Elemzések Megnyitották a Rehau újhartyányi gyárát – ez történt a 7. héten

Megnyitották a Rehau újhartyányi gyárát – ez történt a 7. héten

Dóka Ármin | 2022.02.21 07:20

Megnyitották a Rehau újhartyányi gyárát – ez történt a 7. héten

Fotó: Rehau-Automotive

A magyar ipar sikeres hetet tudhat maga mögött. Átadták a Rehau – Automotive Kft. újhartyáni gyárát, a 70 éves Hajdu Cégcsoport 2021-ben mintegy 22 milliárd forint árbevételt könyvelt el, míg Baolong Csoport Szigetszentmiklóson valósít meg zöldmezős beruházást ötmilliárd forint értékben. Kína dominálja a globális akkumulátorgyártást, közben a hagyományos autógyártók gyárépítésekbe kezdenének. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

50 milliárd forint értékű beruházással létesített újabb üzemet Magyarországon autóipari alkatrészek szériagyártásához a piacvezető, német családi tulajdonban lévő autóipari vállalat, a Rehau, két év alatt 350 új munkahelyet létrehozva.

A 70 éves Hajdu Cégcsoport nem csak kerek évfordulóját, hanem üzleti eredményeit is ünnepelheti, hiszen a korábbi évek növekedését folytatva, 2021-ben mintegy 22 milliárd forint árbevételt könyvelt el, de hátráltatta az alapanyag- az energiaárak növekedése, valamint a munkaerőhiány.

Kína egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Baolong Csoport Szigetszentmiklóson valósít meg zöldmezős beruházást ötmilliárd forint értékben, 35 új munkahelyet létrehozva. A fejlesztést a magyar állam másfél milliárd forinttal támogatja.

Mélyíti kapcsolatát a szombathelyi Schaeffler és a Pannon Egyetem. Az egyetemről eddig a pénzügy-számvitel szak hallgatói végezhették el duális képzésük gyakorlati részét a Schaeffler Savaria Kft.-nél, mostantól már mechatronikai mérnök, villamosmérnök szakokról is várja a vállalat a fiatalokat.

Az Audi Hungaria győri telephelyének Projekt- és Oktatóközpontjában egy új robotcella segíti a szak- és felnőttképzés keretében különböző motorgyártási kompetenciák fejlesztését. Új képzésekkel bővül a portfólió: biztonságtechnikával, vezérléstechnikai-, valamint beszállítói képzésekkel.

A Bosch 2021-ben világszinten 700 millió eurót fordított elektromobilitással és üzemanyagcellákkal kapcsolatos fejlesztésekre, ebből bőven jutott Magyarországra is. A vállalatcsoport a kiterjedt K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt miskolci, maklári és hatvani telephelyein.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség interjút készített az Apollo és Vredestein gumiabroncsmárkák forgalmazásáért felelős vállalat igazgatójával, aki beszélt többek között az márkák népszerűségéről, az Apollo Magyarországon működő gyáráról, az abroncspiac fejleményeiről és a négyévszakos gumikról is.

Sűrű a program a Volkswagen konszernnél

A Volkswagen egy, a texasi Austinban megrendezett művészeti konferencián és fesztiválon fogja leleplezni legújabb teljesen elektromos modelljét, az ID. Buzz kisteherautót. A gyártó várakozásai szerint az új jármű az egyik legnépszerűbb modellje lesz.

A Volkswagen március végéig dönthet arról, hogy hol építi meg új elektromosjármű-gyárát, és az év második felében már tervezi a konszern termelésének felfuttatását, annak ellenére, hogy a chiphiány várhatóan az idén is fennmarad.

Az Audi és kínai állami tulajdonú partnere, a FAW Group megkapta az engedélyt közös vállalatuk elektromos járműveket gyártó üzemének 3,3 milliárd dolláros beruházására. A gyár Kína Jilin tartományában, Csangcsun városában épül majd fel.

Európa szenved, Kína dominál

Az Európai Unió Bizottsága több mint 40 milliárd eurót akar mozgósítani annak érdekében, hogy Európa más régiók iránti kitettsége csökkenjen a félvezetők gyártásának terén. A cél megakadályozni, hogy Európa ne maradjon le a chipgyártás terén.

A német acélipar a jelentősen megemelkedett villamosenergia- és gázárak miatt politikai beavatkozást sürget az ágazat nemzetközi versenyképességének megőrzése érdekében. A környezetkímélő acélgyártási eljárások árai az egekbe szökhetnek.

Durván visszaesett az autógyártás Csehországban. A visszaesés legfőbb oka továbbra is a nagymértékű chiphiány. Az egy év alatt legyártott 92.657 személygépkocsi 2010 óta a legrosszabb év eleji eredmény.

Az Európai Unió szén-dioxid-mentesítési tervének következtében 500 ezer munkahely szűnhet meg vagy alakulhat át. Az EU egyik legnagyobb munkaadója, a Bosch, kétmilliárd eurós befektetéssel szeretné dolgozóit felkészíteni az elektromos átállásra. Az állomány egy részét át kell képezni az elektromobilitással kapcsolatos változások miatt.

Érkezik a Hyundai luxusmárkája, a Genesis Motor. Az első bemutatott modell a kontinensen az elektromos GV60 SUV lesz. A megjelenés pontos dátuma és az autó ára még nem ismert.

A kínai CATL akkumulátorgyártó 2021-ben majdnem 97 gigawattórányi kapacitást termelt elektromos autókba kerülő, lítiumion akkumulátorokból, ezzel csaknem 33 százalékos részesedést ért el a globális piacon. A top 10-ben öt kínai akkumulátorgyártó szerepel.

Hírek a tengerentúlról

Magyar származású befektetője lett a Riviannak. A milliárdos Soros György még 2021 negyedik negyedévében szállt be 20 millió dollárral az amerikai elektromosautó-gyártó startupba.

A világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis közel húszezer kisteherautót hív vissza tűzveszély miatt, miután tucatnyi esetben kaptak lángra parkoló járművek. Az esetek zömében észak-amerikai autók érintettek.

A globális áruforgalomban mutatkozó szűk keresztmetszetek sokkal inkább a kereslet hirtelen megugrásának, mintsem az ellátási láncok működési zavarainak tudhatóak be. A következő három-négy hónapban az inflációs nyomás csökkenni fog, de a nagy leterheltség miatt az ellátási láncok működésének normál szintre való visszaállása egészen 2023-ig eltarthat.

Technológiai csemegék

A Jaguar Land Rover és az Nvidia szoftver-szakértői közösen fejlesztenek mesterséges intelligencián alapuló autonóm mobilitási és online szolgáltatásokat az Nvidia Drive platformot alkalmazó jövőbeli járművek számára.

A Renault a Valeo Siemens eAutomotive vállalattal egyetértési nyilatkozatot írt alá egy újgenerációs, ritkaföldfémeket nem tartalmazó elektromos motor kifejlesztéséről és gyártásáról. A Renault a ritkaföldfémektől mentes motorok gyártásával nem csak e-autóinak gyártását, de azok alacsonyabb árát is biztosíthatja hosszabb távon. A márka két év szünet után ismét nyereséges volt tavaly, ráadásul a vártnál jobb működési eredményt ért el. Az előző évben a vállalat még nyolcmilliárd eurós veszteséget szenvedett el.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink