Elemzések Megkezdődött a harc az autóink adataiért

Megkezdődött a harc az autóink adataiért

autopro.hu/V.M. | 2022.03.20 08:23

Megkezdődött a harc az autóink adataiért

Fotó: Continental

Az Európai Unió bizottsága még az idén bemutathatja az autók által gyűjtött adatok kezelésére vonatkozó törvényjavaslatát. Hogy pontosan mi fog állni a javaslatban, nem csak az autógyártóknak, de biztosítóknak, lízingcégeknek, sőt autószervizeknek is fontos, akik versenyképessége csakugyan függ az adatokhoz való hozzáféréstől.

Hirdetés

„Ha a jövőben nem fogsz hozzáférni az adathoz, akkor ki fogsz szorulni (a piacról)” – adott hangot aggodalmának Tim Albertsen, a Societe Generale francia bank lízingeléssel foglalkozó üzletágának, az ALD-nek a vezérigazgatója. Mint kifejtette, adat nélkül egy cég képtelen lesz hatékonyan működni vagy a megfelelő szolgáltatásokat nyújtani.

Az autógyártók ugyanakkor továbbra is meg akarják őrizni az ellenőrzést afelett, hogy ki fér hozzá a járművekben tárolt adatokhoz. Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint „Az európai autóipar nyitott aziránt, hogy hozzáférést nyújtson az általa gyártott járművek által generált adatokhoz. Azonban a járművekben tárolt adatokhoz való ellenőrizetlen hozzáférés komoly biztonsági, kiberbiztonsági, adatbiztonsági és személyes adatokkal kapcsolatos aggályokat vet fel.”

Ha van korlát, nincs szabad verseny

Az autógyártókkal szemben állók ellenben azt állítják, hogy az adatok elérhetőségének korlátozása megölné a már ma is saját lízingcégekkel és műhelyekkel rendelkező OEM-ek versenytársait, mi több felhívják a figyelmet, hogy a gyártók már ma is akadályozzák őket az adatok lekérésében.

A több millió járművet kezelő ALD egy külön vezeték nélküli eszközt kapcsol flottajárműveihez, hogy kinyerje, majd a saját adatplatformjába továbbítsa az adatokat. A vállalat szerint az autógyártók azáltal, hogy az adatokat közvetlen módon kapják meg, versenyhátrányba hozzák őt. Éppen ezért azt várja az Európai Uniótól, hogy biztosítson egyenlő versenyfeltételeket.

Amiért az egyik fizet, fizessen a másik is!

Egy biztos, az autógyártók óriási potenciált látnak az összekapcsolt járművek által szolgáltatott adatokban. A Stellantis például 2030-ra évi 20 millió euró bevételre akar szert tenni szoftverekből és előfizetéses szolgáltatásokból. Ez aláhúzza, az adatokhoz való hozzáférés kérdésének fontosságát.

Az adatokból való pénznyerés azonban csak az érme egyik fele, ugyanis az adatokat be is kell gyűjteni – mutatott rá a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares. A világ egyik legnagyobb autóipari konszernjének vezetője nemrég újságíróknak nyilatkozva úgy érvelt, hogy az adatok gyűjtése, majd feldolgozása pénzbe kerül, ezért jogosan kötik fizetéshez az azokhoz való hozzáférést.

A vásárlók kezébe kell adni a döntést

A biztosítók és az autószervizek képviseleti szervei egyet értenek abban, hogy arról, ki férhet hozzá autóik adataihoz, a vásárlóknak kellene döntenie. „Minden autóvezető képes kellene, hogy legyen maga eldönteni, mit akar csinálni az adataival” – mondta el az európai biztosítókat képviselő Insurance Europe személyi biztosítási vezetője, Nicolas Jeanmart a Reuters megkeresésére.

Az autóipari alkatrészek kereskedelmében résztvevő vállalatokat tömörítő FIGIEFA szerint ez lehetővé tenné az autótulajdonosoknak, hogy az általuk kiválasztott szervizt kapcsolják hozzá autójukhoz, és velük futtassanak távoli diagnosztikát, ahelyett, hogy teljes egészben az OEM-ekre hagyatkoznának. „Ez mind lehetséges műszakilag, de az autógyártók megakadályoznak minket ennek megvalósításában” – mondta el Sylvia Gotzen, a szervezet vezérigazgatója.

Gotzen továbbá aláhúzta, hogy tagjaik hajlandóak az OEM-ek kiberbiztonsági követelményeinek eleget tenni, viszont a kiberbiztonság témaköre egy egyszerű ürügyként szolgálhat a gyártóknak, amire hivatkozva gátolhatják az adatmegosztást.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink