Elemzések Miért hátrány, ha eltűnnek a gombok az autókból?

Miért hátrány, ha eltűnnek a gombok az autókból?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.10 16:23

Miért hátrány, ha eltűnnek a gombok az autókból?

Fotó: Mercedes-Benz Press

A hatalmas képernyők elterjedése az autókban a régimódi gombok rovására történt. A fizikai kezelőszervek azonban visszatérhetnek, ha az autógyártók az Euro NCAP maximális biztonsági minősítését akarják megszerezni autóiknak.

A 2026 januárjában életbe lépő új szabályok pontlevonással sújtják majd azokat a járműveket, amelyek nem rendelkeznek bizonyos hagyományos kezelőszervekkel.

Az Európai Új Autó Értékelési Program le kívánja rontani azon újonnan tesztelt autók biztonsági besorolását, amelyeken nincsenek gombok, karok vagy tárcsák a következő funkciókhoz: irányjelző, vészvillogó, kürt, ablaktörlő és segélyhívó. Ez utóbbi eCall funkció néven ismert, és az Európai Unióban már évek óta kötelező. Súlyos autóbaleset esetén automatikusan tárcsázza a helyi segélyhívó számot.

Ez egy jó kezdet, de a lista még jobb lehetne, ha a klímaberendezésekhez külön kezelőszerveket adnának hozzá. Azért nem minden márka teszi tele érintőképernyővel a járműveit. A Hyundai hagyományosabb kezelőszerveket helyez el autóiban, más márkák, például a Toyota pedig nem igazán hagyta el a műszerfalon található gyorsbillentyűk egyszerű elrendezését. Az Ineos valószínűleg túlzásba viszi a gombok használatát szinte mindenhez, a Skoda viszont megtalálta a tökéletes kompromisszumot, amely az autótulajdonosok kedvében járhat. Az új Superb három fizikai gombbal beépített, testreszabható képernyővel rendelkezik, így a beállításokat ugyanazokkal a gombokkal lehet finomhangolni.

De miért jár ezért büntetés?

Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója elmagyarázza, miért született ez a döntés, hogy megbüntessék azokat az autógyártókat, amelyek miatt a járművezetők szinte kizárólag a képernyőkre hagyatkoznak: „Az érintőképernyők túlzott használata az egész iparágat érintő probléma, mivel szinte minden járműgyártó a legfontosabb kezelőszerveket központi érintőképernyőkre helyezi át, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, és növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát. A 2026-ban esedékes új Euro NCAP-tesztek arra ösztönzik majd a gyártókat, hogy az alapvető funkciókhoz külön, fizikai kezelőszerveket használjanak intuitív módon, korlátozva ezzel a tekintet útról való levételének idejét, és ezáltal elősegítve a biztonságosabb vezetést." – tette hozzá.

Tehát itt alapvetően biztonsági problémáról van szó, ugyanis az érintőképernyő használatánál kénytelenek vagyunk levenni a szemünket az útról, miközben a gombok mindig ugyanazok a helyen vannak a műszerfalon, így könnyű kezelhetőséget biztosít.

Nem kötelező érvényű, de azért nem érdemes figyelmen kívül hagyni

Ez bármennyire is jó hírnek tűnik, fontos megjegyezni, hogy az Euro NCAP nem tudja hatékonyan rákényszeríteni az Európában autókat értékesítő autógyártókat a hagyományos kezelőszervek visszahozatalára. Ez egy független töréstesztelő testület, így nem kötelezheti a vállalatokat arra, hogy térjenek vissza a gombokhoz. Egy ilyen döntést az Európai Uniónak kellene meghoznia.

Mindazonáltal valószínűsíthető, hogy minden autógyártó a maximális, ötcsillagos minősítés elérésére törekszik, ezért mindent megtesznek majd az új előírások betartása érdekében. Ideális esetben a lista a 2026-ra tervezett öt követelményen túl is bővülni fog. Érdekes lesz látni, hogy az uniós országokban értékesített autókra vonatkozó változtatások hatással lesznek-e az Észak-Amerikában és más piacokon értékesített megfelelő modellekre. Ugyanazon autó két különböző belső térrel való felszerelése üzleti szempontból nem ideális, így talán az EU-n kívüli vásárlóknak előnyösek lesznek ezek a módosítások, feltéve, hogy az autógyártók meg akarnak felelni a követelményeknek – írja a Motor1.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink