Gyártók Nem aprózta el 2016-ot az Opel – ilyen évet zártak Szentgotthárdon

Nem aprózta el 2016-ot az Opel – ilyen évet zártak Szentgotthárdon

Pardavi Mariann | 2016.12.27 06:30

Nem aprózta el 2016-ot az Opel – ilyen évet zártak Szentgotthárdon

Van mire visszaemlékeznie az Opelnek idén: huszonöt éve gyártanak hazánkban, elkészült a nyolcmilliomodik motor, beindult a flex gyár, az Év Autójának, az Opel Astrának az erőforrását Magyarországról szállítják, új igazgató irányít. Összeszedtük, miről szólt Szentgotthárdon az év.

Hirdetés

Nagy lendülettel kezdte az évet az Opel, ugyanis negyedévszádos jubileumot ünnepelhettek Szentgotthárdon. 8 millió motor és 85 ezer autó hagyta el a gyártósorokat az elmúlt huszonöt év alatt. A General Motors elsőként hozott hazánkba beruházást, autó- és motorgyárat épített, s létrehozta a márka kereskedelmi hálózatát. Szintén ipartörténeti elsőség, hogy az Opel gyártotta az első magyar személyautót, ikonikus képe lett a rendszerváltás időszakának, amikor Antall József miniszterelnök levezeti az első Opel Astrát a gyártósorról.

Az ikonikus fotó

Ezekre a pillanatokra emlékezett vissza Dános András, a vállalat PR-igazgatója, aki a kezdetektől irányítja a GM és az Opel hazai kommunikációját.

– A tárgyalások során Német Miklós kormánya nagyon szorgalmazta, ne csak motor-, hanem autógyár is legyen. A KGST-munkamegosztásban mi nem gyárthattunk személyautót. Jól emlékszem, hogy havi rendszerességgel röppentek fel a hírek egyik, vagy másik autógyártó letelepedéséről. A személyautó valahol a politikai változás egyfajta gazdasági szimbóluma volt. Készültek megvalósíthatósági tanulmányok. A kormány által adott kedvezmény hatására a GM úgy döntött, hogy megkezdi az Astrák hazai CKD – azaz completely knocked down –, gyártási sorrendben csomagolt alkatrészekből) összeszerelését kis sorozatban.

Az új igazgató úgy számol, minden, Európában eladott új Astra egy újabb szentgotthárdi motor értékesítését jelenti, ami bevételt hoz nekünk, állást biztosít munkatársainknak

A lendület nem fogyott ki februárra sem, olyannyira, hogy új vezérigazgatót neveztek ki az októberben távozó Solt Tamás helyére, aki az asperni Opel gyár igazgatói posztját kapta meg. Szentgotthárdi igazgatói minőségében utoljára arról beszélt portálunknak, hogy égetően fontos a helyi vállalatoknak a szombathelyi gépészmérnökképzés.

Az Opel hazai gyárának új vezetője, Grzegorz Buchal az autopronak adott interjújában azt mondta: a piactól is függ, gyártanak-e újra autót.

– Az elmúlt tizenkét évben Európa különböző pontjain dolgoztam: gazdag termelési tapasztalatot szereztem Svédországban, Spanyolországban és Lengyelországban, Rüsselsheimben pedig a központi hivatali munkában vettem részt. Mindez csapatmunkában való részvétellel, kapcsolatépítéssel vegyítve igen hasznos alapot biztosít a szentgotthárdi motorgyár komplex szervezetének irányításához.

Évek óta probléma a magyar vállalatoknak az utánpótlás, a megfelelő mennyiségű és minőségű munkatársi gárda kiépítése. Szentgotthárdon sincs ez másképp, Molnár Csilla humán erőforrásért felelős igazgató szerint azoknál a pályakezdőknél szükséges a hosszabb ideig tartó betanulási folyamat, és az ismeretek gyakorlatba átültetésének támogatása, akik olyan intézményekből érkeznek, ahol nem megfelelően kiépített a vállalati együttműködés.

Éppen ezért hozott létre oktatóközpontot a vállalat, ami három hiányszakma, a gépi forgácsoló, az automatikai technikus és a villanyszerelő szakképzés gyakorlati képzőhelyeként működik. Itt található az a terem is, ahol a Nyugat-Magyarországi Egyetem duális gépészmérnök hallgatói tanulnak a vállalati oktatási hetekben.

Az Opel egyike volt azoknak a vállalatoknak, amik elsőként csatlakoztak a győri Széchenyi István Egyetem gyakorlati programjához, a Practinghoz.

– Az Opel Szentgotthárd Kft. Tudásközpontjában benne van a Practing során megszerezett tapasztalatunk is. Ez a center befektetés a jövőbe számunkra, hiszen úgy gondoljuk, amit ma tudunk, az holnap már kevés lesz. Folyamatosan gondolkodni kell a holnapon.

Visszavárják a kismamákat

Kaszás Zoltán vállalati szóvivő elmondta, az Opel Szentgotthárd arra törekszik, hogy vonzó munkahely legyen úgy a jelenlegi, mint pedig a jövőbeni munkavállalók számára.

– Ezzel összhangban alkalmazzuk az olyan atipikus munkavégzési formákat is, mint például a részmunkaidő vagy a távmunka, a kismamákat pedig minden esetben visszavárjuk, amikor úgy érzik, eljött az ideje a munkába állásnak.

Az automatizálás, a robotizáció, a monitorozhatóság, vagyis az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fogalmak az Opelnél is fontos szerepet töltenek be. Kaszás Zoltán elárulta, a gyártmányok nyomon követése, a megmunkálási és szerelési folyamat során intelligens rendszereken keresztül történik.

– Ezen túlmenően egy gyár életében folyamatos a fejlődés, fejlesztés. Lehet, hogy kívülállók szerint nem sok látványos változás történik Szentgotthárdon, nincs autógyártás, nem számolunk be korszakalkotó újdonságokról, viszont a motorok gyártása állandóan fejlődik, rengeteg módosítás zajlik.

2016-ban az Opel Astra modellt választották az idei Év Autójának, amelynek motorjai Szentgotthárdon készülnek. Ki is próbáltuk, mit tud a magyarszívű jármű. A konszern nemcsak az Astra sikerének örülhetett idén, hanem annak is, hogy sikerült tisztára mosni a márka nevét. Nincs csaló szoftver a Zafira, Cascada és Insignia modellekben – ezt állapította meg a német szövetségi közlekedési hatóság.

Kiemelt Partnereink