Elemzések Kínai e-buszok árasztják el Európát

Kínai e-buszok árasztják el Európát

autopro.hu/Sz.K. | 2023.02.28 10:23

Kínai e-buszok árasztják el Európát

Fotó: Yutong

A buszos ágazatban mértékadó Chatrou CME Solutions több mint tíz éve figyeli és elemzi az európai buszpiacot. A 2022-es adatok alapján az elektromos buszok térnyerése nőtt, de a hibridek erősen visszaszorultak. Két nagy meglepetéssel is szolgált a tavalyi esztendő: Európában a Yutong regisztrálta a legtöbb elektromos buszt, míg Dánia a negyedik helyen végzett az új elektromos buszok regisztrációjának rangsorában.

A tavalyi évben Európában (az egész európai régióban, beleértve az Egyesült Királyságot, Norvégiát és Svájcot is) forgalomba helyezett új autóbuszok (nyolc tonnánál nehezebb buszok, a trolik nélkül) száma az összes meghajtási típust figyelembe véve tovább csökkent, immár harmadik éve. Összesen 27.277 városi-, helyközi- és turistabusz került értékesítésre 2021-ben, 2022-ben pedig már csak 25.658 volt ez a szám.

A városi autóbuszok esetében Wim Chatrou statisztikái szerint 2022-ben 13.434 járművet adtak el, míg 2021-ben 15.061-et, ami 10,8 százalékos csökkenést jelent. A helyközi buszoknál 2022-ben 8095 darabot számoltak össze, szemben az előző évi 8434 darabbal, ami négy százalékos csökkenést jelent.

A turistabuszok esetében némileg emelkedett az új regisztrációk száma, de 2019-hez képest még mindig jelentősen elmaradt a piac: 2022-ben 4129 turistabuszt regisztráltak újonnan, szemben a 2021-es 3782 járművel, ami mintegy 10 százalékos javulás, de 2019-hez képest még mindig 55 százalékos csökkenésről beszélhetünk.

Dominálnak az alternatív hajtások

Jó hír, hogy 2022-ben a városi autóbuszok 62,5 százaléka hibrid vagy elektromos meghajtással rendelkezett. Az Európai Parlament és a Tanács által 2019 júniusában elfogadott környezetbarát járművekről szóló irányelv tehát megtette első hatását. Miközben egyre több elektromos busz kerül újonnan forgalomba, az átmeneti megoldásnak tekintett hibrid buszok eladásai jelentősen csökkennek: 2021-ben 3285 hibrid buszt adtak el újonnan, 2022-ben pedig már csak 2028 volt ez a szám, ami 38,5 százalékos csökkenést jelent. Ugyanakkor a városi buszok 30 százaléka volt emissziómentes a tavalyi statisztikában. A 2020-as évhez képest a károsanyag-kibocsátástól mentes városi buszok száma megduplázódott!

2020-ban 2210 teljesen elektromos autóbuszt és 47 hidrogénnel meghajtott buszt regisztráltak újonnan. Mindössze két évvel később, 2022-ben ezek a számok már 4152-re és 99-re emelkedtek. Az elektromos városi autóbuszok száma a 2021-es 3282-ről a 2022-es évre 4152-re nőtt, ami 26,1 százalékos növekedést jelent.

A hidrogén még nem ért el áttörést

A hidrogénre, mint energiaforrásra támaszkodó, újonnan nyilvántartásba vett városi autóbuszok száma 2022-ben 99 volt, ami kevesebb mint 2021-ben, amikor 158 új jármű volt ebben a kategóriában. Az elmúlt tíz évben 370 hidrogénnel meghajtott autóbuszt helyeztek forgalomba Európa-szerte. A Van Hool 106 járművel, azaz 28,6 százalékkal vezeti ezt a piaci szegmenst. A második helyen a Solaris következik 104 járművel (28,1 százalék). A harmadik helyen a Wrightbus áll 82 járművel (22,2 százalék).

Egész Európában nőtt az új elektromos buszok száma, Wim Chatrou 2022-re összesen 4152 járművet említ. A fellendülés folytatódik ebben a piaci kategóriában, az előző évhez képest további közel 1000 új elektromos autóbuszt regisztráltak. Európában a Yutong 479 új forgalomba helyezéssel a legnépszerűbb elektromosbusz-gyártó, az Alexander Dennis & BYD 465-tel a második, míg a Mercedes-Benz 405 járművel a harmadik.

Nagy-Britannia viszi a prímet

Európában Nagy-Britanniában adták el a legtöbb új elektromos buszt 2022-ben, egészen pontosan 685 autóbuszt. Ezt Németország követi 581 példánnyal, a harmadik helyen Franciaország áll 549 új elektromos busszal. Egy kis meglepetést Dánia jelentett a listán, a nem túl nagy piaccal rendelkező dánok 381 új regisztrációval a teljesen elektromos autóbusz szegmensben a negyedik helyet érték el. Magyarország a 17. helyen végzett 44 új elektromos busszal.

Európában összesen már több mint 12.500 elektromos meghajtású városi autóbusz közlekedik, ami tehát azt jelenti, hogy a kontinensen újonnan forgalomba helyezett városi buszok 62,5 százaléka alternatív meghajtással közlekedik. Részarányuk a 2021-es 59 százalékról növekszik, de az összmennyiség csökkent, főként a hibridek terén – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink