Elemzések Véget ér az autóipari dolgozók sztrájkja

Véget ér az autóipari dolgozók sztrájkja

autopro.hu/P.B. | 2023.10.31 04:18

Véget ér az autóipari dolgozók sztrájkja

Fotó: X/UAW 2865

Helyi idő szerint október 30-án, hétfőn sikerült megegyeznie a kollektív szerződésről és a béremelésekről is a United Auto Workers szakszervezet és a General Motors képviselőinek. Ezzel a Ford és a Stellantis után a harmadik nagy detroiti gyártónál is véget érhet a sztrájk.

A General Motors és a United Auto Workers (UAW) szakszervezet előzetes megállapodásra jutott – mondta el a Reutersnek két, az ügyet jól ismerő forrás –, ami gyakorlatilag véget vet a Detroit Three-ek nevezett három autógyártó elleni első egyesített sztrájknak. A UAW akciója rekordbér- és juttatásemeléshez vezet. A GM-mel kötött megállapodás részletei még nem ismertek.

A megállapodás a Ford Motorral és a Chrysler-tulajdonos Stellantis-szal való megállapodásokat követi, amely szakértők szerint jelentős sikert jelent az autóipari munkások számára az évekig tartó stagnáló bérek után.

A három gyártó közel 150 ezer szakszervezeti tagja közül közel 50 ezer dolgozó csatlakozott a szeptember 15-én kezdődött akciókhoz. A UAW eszkalálódó, célzott sztrájkokkal kapcsolatos stratégiája több mint 40 nap alatt dollármilliárdokba került a Detroit Three-nek és a beszállítóknak.

A két említett forrás szerint a GM dolgozói a megállapodás hivatalos bejelentése után térnek vissza dolgozni, a GM szóvivője nem kommentálta az értesülést. Joe Biden amerikai elnök méltatta az előzetes megállapodást, és magát a szakszervezet támogatójának nevezte.

Ilyen még nem volt

A UAW most először alkudozott egyszerre mindhárom autógyártóval, eközben a kulcsfontosságú gyárakat érintő sztrájkokkal fenyegetőzött, hogy felgyorsítsa a folyamatokat. A szakszervezet többször is azzal vádolta az autógyártókat, hogy gazdagítják a vezetőket és a befektetőket, miközben elhanyagolják a dolgozókat.

A detroiti autógyártók azzal érveltek, hogy a UAW követelései jelentősen megemelnék a költségeiket, és hátrányos helyzetbe hoznák őket a Teslával, és az olyan külföldi márkákkal szemben, mint a Toyota, amely cégek nem rendelkeznek szakszervezettel.

Fokozatosan növelték a nyomást

A sztrájk szeptemberben viszonylag jelentéktelen üzemekben kezdődött, azonban fokozatosan átterjed a jövedelmezőbb üzemekre, ahol a pickupokat és SUV-okat gyártják az érintett vállalatok. Az elmúlt két hétben a UAW dolgozói az érintett gyártók globálisan legjövedelmezőbb üzemeiben is sztrájkba kezdtek: a GM arlingtoni, a Ford Kentucky Truck és a Stellantis Sterling Heights-i gyárai is leálltak.

A sztrájkhullám végül kilenc üzemet érintett, amelyek közül hétben korábba még nem fordult elő munkabeszüntetés – írja a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink