Gyártók Botránytól botrányig bukdácsolt a járműipar 2015-ben

Botránytól botrányig bukdácsolt a járműipar 2015-ben

Pardavi Mariann | 2016.01.06 10:34

Botránytól botrányig bukdácsolt a járműipar 2015-ben

Megannyi fejlesztés mellett, avagy helyett sorra buktak elő a kellemetlen ügyek, sorra buktak le a járműipar szereplői. Ha így nézzük, jobb is, hogy vége a botrányok esztendejének.

Keményen indult 2015, a magyar járműipart szinte arcon csapásként érte a január 1-jén bevezetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer. A kormány ugyan azt közölte, hogy a tisztességes gazdálkodókat segíti az ekáerként közismertte vált rendszer, a magyar járműipar azonban egy emberként hördült fel. Thomas Faustmann, az Audi Hungaria akkori első embere egyenes odáig ment, hogy gyengíti a versenyképességüket a kötelező rendszer.

Thomas Faustmann megvédte az Audit

A Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese szelídebben fogalmazott. Urbán László volt egyébként az, aki a döntést követően azonnal felszólalt a járműipar érdekei mellett. Interjúnkban ugyan kevésbé fogalmazott sarkosan, mint Faustmann, azonban ő is belátta, hogy az akkori szabályok miatt akár le is állhat a termelés.

Úgy tűnik, nyitott fülekre találtak a panaszos szavak: egyrészt eltolták a bevezetési határidőt (sőt, mi több, számos alkalommal rakosgatták a dátumokat) és a kérdőjelek helyére is sikerült pontot tenni. Igaz az is, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban a kezdetektől fogva elégedettek voltak az ekáerrel. Úgy fogalmaztak: a rendszer január 1-jétől gyakorlatilag zökkenőmentesen működik – igazolja a statisztika is. A statisztikában talán nem szerepelt, hogy a fuvarozók szövetsége egy hónapot kért még, sőt a Német-Magyar Iparkamara egészen Angele Merkel kancellárt is megkereste az ügyben. Hangos kiáltások ide, halk sóhajok oda, úgy tűnik, valóban jót tesz a gazdaságnak az ekáer.

Ugyan a meghibásodásokra még 2014-ben derült fény, az igazi botrány 2015-ben kezdődött. A népharag kereszttüzébe kerültek gyújtáskapcsolók, légzsákok, akkumulátorkábelek... Sőt, 2015-ben olyan autókat is visszahívták, amiket már korábban visszahívtak. Ez több, mint kínos. Ugyan jópár autógyártó árbevétélét kurtította meg a visszahívási procedúra, de kétségkívül a GM bukott a legnagyobbat. Carlos Ghosn, a Renault vezére próbálta menteni a menthetőt, és azt nyilatkozta, ezek az esetek csupán a minőséget növelik. Bizonyára belátja ő is, minőséget előzetesen kellene a megfelelő szintre hozni.

Minden baj forrása: a gyújtáskapcsoló

Ha Carlos Ghosn mentalitását sikerült átvenni a GM vásárlóknak, bizonyára elégedett mosollyal vitte szervizbe autóját az a három és félmillió tulaj, aki értesítést kapott. És ugyanilyen boldogok lehetettek azok is, akiket egy korábbi körben értesített a General Motors

Nem tudott elcsitulni a botrány szele, ugyanis újabb autógyártó vitorlájába kapott bele. Egy szombat délután írtunk arról, hogy ügyeskedett a Volkswagen, és le is bukott. Sőt, sokáig úgy tűnt, nemcsak lebukott, hanem bele is bukott. Szinte ártatlannak tűnt ugyanis ez a hír ahhoz képest, mint amit hozott magával. A gyártó olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Eleinte közel 800 ezer autó miatt főhettek a fejek, később azonban azt közölte a gyártó, hogy 36 ezer járművet érinthet csupán. Ha minden a tervek szerint alakul, már el is kezdte a visszahívásokat.

A szlogennek is mennie kell

Persze ahogy az ilyenkor lenni szokott, a fejek nemcsak főnek, hanem hullanak is. Olyannyira, hogy Martin Winterkorn ellen a braunschweigi ügyészség büntetőeljárást indított. Úgy tűnik azonban, hogy a Volkswagen elnökét nem bocsátják el, 2016. december 31-ig talicskázhatja haza fizetését, ami nem barokkos túlzás, hiszen 2011-ben 17,5 millió eurót keresett. Valószínűleg ezzel próbálja elérni a vezetőség, ne kelljen tetemes végkielégítést fizetniük Winterkorn részére. Úgy tűnik egyébként, hogy a VW-nek nagyon büdös Winterkorn, eltörölnék ugyanis a "Das Auto." mottót. Mivel a szlogen erősen összefüggésbe hozható a korábbi vezérigazgatóval, talán ezért is vetődött fel, hogy jelzésértékű lenne a változtatás, ami egyébként nem általános lépés egy ekkora autógyártó csoport életében.

Viszlát 2015, üdv 2016!

Kiemelt Partnereink