Gyártók Magyar szívvel vezettük az Opel üdvöskéjét

Magyar szívvel vezettük az Opel üdvöskéjét

Biró Csongor | 2014.09.03 09:19

Magyar szívvel vezettük az Opel üdvöskéjét

Lettországban vezettük a szentgotthárdiak büszkeségét. A 115 lóerős egyliteres turbós erőforrás könnyedén mozgatta a különleges Adam Rocks kisautót.

A vagány és karizmatikus mini autó a nyitott autózás élvezetét ötvözi a kalandkereső természettel. A mindössze 3,74 méteres autó különlegessége az elektromosan hátrahúzható vászonteteje, de egyediségét körbefutó, markáns karosszéria-burkolatai és 15 milliméterrel megemelt futóműve is hangsúlyozza.

Akinek eddig az Adam túl lányos volt, az most megtalálja számítását az Adam Rocksban. A pici macsó ezzel a motorral pörgősebb, fürgébb és nagyfiúsabb. Városi használatra kiváló kisautó.
Sok alkatrészét módosították, például a csillapítókat, a rugókat, a hátsó felfüggesztést és a direktebb kormányt. Jól illik mindehhez az Adam Rocks szériában 17, opcióként 18 hüvelykes könnyűfém kereke, bár a rossz utakon az elvártnál keményebben ad számot az úthibákról.

Széria a LED-es nappali menetfény és hátsó lámpa. Ezüstös első-hátsó alvázvédő-lemez és markáns, krómozott kipufogóvég teszi teljessé a képet. Háromhengeres motorzaja nem lehangoló, főleg nagy gáznál válik élvezetessé.

Személyre szabhatóság dolgában egyáltalán nem marad el testvéreitől az Adam Rocks. Más színű lehet a tető, mint a többi rész. A színkombinációs fényezéshez összesen 18 karosszéria- és hat tetőszín közül lehet választani. Széria vászon-harmonikateteje pillanat alatt varázsolja (félig) kabrióvá: a mennyezet első részén található gomb megnyomására öt másodperc alatt hátrasiklik a C-oszlop elé. Nem érinti a 170 literes csomagtartó térfogatát.

A tető három rétege, amelyek közül a középső neoprénből készül, optimális zajszigetelő, időjárásálló és nagyon hosszú élettartamú. Az Adam Rocks vásárlója háromféle szín, a fekete, s sötétbarna és a világosbarna közül választhat, amelyek kombinálhatók a fém tetőrész lehetséges színeivel.

Nem hiányozhat az Adam Rocks felszereléséből az Opel díjnyertes IntelliLink rendszere sem, a modern kapcsolódási lehetőségekkel és alkalmazásokkal. Kompatibilis a legújabb Android- és Apple iOS-készülékekkel, a telefonálást és az audiostreaminget USB és Bluetooth szolgálja, a kép- és hangminőségről nagyfelbontású, héthüvelykes, színes érintőképernyő és hét hangszóró gondoskodik. A BringGo navigációs alkalmazás éppúgy elérhető, mint a rádiózáshoz a Stitcher és a Tune-In. Az Apple iOS-készülékekkel használható a Siri Eyes Free hangvezérlés is, amellyel beolvashatunk vagy diktálhatunk szöveges üzeneteket, miközben szemünk az úton, kezünk a volánon marad. Sorozatgyártását augusztusban kezdte meg az eisenachi gyár, motorjait már gőzerővel gyártják a szentgotthárdi szakemberek.

Mindent az egyliteres turbómotorról

A Rocks gépteteje alatt mutatkozott be az 1.0 Ecotec Direct Injection Turbo. 115 lóerős, 170 newtonméter nyomatékát már alacsony fordulatszámon (1800-4500 fordulat/perc) leadja. Szintén új manuális, hatfokozatú sebességváltója nagyon könnyen és gyorsan kapcsolható.

A kompakt, teljesen alumíniumépítésű gép optimális hatásfoka olyan korszerű megoldásoknak köszönhető, mint a nagynyomású közvetlen befecskendezés, a változó szelepvezérlés, az igény szerint dolgozó vízpumpa, vagy a szimpla beömlésű turbófeltöltőt tápláló integrált kipufogócsonk. Széria a benzintakarékos stop-start. Két teljesítménylépcsője a 66 kW/90 LE és a 85 kW/115 LE változat. A Rockshoz választható még az Adam portfóliójából a négyhengeres, 1,2 literes (51 kW/70 LE, 115 Nm), illetve 1,4 literes (64 kW/87 LE vagy 74 kW/100 LE, mindkettő 130 Nm) szívómotor.

Technikája a legmodernebb – nagynyomású közvetlen befecskendezés, ultra-kompakt feltöltő, folyamatosan változó vezérlés és könnyű építési mód jellemzi, a hengerfejbe integrált kipufogócsonkkal. Hangmérnöki intézkedések egész sora járul hozzá suttogó hangjához, például az akusztikus motorblokk, az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely, a befecskendező rendszer és a főtengely szerkezeti elszigetelése, a fogazott vezérműlánc és a zajszigetelő motorburkolat.

Az erőforrás az első tagja annak az új, 1,6 liter alatti három- és négyhengeres motorcsaládnak, amely az erős, de csökkentett méretű hajtóművek iránti igényeket elégíti ki. “E kis motor kifejlesztésekor nemcsak a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót akartuk minimumra csökkenteni, hanem szerettük volna megmutatni, hogy három hengerrel is lehet olyan finom egy motor, mint néggyel vagy többel,” mondta Dr. Matthias Alt, a kis benzinmotoros terület főmérnöke az Opelnél. “A gyökerüknél ragadtuk meg a szokásos háromhengeresek kiegyensúlyozási-, zaj- és rezgési problémáit, és biztosak vagyunk, hogy vevőinket meglepi az eredmény. Nagyon élénk, eleven a motor, nem veszi el a vezetés örömét.

Teljesítménye nagy, fogyasztása kicsi.” Ha például az Opel jelenlegi 1.6-os szívómotorjával hasonlítjuk össze, az új motor ugyanannyi lóerőt ad le, miközben nyomatéka 30 százalékkal nagyobb, fogyasztása pedig 20 százalékkal kisebb.

Úgy szól, mint egy négyhengeres

A motor kifinomultságához hozzájáruló további megoldások

• Az olajteknőben, hosszirányban elhelyezett kis kiegyensúlyozó tengely. Csendes fogazott lánc hajtja a főtengely fordulatszámával, de azzal ellentétes irányban.

• A nagynyomású benzincsövet és a porlasztókat elszigetelték a hengerfejtől, így nincsenek fémes kontaktusok, nem hatolnak át a nyomás lüktetései a motorblokkra. Akusztikailag optimalizálták a benzinszivattyút és a csővezetékeket is.

• A vezértengelyt halk fogazott lánc hajtja. Az egész rendszert, a feszítőkkel és a láncvezetőkkel együtt, minimális zajsugárzásra tervezték.

• Csökkenti a zajt az alumínium olajteknő alján elhelyezett préselt acéllemez is.

• További intézkedések: burkolat a motor tetején és elején, a szívócsonk és a forgattyús ház megfelelő kialakítása, a főtengely elszigetelése fekvőcsapágy-betétekkel, csekély sziszegésű turbófeltöltő alkalmazása.

Az Opel és a GM mérnökeiből verbuvált tervezőcsapat tiszta lapról indulva látott neki, hogy kiküszöbölje a háromhengeres motor „sántikáló”, rázós működését, amely hagyományosan lerontja a gazdasági előnyök hatását. Munkájuk eredményeképpen az egyliteres turbós úgy szól, mint egy négyhengeres, és ezzel kiemelkedik a háromhengeresek közül. Alapos számítógépes modellezés után az egyes alkatrészeket külön-külön, majd az egész motort próbapadon ellenőrizték. Figyelmük kiterjedt a motorvezérlés funkcióira és a motor beépítésére az autóba.

Az alumíniumblokkot úgy konstruálták, hogy elnyomják mind a testhangot, mind a hangsugárzást, miközben súlyt takarítanak meg. Ez olyan jól sikerült, hogy jelentősen egyszerűbb hangszigetelő burkolással és motorfelfüggesztéssel elégedhettek meg, és egyszerűbben tudtak a járműalkalmazáshoz illő szívás- és kipufogás-hangfekvést elérni.

Mindezek hatására a gotthárdi erőforrás nemcsak a háromhengeres motoroknál jár simábban, hanem sok négyhengeresnél is. Például amikor teljes gázzal tesztelték próbapadon, a teljes fordulatszám-tartományban halkabb volt az 1,6 literig terjedő lökettérfogatú benzines turbómotoroknál.

Fókuszban az alumínium

A súlycsökkentés érdekében alumínium présöntvényként állítják elő a motorblokkot, a hengerfejet és a forgattyúsház alaplemezét. A blokk és az alaplemez együttes súlya csupán 15,5 kg, a teljes motor pedig tíz százalékkal könnyebb az Opel jelenlegi, hasonló teljesítményű 1.6-os szívmotorjánál. A hosszúlöketű kialakítás javítja a nyomatékkarakterisztikát – a löket 77,4, a furat 74 milliméter. A nagy teljesítmény érdekében 10.5:1-es sűrítési arányt, turbófeltöltést és nagynyomású közvetlen benzinbefecskendezést alkalmaztak.

A hengerfej különlegessége az alumíniumöntvénybe integrált, vízhűtéses kipufogócsonk. Több előnye van ennek az egy-darabos koncepciónak: gyorsan melegszik fel a motor, nem kellenek tömítések a kipufogónyílásoknál, ami az élettartam javára válik, és könnyebb elhelyezni a motort az autó elejében.
A blokkot beültetett öntöttvas hengerperselyek merevítik, felül alumíniumréteggel lezárva, amely a hengerfej tömítését javítja. Hasonlóan, beültetett gömbgrafitos öntöttvas betétek merevítik az alaplemez két végét. Hasonló célt szolgál az alumíniumból öntött olajteknő is.

A hat ellensúlyos, kovácsolt acél főtengely első fekvőcsapágyának tartósságát polimer-bevonat növeli, főképp a stop-start rendszer működésekor. Az acél hajtókarokat fémporból kovácsolják, ami azonos, vagy még nagyobb szilárdságot ad, mint a szokásos kovácsolás, de lehetőséget nyújt a tömeg-eltérések csökkentésére. A kisfej-persely kopását olajozó horony és a kúposság optimális szöge csökkenti. A dugattyúkat olajsugár hűti alulról, elérve természetesen a hengerfalat is, hidegindításkor hozzájárulva a motor csendes működéséhez.

A kis súly érdekében üreges felülfekvő vezértengelyek kis súrlódású görgős himbákkal működtetik a hengerenként négy szelepet. A vezérmű-lánc élettartamát önműködő, hidraulikus feszítés hosszabbítja meg. Mind a szívó-, mind a kipufogó oldalon alumínium állítómű szabályozza a vezértengely szöghelyzetét, bármely üzemhelyzetben a legjobb teljesítményt, fogyasztást és emissziót biztosítva.

A nagynyomású közvetlen befecskendezés, amely mindig pontosan a megfelelő mennyiségű benzint adagolja. A 200 bar csúcsnyomással működő hatfuratos porlasztók ideálisan helyezkednek el az égéstér közepén, homogén elegyet képezve, anélkül, hogy fölöslegesen nedvesítenék a szívószelepet és a hengerfalat. A teljes dózist kis adagonként juttatja be a rendszer. A hengerfej és a közös nyomócső, illetve a porlasztók között nincs közvetlen fémes kapcsolat, ezáltal nem terjed tovább a befecskendező rendszer munkazaja. A csövet gumi/fém csillapító, a porlasztókat karbon-töltésű teflonszigetelés választja le. Tovább javítja az akusztikát a nagynyomású szivattyú zaját elnyomó algoritmus és a habosított külső héj.

A háromhengeres motor nagyobb gyújtásközei szélesebb bütyökprofilokat adnak a négyhengeresénél, így tovább maradnak nyitva a szelepek, javul a hengeröblítés, illetve az égés. Tovább fokozza a hatékonyságot a kétfokozatú, változó szállítású olajszivattyú. Nyomása az üzemviszonyoknak megfelelően változik, és itt kapcsolódik be, illetve ki a dugattyú olajsugaras hűtése. Igényvezérelt a vízpumpa is, kikapcsol, amíg hideg a motor, gyorsítva bemelegedését. A segédberendezéseket – vízpumpa, generátor és klímakompresszor – hajtó ötbordás ékszíjat mechanikusan elszigetelik a vezértengely rezgéseitől. E megoldás egyben lehetővé tette a szíjfeszítés, és ezáltal a súrlódási veszteség csökkentését.

Kihasználva a hengerfejbe integrált kipufogócsonkot, a turbót közelebb lehetett elhelyezni a motorhoz, mint egyéb elrendezéssel, ezáltal gyors és erőteljes a reagálása. A kipufogócsonk és a kis tehetetlenségű, filigrán turbófeltöltő egyaránt vízhűtéses, kivitelezésük az ékszerész munkáéhoz hasonló precizitást kívánt.

Az új hatfokozatú váltómű

Pici és hatékony a turbó

A turbó méretezése kulcsfontosságú az alacsony fordulatszámon leadott nagy nyomaték, a gyors gázpedál-reakció, a kis fogyasztás és a maximális teljesítmény egyensúlya szempontjából. Az egyfokozatú, szimpla beömlésű feltöltő maximális nyomása 1,5 bar. Töltőlevegő-hűtő és nyomásvezérelt megkerülő szelep tartozik hozzá. A turbinakerék átmérője mindössze 35 milliméter, a csekély sziszegő zajt keltő sűrítőé pedig 40 milliméter. Ennek köszönhető a kiváló viselkedés átmeneti üzemállapotokban: 1500 fordulat/percről indulva 1,5 másodperc alatt felépül a csúcsnyomaték 90 százaléka. Közben hatszorosára nő a hengerben a nyomás, a turbó pedig percenként 250 ezerre pörög fel.

A kipufogó vízhűtése javítja az emissziót, de hozzájárul a turbina hőelvonásához is. Ennek köszönhetően lehet a turbinakerék anyaga Inconel (ausztenites, nikkel-króm alapú szuperötvözet), a turbinaházé pedig ausztenites acél. A hengerfej felőli tömítést az egyik hővédő pajzsba foglalták, a súlyt pedig könnyű bilincsekkel és optimalizált konstrukcióval csökkentették. A turbó erős örvénylést keltő szívócsöveken át táplálja a motort, ezáltal rövid ideig tart, és stabil az égés. Nagy terheléssel járatott turbómotorokon gyakran vissza kell venni az előgyújtást, hogy ne kopogjon a gép, itt viszont nincs szükség erre.

Kiemelt Partnereink