Elemzések Lesz-e még valaha ilyen alakja a Forma-1-nek?

Lesz-e még valaha ilyen alakja a Forma-1-nek?

Pörge Béla | 2023.01.03 07:20

Lesz-e még valaha ilyen alakja a Forma-1-nek?

Fotó: Twitter/Michael Schumacher

Michael Schumacher, hétszeres Forma-1-es világbajnok 54 éves. Születésnapja biztosan nem felhőtlen, hiszen majdnem napra pontosan kilenc éve az egykori autóversenyző súlyos síbalesetet szenvedett, kómába került, azóta lábadozik, de állapotáról nem sokat tudni. Visszavonultsága ellenére máig nagy hatással van a Forma-1 világára.

Akit az elmúlt harminc évben csak minimálisan is megérintett a Forma-1, a Száguldó Cirkusz világa, az tudja, ki az a Michael Schumacher. Pályafutása bővelkedik a vitatott elemekben, közel sem csak pozitív szereplő, ám az elért eredményei magukért beszélnek, hatása pedig óriási volt a Forma-1-re, és a Ferrari istállóra is – utóbbi az újkori sikereit köszönheti a német pilótának. Michael Schumacher 1969. január 3-án született Németországban.

Schumacher a maihoz képest egy teljesen másik Forma-1-ben kezdte meg a pályafutását 1991-ben. Ekkor még merőben más szabályok voltak érvényben, nem beszélve a technológiai és biztonsági deficitről. Utóbbi a kilencvenes évek első felében sajnos többször tragikusan megmutatkozott, a legemlékezetesebb eset Ayrton Senna 1994-es halála Imolában. Michael Schumacher ebben az évben nyerte meg első világbajnoki címét még a Benetton csapatában, amit 1995-ben követett a második cím, szintén a brit istállóban. A Ferrari kapcsán már említettük – és erre még bővebben kitérünk –, hogy Schumacher hatalmas szerepet vállalt az istálló újkori sikereiben, de meg kell említeni azt is, hogy a Benetton mindkét egyéni világbajnoki címét a német pilótával szerezte, és az egyetlen konstruktőri sikerét is ekkor könyvelhette el, 1995-ben.

Igazi egymásra találás

Schumacher és a Ferrari kapcsolata ikonikussá nőtte ki magát a 2000-es évekre, az olasz szurkolók imádták a német pilótát, aki szintén lubickolt az olaszok szeretetében. Bár a Ferrari nélkül a Forma-1 elképzelhetetlen, a tradicionális olasz istálló 1979-től kezdve 2000-ig nem tudott világbajnokot adni a sportágnak, csapatszinten pedig 1982 és 1999 között kellett várni a világbajnoki cím ünneplésére. A megváltást természetesen nem egyedül hozta el Schumacher, de nélküle biztosan nem tartana ott az olasz istálló, ahol. Persze Jean Todt és Ross Brawn szerepe is elévülhetetlen a sikerben, csak, hogy még két embert emeljünk ki a sok közül.

1997-től kezdve egyre sikeresebbé vált a Ferrari és Schumacher, de a világbajnoki címre 2000-ig kellett várni – ez egyrészt a finn Mika Häkkinen érdeme, de 1999-ben már közrejátszott Schumacher balesete is. A német versenyző a brit nagydíjon, Silverstone-ban egy fékhiba miatt 107 kilométer/órás tempóval csapódott a gumifalba, a baleset következtében lábtörést szenvedett. Az idény utolsó két futamán már részt tudott venni, de nem tudta csapattársát, Eddie Irwine-t bajnoki címhez segíteni, ugyanakkor a konstruktőri cím összejött az olasz csapatnak – 1982 óta először.

2000 és 2004 között a Forma-1 Michael Schumacherről és a Ferrariról szólt. A német versenyző sorozatban öt világbajnoki címet nyert ekkor, ilyenre sem korábban, sem azóta nem volt példa. 2000-ben még komoly csata zajlott Schumacher és Häkkinen között, ám 2001-re már sokkal több műszaki problémája adódott a McLarrennek, az évad végén a finn vissza is vonult. 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben is tükörsimán nyert egyéni címet Schumacher, és konstruktőri bajnokságot a Ferrari. 2003-ban is ők nyertek, ám az az év jóval szorosabbra sikerült, a külső szemlélők számára is izgalmasabb volt az évad az előző két „unalmasabb” idény után.

Különösen 2001-ben és 2002-ben, de lényegében a kétezres évek első felében végig az volt a jellemző, hogy a Forma-1-es futamok végén az olasz és a német himnusz csendült fel. Az ünneplések képsorain jól látszódott a versenyző és csapata kiváló, már-már családias viszonya, és persze a nézők, szurkolók imádata sem maradt el. Olyan ikonikus képei ezek a Forma-1-nek, amik évekre határozták meg ezt a sportágat, és máig emlékezetesek. Schumacher első német világbajnokként olyanokat inspirált, mint az azóta világbajnok, és már vissza is vonuló Sebastian Vettel, vagy éppen a saját fia, Mick Schumacher. A Ferrari később még egy egyéni (Kimi Räikönnen, 2007), és két konstruktőri címet (2007 és 2008) zsebelhetett be, de megfordult az istállóban még két további világbajnok (Vettel és Fernando Alonso) is. Az olasz csapat azóta vár az újabb sikerre, de napjainkban is meghatározó tagja a mezőnynek.

Hazatérés vagy levezetés?

Michael Schumacher a 2006-os szezon végén visszavonult, miután abban az évben és eggyel korábban is a spanyol Fernando Alonso lett a világbajnok a Renault-val – igaz, a 2006-os kiírás az utolsó futamig nyitott volt, de a japán versenyen motorhiba miatt kiesett a német (ilyenre 2000 óta nem volt példa), ezzel Alonso előnye szinte behozhatatlanná nőtt – és annak is bizonyult.

Teszteken korábban is részt vett a hétszeres világbajnok, majd hosszas vacilálás után 2009 decemberében bejelentette a visszatérését. A Ferrari korábbi nagy riválisához, az immár csak Mercedes néven induló istálló színeiben tért vissza – a csapatot Ross Brawn vezette, aki korábban többször is dolgozott már Schumacherrel.

A német pilóta csak két idényt töltött el a német csapatnál, és sikereket nem is tudott elérni, legjobb eredménye egy negyedik hely lett. 2012-ben végleg visszavonult a sportágtól.

Vitatott esetek

Nem vitatva a hétszeres világbajnok érdemeit, Schumachert a pályafutása alatt számos kritika is érte: 1994-ben az utolsó futamon összeütközött Damon Hill-lel, mindketten kiestek, így az egy pont előnnyel vezető Schumacher lett a világbajnok – úgy ütközött az őt előző brit pilótával, hogy előtte enyhén megsérült és valamelyest lelassult az autója. A kritikusok szerint ezért ki kellett volna zárni. 1997-ben ismét az utolsó futamon, egy pont előny tudatában ütközött össze az őt előző riválissal. Bár Jacques Villeneuve nem esett, míg Schumacher igen, később a németet kizárták – viszont a pályán elért eredménnyel is a kanadai lett a világbajnok.

Több olyan eset is beárnyékolta a Ferrari és Schumacher legszebb éveit, amikről inkább a csapat, nem pedig a versenyző tehetett. A csapatutasítás persze bevett dolog a Forma-1-ben, különösen az volt a 2000-es évek elején, ám széles körben értetlenkedést, csalódottságot és felháborodást okozott, amikor 2002-ben az osztrák nagydíjon Rubens Barrichellónak úgy kellett elengednie Schumachert, hogy az idény addigi összes futamát a német nyerte, és esély sem mutatkozott rá, hogy ő vagy a csapat a végén ne legyen világbajnok. Barrichello az utolsó métereken engedte el csapattársát, a manővert a közönség kifütyülte. Nem enyhített a helyzeten az sem, hogy Schumacher a dobogón helyet cserélt csapattársával, majd az idény végén egyszer át is adta neki a győzelmet. Az év végén a FIA megtiltotta a direkt csapatutasítást.

Legenda

Bár a visszavonulása óta Schumacher több rekordját is megdöntötték – Lewis Hamilton pedig a világbajnoki címek számában behozta a németet -, máig több rekordot is ő tart, de azok nélkül is a Forma-1 máig ható legendája, sok fiatal versenyző példaképe. Schumacher néhány nappal a születésnapja előtt, 2013. december 29-én szenvedett súlyos síbalesetet Franciaországban. Fejsérülése miatt kómába esett, majd mesterséges kómában tartották. Azóta szinte teljes hírzárlat mellett éli életét és tölti rehabilitációját, állapotáról nem sokat tudni.

Fia, Mick Schumacher 2021-ben debütált a Forma-1-ben a Haas színeiben, ahol 2022 végéig versenyzett. 2023-tól a Mercedes tesztpilótája, Forma-1-es versenyzőként eddig nem sikerült komolyabb eredményt elérnie.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink