Elemzések Több hátrányt is jelent az e-autók nagyobb tömege

Több hátrányt is jelent az e-autók nagyobb tömege

autopro.hu/P.B. | 2022.07.26 04:19

Több hátrányt is jelent az e-autók nagyobb tömege

Fotó: Nissan Press

Tény, hogy megfelelő energiamix mellett működése során egy elektromos autó kevésbé szennyezi a környezetet, és az ilyen járművek karbantartása sokkal kevesebb ráfordítást igényel. Ugyanakkor máig komoly kihívás a töltés, az előállításhoz kötődő környezetszennyezés, továbbá még a nagyobb tömeg is tartogathat kellemetlen meglepetéseket.

Egyre nagyobb és nagyobb hányadát teszik ki az elektromos autók az újautó-eladásoknak globális szinten, de különösen a nyugati világban és Kínában. A folyamat a következő években minden bizonnyal folytatódni fog, és ideje az ezzel járó olyan változásokra is felkészülni, amikre talán még nem gondoltunk. Az elektromos autók ugyanis nehezebbek a most még megszokott járműveknél, és ennek nemcsak a tulajdonosokra, hanem a társadalomra is van hatása. Valójában a nagyobb tömeg befolyással van a karbantartásra, a biztonságra és még a környezetszennyezésre is.

Általános ökölszabály nincs arra, hogy mennyivel nehezebb egy elektromos autó egy hagyományos hajtásúnál, de egy-két példa jól szemlélteti a helyzetet: a Hyundai Kona elektromos változata 35 százalékkal nyom többet, mint a hagyományos hajtású Kona, egy Nissan Leaf 35 százalékkal nehezebb a hasonló méretű négyajtós Versánál, a Ford F-150 pickup esetében pedig 22 százalék a különbség. Az eltérés elsősorban az akkumulátornak köszönhető, illetve annak, hogy az akkuk cipelése miatt az e-autók karosszériáját is meg kell erősíteni.

Gyorsabb gumikopás

Az elektromos hajtás miatti többletsúly kapcsán az első, ami eszünkbe juthat, az a gumik állapota. Viszonylag egyszerű fizika, hogy a nehezebb járművek erősebb gumit igényelnek, a nagyobb terhelés miatt ugyanis jóval gyorsabban kopnak az abroncsok. A The Detroit News érdekes példával szemlélteti a helyzetet: egy helyi férfi 48 ezer kilométernyi futás után volt kénytelen lecserélni a gumikat a Chevrolet Bolt autóján, míg korábban a Toyota Tacoma pickupjának abroncsaival 80 ezer kilométert tudott megtenni. A férfi a 2017-es Boltot már lecserélte egy 2020-as modellre, ezt sokkal inkább városban használja autópálya helyett – ezen a példányon 32 ezer kilométer után kell gumit cserélni.

Nyilván a gumikopást számtalan tényező befolyásolja a vezetési stílustól kezdve az időjáráson át a használat módjáig. Az viszont mindenképpen beszédes adat, hogy egy elektromos Chevrolet Boltra ugyanannyiba kerül a gumi, mint egy pickupra – azaz az elektromos kisautó abroncsainak költsége magasabb, mint egy azonos méretkategóriájú hagyományos hajtásúé.

Mivel az elektromos járművek nehezebbek, új piaci szegmenst hoztak létre a számukra, ahol a gyártók kifejezetten az elektromos járműveket célozzák meg – mondta Jen Stockburger, a Consumer Reports abroncsprogramját felügyelő műveleti igazgatója. Stockburger szerint az ilyen gumik vastagabb oldalfalréteggel rendelkeznek, és jellemzően kisebb a gördülési ellenállásuk, ami a hatótávolság javítását szolgálja. Ez azonban nedves körülmények között a tapadás rovására mehet.

A szakértő szerint ugyanakkor ezek az abroncsok egyre jobbak, és egyre kevesebb kompromisszummal járnak. Hozzáteszi, hogy a súly mellett a jóval nagyobb nyomaték is „eszi a gumikat”, ami kihívást jelent a gyártók számára.

Mi a helyzet az utakkal?

Mivel az elektromos autók nehezebbek a benzines és dízeles társaiknál, felmerülhet, hogy az utakat is jobban igénybe veszik – ez a kérdés egyébként az SUV-k esetében is áll. A The Detroit News megkérdezte erről a Michigan állami közútkezelőt, melynek szóvivője szerint az elektromos autók annyival nem nehezebbek, hogy ez szignifikánsan befolyásolja az utak állapotát.

Hasonló a helyzet Kaliforniában és Norvégiában, ahol az elektromos autók aránya jóval magasabb, mint az említett Michigan államban.

Évtizedek óta egyre nehezebbek a járművek az elektronikától, a technológiától és a biztonsági rendszerektől, és a vásárlók is inkább a nagyobb SUV-ket és a terepjárókat preferálják – mondta Sigve Jarl Aasebø, a norvég közútkezelő vezető tanácsadója hozzátéve, hogy a tömegnél is károsabb az utakra az agresszív vezetés és a nagyobb motorteljesítmény.

Veszélyben a gyalogosok

Az SUV-k esetében folyamatos téma, hogy ezek az autók a nagyobb súlyuk miatt veszélyesebbek a gyalogosokra az esetleges gázolásokkor. Ugyanez a kérdés felmerülhet az elektromos autók esetében is. A nagyobb tömeg jelentette veszély valósságát megerősíteni látszik egy, a Nature tudományos folyóiratban tavaly megjelent kutatás. Ebben Blake Shaffer, az Albertai Calgary Egyetem adjunktusa által vezetett csapat tudósai megállapították, hogy a balesetekben az utasok halálának esélye 500 kilogrammonként 12 százalékkal nő.

Az elektromos autók esetében plusz veszélyességi faktor a csend: mivel a hajtásnak alig van hangja, a gyalogosok és a biciklisek nehezebben veszik észre ezeket a járműveket. Ezt különféle megoldásokkal – direkt generált hangokkal, vagy éppen a gumik mintázatával – próbálják kivédeni a gyártók.

Légszennyezés

Elsőre furcsának tűnhet, hogy a károsanyag-kibocsátás felmerül egy elektromos autónál, hiszen ezek az autók nem pufognak ki semmit. Viszont a már említett gumikopás miatt az abroncsokról több káros anyag kerülhet a levegőbe. Ez ugyanakkor egyáltalán nem azonos mértékben történik: azok, akik „égetik a gumit” autózás közben, egy elektromos autóval kifejezetten károsíthatják a levegőt, míg azok, akik takarékosan és óvatosan vezetnek, nem okoznak szignifikánsan nagyobb légszennyezést a gumik koptatásával egy hagyományos hajtású autóhoz képest.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink