Elemzések Megdrágíthatja az e-autókat az orosz-ukrán háború

Megdrágíthatja az e-autókat az orosz-ukrán háború

autopro.hu/V.M. | 2022.03.08 16:17

Megdrágíthatja az e-autókat az orosz-ukrán háború

Fotó: Volkswagen Newsroom

Az orosz-ukrán háború a nyersanyagárak növekedési ütemének fokozása által megdobhatja az elektromos járművek árát, ezáltal késleltetve az elérhető árú villanyautók széleskörű elterjedését.

A nikkel, a lítium és más nyersanyagok árának emelkedése lelassíthatja vagy akár átmenetileg meg is fordíthatja az akkumulátorok árában mutatkozó csökkenő tendenciát, ezáltal akadályozva a villanyautók terjedését – vélekedik Gregory Miller, a Benchmark Mineral Intelligence elemzője.

„A nyersanyagárak emelkedése kétségtelenül eltolhatja az elektromos és belső égésű motoros autók árának kiegyenlítődését” – fogalmazott Miller a Reuters-nek nyilatkozva. Az elemző úgy látja, hogy az idei lehet az első év, mikor éves összevetésben nő a lítiumionos akkumulátorcellák átlagos ára.

A nyersanyagok árai amúgy is emelkedőben voltak, az orosz-ukrán konfliktus azonban úgy néz ki, hogy új lökést ad a folyamatnak. Nemrég a nikkel és az alumínium ára is rekord magasságba emelkedett, mivel a vállalatok az Oroszországból származó export lehetséges megszakadásától tartanak. A lítium ára szintén emelkedik, és az év eleje óta több mint kétszeresére nőtt.

A Benchmark Mineral Intelligence adatai szerint az orosz Nornickel bányavállalat felel az akkumulátorokban is használt, magas tisztaságú nikkel globális kitermelésének 20 százalékáért. Oroszország emellett az akkukban használt alumínium előállításában is nagy részesedéssel rendelkezik.

Az elkötelezettek is lemondhatnak az e-autóról

Az akkumulátor az elektromos autók legdrágább része, ezért a készítéséhez használt nyersanyagok árában bekövetkező változások nagy hatással vannak a járművek vételárára. Az e-autók árprémiumát sok vásárló már ma sem tuja vagy akarja megfizetni, az árak további emelkedése pedig még többeket tántoríthat el a technológiaváltástól.

A vásárlók árérzékenységét mutatja, hogy az OC&C tanácsadó cég egy 2021-es, amerikai, kínai és más nemzetiségű vásárlók körében végzett felmérése szerint az emberek több mint fele nem hajlandó 500 dollár, azaz mintegy 180 ezer forint plusz összeget kiadni egy elektromos autóért. Ez az áremelkedés csak részbeni átadására kényszerítheti az autógyártókat.

Erre szolgál példával az elektromos SUV-kat és pickupokat fejlesztő amerikai Rivian, ami nemrég ötödével próbálta emelni autói árát, azonban a már befogadott megrendelések esetében lemondott erről, miután a lépés heves reakciókat váltott ki vásárlóiból, akiknek egy része el is állt rendelésétől.

Nem csak a vásárlóknak fáj

Az, hogy az áremelkedést csak részben fizettethetik meg a vásárlókkal, azt jelenti, hogy az autógyártók kénytelenek lesznek lenyelni az akkumulátorelőállítás növekvő költségeit. Ez különösen igaz a startupokra, amik nem rendelkeznek elég alkuerővel ahhoz, hogy beszállítóiknál alacsonyabb árakat harcoljanak ki.

Az akkumulátorgyártók jellemzően hosszú távú szerződést kötnek az OEM-ekkel. Ezen szerződések szerint az árak változása követi a nyersanyagárak alakulását.

A Benchmark Mineral Intelligence szerint a lítiumion akkumulátorcellák áraiban 2021 vége óta tapasztalható növekedés, aminek hátterében a nyersanyagárak emelkedése áll.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink