Elemzések Óriási autóipari beruházások érkeztek 2023-ban

Óriási autóipari beruházások érkeztek 2023-ban

Végh Martin | 2024.01.01 16:22

Óriási autóipari beruházások érkeztek 2023-ban

Fotó: MTI

A 2023-as évben számtalan jelentős autóipari beruházás került bejelentésre vagy valósult meg Magyarországon. Ezek között kapacitásbővítéseket, teljesen új termelőegységek felépítését és kutatás-fejlesztési projekteket egyaránt találunk. A fejlesztéseknek kiemelkedő mozgatórugója volt az elektromobilitás, amin ma már nincs is csodálkozni való, azonban ez egyáltalán nem volt a befektetések egyedüli célterülete. Cikkünkben összefoglaltuk az elmúlt évben megvalósult és bejelentett fejlesztéseket.

Az év első komoly beruházását a japán Nippon Paper Industries nevéhez kötődik. Februárban tudhattuk meg, hogy a vállalat Vácrátóton épít akkumulátoralkatrész-üzemet mintegy 15 milliárd forint befektetésével.

A Schaeffler szombathelyi projektjét szintén a téli hónapban jelentették be. A német vállalat szombathelyi leányvállalata, a Schaeffler Savaria Kft. egy több mint 3600 kilowatt teljesítményű és közel 800 panelből álló napelempark telepítését kezdte ekkor meg az első üzeme területén.

Ezt követően a tavasz is számos beruházást hozott. Az Audi Hungaria márciusban jelentette be, hogy a cég 2001 óta működő műszaki fejlesztése új kompetenciákkal bővül, aminek köszönhetően a magyar mérnökök a jövőben még nagyobb mértékben vehetik ki részüket az elektromos és belső égésű járművek fejlesztéséből. Később, de ugyanebben a hónapban adták át a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen az intézmény és a Bosch közös Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központját, ahol az egyetem és a vállalat szakemberei együtt dolgozhatnak az elektromos járművek működésének optimalizálásán.

Áprilisban letették a dél-koreai EcoPro 280 milliárd forintos beruházásának alapkövét Debrecenben. A több száz munkahelyet teremtő üzemben a jövőben akkumulátorokhoz szükséges katódanyagot fognak előállítani.

A tavasz utolsó hónapját aztán szintúgy elektromobilitási beruházások határozták meg. Ekkor derült ki, hogy a Mercedes-Benz nagyszabású bővítés alatt álló kecskeméti üzeme egy akkumulátorbeszerelő-üzemmel, vagyis a jövőbeli elektromos modellek gyártása szempontjából egy kulcsfontosságú területtel is gazdagodik. A következő a sorban a koreai Sang-A Frontec befektetése volt: a vállalat az akkumulátorokhoz szükséges műanyag alkatrészeket gyártó szadai üzemének 10 milliárd forintból való bővítéséről határozott. Röviddel ezután a hónapot egy valódi gigaberuházás bejelentése zárta, a kínai Eve Power ugyanis 400 milliárd forintból építi fel első európai akkumulátorcella-gyárát Debrecenben.

Nagy beruházással rajtolt a nyár

A nyárba az amerikai Dana beruházásával léphettünk át. A vállalat 36 milliárd forintot fektet be győri üzemébe annak érdekében, hogy elektromos meghajtási egységek és akkumulátorok hűtésére alkalmas termékek gyártását készítse elő.

A június további része szintén nagyrészt elektromobilitási beruházásokkal telt. A hónap közepén kiderült, hogy a japán Denso székesfehérvári üzemét 25 milliárd forintból bővíti, konkrétabban a vállalat az elektromos, illetve hibrid meghajtású járművek alkatrészeinek gyártására szakosodott divíziót hoz létre. Egy következő bejelentés a debreceni BMW egy meg nem nevezett kínai beszállítójának terveiről szólt: a vállalat 7 milliárd forint értékben létesít termelőegységet, ahol gépjárművek belső elemeit fogják készíteni. Az ugyancsak kínai BYD, mely már ma is gyárt buszokat hazánkban, egy akkumulátorokat összeszerelő üzem telepítéséről döntött. A fóti üzemet 10 milliárd forintból építik fel.

A nyár folyamán még kettő fontos beruházásról számolhattunk be. Egyiket a Suzuki hajtja végre esztergomi üzemében, 9,3 milliárd forint invesztálásával, a tervekben kapacitásbővítés, digitalizáció és a karbonsemlegesség felé való lépéstétel is szerepel. A másikat a szlovén Andrada Csoport, mely Alsózsolcán épít újrahasznosító üzemet akkumulátorok feldolgozására, élenjáró technológia felhasználásával.

Több új gyárat is hozott az új évszak

Az ősz gazdag volt új fejlesztésekben, és rögtön egy zöldmezős beruházással vette kezdetét. Szeptember elején hozták nyilvánosságra, hogy a dél-koreai LG és a kanadai Magna vegyesvállalata, az LG Magna e-Powertrain Miskolcon létesít üzemet, ahol elektromos autók különböző alkatrészeit fogják gyártani.

A következő hír egy magyar cég, a V-Casting Öntödei Termelő és Szolgáltató Kft. közel 600 millió forintból megvalósult fejlesztéséről szólt. Az autógyáraknak is beszállító vállalkozás bővítette és fejlesztette termelését és egy napelemrendszert is telepített.

Röviddel ezután számolhattunk be arról, hogy a Samsung SDI több mint 22 milliárd forintból fog kutatás-fejlesztési projektet véghez vinni hazánkban, hozzájárulva az akkumulátorok kapacitásának és a gyártási gazdaságosságának javításához. A miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems részben szintén K+F-be fektet: mintegy 18 milliárd forint összegből fejlesztik az elektromos hajtások fejlesztését, miközben a gyártási kapacitást is növelik.

A kínai hátterű Pex Automotive Systems Kft. beruházása szeptemberben zárult le. A Szigetszentmiklóson lévő telephelyen egy új üzemcsarnokot adtak át, ahol „elektromos és intelligens járműiparhoz kapcsolódó termékek gyártása” vehette kezdetét.

Októberben először a thyssenkrupp beruházásáról írhattunk. A német vállalat a jászfényszarui gyárkomplexumának motorkomponenseket készítő gyárát bővíti 23 milliárd forintból, hogy megkezdődhessen ott az elektromos motorok rotorjainak előállítása is. Később a Continental egyből három kutatás-fejlesztési projektet jelentett be, összesen 47,6 millió euró értékben. A projektek az önvezetés és a járműbiztonság területeire fókuszálnak.

Novemberben kettő további nagy volumenű fejlesztés határozta meg a híreket. Az Audi Hungaria győri üzemében elstartolt a PPE járműplatformhoz tervezett újgenerációs elektromos motorok gyártása, amit körülbelül 190 millió eurós beruházás előzött meg. A Hankook Tire abroncsgyártó ezután egy teljesen új abroncsgyár építését hozta nyilvánosságra: a vállalat Rácalmáson 210 milliárd forintból húz fel egy üzemet, ahol tehergépjárművekhez és autóbuszokhoz fognak abroncsokat előállítani.

Nem hűtötte le a befektetési kedvet a hideg

Bár az év utolsó hónapja, mikor az emberek gondolatát egyre inkább az ünnepek határozzák meg, december így is bővelkedett beruházásokban. A sort az amerikai BorgWarner nyitotta meg a 25 milliárd forintos projektjével, aminek keretében Oroszlányban új, hibrid és elektromos hajtású járművekhez alkalmas termékek gyártását vezetik be. A szintúgy amerikai hátterű Howmet-Köfém Kft. 17 milliárd forintból fogja bővíteni keréktárcsagyártó üzemének kapacitását Székesfehérváron.

A kenőanyagokat és fagyálló folyadékokat gyártó Favorit Lubricants Kft. az első téli hónapban fejezte be csaknem 300 millió forintos beruházását, ami során a Tolna vármegyei telephelyét új csarnokkal bővítette a növekvő keresletre reagálva.

A fejlesztések a hónap második felében sem álltak meg. Ekkor került bejelentésre, hogy a koreai Hanon Systems autóipari beszállító 43 milliárd forint befektetésével, kapacitásbővítés által teremt 250 új munkahelyet Székesfehérváron, Pécsen és Rétságon. A német ZF szintén kettő településen, Kecskeméten és Debrecenben hoz létre összesen több mint 300 új állást azáltal, hogy a Mercedes és a BMW hazai üzemeinek kezdi meg új alkatrészek gyártását.

Az ünnepekhez még közelebb érve a Schaeffler 5,2 milliárd forint értékben jelentett be kutatás-fejlesztési projektet Szombathelyen. Az új munkahelyeket teremtő program keretében elektromos járművekhez terveznek majd következő generációs komponenseket és alrendszereket.

Végezetül az évet a BYD második idei beruházása zárta. A világ legnagyobb elektromosautó-gyártója egy villanyautókat készítő üzemet fog építeni Szegeden, ezáltal több ezer új munkahelyet hozva létre, és tovább erősítve hazánk szerepét az elektromobilitásban.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink