Gyártók Az új BMW-tanulmányban még a fény is okos

Az új BMW-tanulmányban még a fény is okos

autopro.hu | 2015.01.09 09:51

Az új BMW-tanulmányban még a fény is okos

A 2015-ös Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításon (CES – Consumer Electronics Show) a gyártó a lézerfény-technológia fejlesztésének eredményeit mutatta be. Azután, hogy a közelmúltban már át is adta ügyfeleinek a lézerfény-technológiát alkalmazó, szériagyártott modellek első példányait, a bajor gyártó most újabb lézerfunkciókat mutat be a jövő járművei számára.

Hirdetés

A lézerfény-technológia akár 600 méter hosszú bevilágított fényszóró-tartományra is képes az elvakítás-mentes távolsági fényszóró-asszisztenssel kiegészített BMW szelektív fényszóró funkcióval. A fejlesztés képes együttműködni a navigációs rendszerrel és jó előre bevilágítani a közelgő kereszteződések beláthatatlan sarkaiba, miközben a lézer-alapú dinamikus megvilágítás funkció akár 100 méteres távolságból is képes figyelmeztetni a jármű vezetőjét az út mentén tartózkodó emberekre és állatokra egyaránt.

A Cool White jégfehér metálfényezést viselő M4 Concept Iconic Lights tanulmány modell új megvilágításba helyezi a BMW-fényszórók jellegzetes ikergyűrű-szimbólumait. A lézerfény-technológiát alkalmazó fényszórók mozgás közben az egységben látható kék csíkokról egyértelműen felismerhetők. Mindeközben az M4 Concept Iconic Lights tanulmány hátsó lámpatestei OLED-technológiát (OLED – organic light-emitting diodes, szerves fénykibocsátó diódák) alkalmaznak, amelyek egyes szerves anyagok papírvékony félvezető rétegein keresztül alkotják meg a fényt. Most először a hátsó lámpatestek és a hátsó irányjelzők egyaránt OLED-technológiát alkalmaznak. A hátsó egységek megvilágított felületeit úgy alakították ki a tervezők, hogy működés közben azok háromdimenziós hatást keltsenek. Az OLED mindeközben vékony kialakítása okán kevesebb helyet is foglal.

A lézer-fényszóró belsejében az összefüggő egyszínű kék lézerfényt kellemes fehér fénnyé alakítja át. A nagyteljesítményű diódák által kibocsátott fénysugarakat a speciális optikai rendszer egy foszfor lemezre irányítja a fényszóró belsejében, amely ezeket a sugarakat rendkívül fényes fehér fénnyé alakítja át, amely nagyon hasonlít a természetes nappali fényre és kifejezetten kellemes a szemnek. Annak ellenére, hogy 30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, a párhuzamos fénycsóvák tízszer erősebbek, mint az autóiparban jelenleg használt halogén, xenon vagy LED fényforrások. A BMW lézerfény bevilágított fényszóró-tartománya eközben eléri a 600 métert, amely a hagyományos fényszóró-tartományok több mint kétszerese, növelve a vezetés biztonságát a sötétben. A kamera-alapú, dinamikus vezérlésű szelektív fényszóró funkció megelőzi a szemből érkező és az utolért járművek elvakítását, ezáltal lehetővé teszi a lézer-fényszórók mindenkori folyamatos működését.

A technológia egyesítése a navigációs rendszerrel lehetővé teszi, hogy az adaptív fényszórók proaktív vezérlő rendszere már azelőtt bevilágítson a közelgő kereszteződések beláthatatlan sarkaiba, hogy a vezető elfordítaná a kormányt. Koromsötétben a rendszer infravörös kamerája már akár 100 méteres távolságból is érzékeli az út menti embereket és állatokat, a lézerfény-alapú dinamikus megvilágítás funkcióval pedig időben, jól láthatóan megvilágítja őket. Sőt, amennyiben a jármű az előtte álló útszakasz szűkülését érzékeli, a lézer-fényszórók által bevilágított tartomány automatikusan a jármű pontos szélességét mutató keskeny tartományra vált át, így segítve a vezetőt, hogy biztonságban át tudja manőverezni az autót a keskeny útszakaszon. Az M4 Concept Iconic Lights tanulmány ezen felül egy újabb rendszert is bemutatott Las Vegasban: a nagyteljesítményű lézer diódákat. A rendszer a vezetést támogató információkat közvetlenül a jármű előtti útszakaszra vetíti ki, lehetővé téve, hogy a sofőr még teljes sötétségben is maximálisan az útra koncentrálhasson.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink