Hamarosan enyhülhetnek az ellátási zavarok
A globális áruforgalomban mutatkozó szűk keresztmetszetek sokkal inkább a kereslet hirtelen megugrásának, mintsem az ellátási láncok működési zavarainak tudhatóak be – így vélekedik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vezető közgazdásza, aki az elkövetkező hónapokban a helyzet javulására számít.
A WTO vezetője már tavaly októberben úgy nyilatkozott, hogy 2022 elején az áruk iránti kereslet csökkenőbe vált, bár az még a koronavírus omikron variánsa miatt bevezetett korlátozások előtt volt.
Robert Koopman, a nemzetközi szervezet vezető közgazdásza most a Reuters-nek adott interjúja során elmondta, hogy a fogyasztók a szokottnál többet költenek tárgyi javakra, és kevesebbet szolgáltatásokra, mivel saját döntésükből vagy külső tényezők hatására lemondtak a nyaralásról, illetve a vendéglátóhelyek felkereséséről.
Az áruk kereskedelmében most tapasztalható zavarok kétharmadát-háromnegyedét az ebből adódó túlkereslet magyarázza Koopman szerint.
Kezdődik a kilábalás, ami azonban soká tarthat
A közgazdász megjegyezte, hogy a kormányok járvány hatására bevezetett bőkezű gazdaságpolitikája is hozzájárult a most tapasztalható zavarokhoz, melyek a többinél jobban érintenek bizonyos szektorokat, mint például az autógyártást.
„Eléggé biztos vagyok abban, hogy a következő három-négy hónapban az inflációs nyomás csökkenni fog” – fogalmazott Koopman, utalva az áruk iránti kereslet csökkenésére, illetve az egészségügyi és geopolitikai sokkok várható elmaradására.
Ugyanakkor vannak vállalatok, melyek arra figyelmeztetnek, hogy a nagy leterheltség miatt az ellátási láncok működésének normál szintre visszaállása egészen 2023-ig eltarthat.
Érdemes okulni
A WTO márciusban fog konferenciát tartani vállalatok és kormányok vezetőivel, illetve közgazdászokkal a globális ellátási láncokban tapasztalt problémákról. Még ha a szűk keresztmetszetek addigra oldódásnak is indulnak, akkor is érdemes lesz megvitatni a tanulságokat – mondta el Koopman.
„Rendkívül gyors monetáris és fiskális válaszokat láthattunk. A hosszú idő alatt finomra hangolt ellátási láncok ugyanakkor nem rendelkeztek a gyors alkalmazkodást lehetővé tevő fizikai és szabályozási infrastruktúrával” – állapította meg Koopman.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!