Elemzések Kamionos sztrájk okozhat zavart a chipgyártásban

Kamionos sztrájk okozhat zavart a chipgyártásban

autopro.hu/V.M. | 2022.06.13 10:20

Kamionos sztrájk okozhat zavart a chipgyártásban

Fotó: Renesas Media Library

Június 13-án már a hetedik napja tart Dél-Koreában a kamionvezetők sztrájkja, amit részben a magasba szökött üzemanyagárak ellen tiltakozva folytatnak. A sztrájk zavarokat okoz a vegyipar, az acélipar és az autóipar termelésében, sőt a félvezetők gyártását is veszélyezteti.

A konténerszállítással foglalkozó kamionosokat összefogó mintegy 22 ezer tagú szakszervezet által szervezett sztrájk résztvevői az elmúlt napokban gyárak és kikötők bejáratait zárták el, ezzel komolyan akadályozva a ki- és bemenő áruforgalmat.

A sztrájkolók, akikhez a szakszervezet szerint sok nem szakszervezeti tag is csatlakozott, részben a magas üzemanyagárak ellen tiltakoznak, másrészről azt követelik, hogy az idei éven túlmenően is garantált bérminimumot kapjanak – itt fontos megjegyezni, hogy Koreában a kamionvezetőket önfoglalkoztatottként alkalmazzák.

A gyárak és kikötők bejáratainál összegyűlt tüntetők a Reuters jelentése szerint nem torlaszolják el az utakat, ahelyett az érkező teherautók vezetőit arra kérik, hogy csatlakozzanak hozzájuk.

Egyre többeknek fájdalmas a szituáció

Bár az utakat fizikailag nem torlaszolták el, a sztrájk így is erősen érezteti hatását. A helyi autógyárak termelésében fennakadásokhoz vezetett az alkatrész-szállítmányok elmaradása, továbbá az elkészült járművek elszállítása is akadályoztatottá vált. A Hyundai több gyártósoron is megvágta termelését, és Ulszanban, a legnagyobb gyárkomplexumában június 9-én kénytelen volt felére csökkenteni gyártási volumenét.

A fejlemények figyelemmel kísérésére az autógyártók külön munkacsoportot állítottak fel érdekképviseleti szervezetükön belül, egyúttal a helyzet minél előbbi rendezésére szólítottak fel.

A kamionvezetők munkabeszüntetésének következtében cementgyárak, acélgyárak, legutóbb pedig vegyipari vállalatok is csökkentették termelésüket. A 32 céget magába foglaló Koreai Petrolkémiai Ipari Szövetség közlése szerint tagvállalatainál az üzemekből kifele irányuló szállítások átlagos napi száma mostanra a korábbi tizedére esett a sztrájk hatására.

Mi több, Park Jeong-tae, a kamionos szakszervezet egyik magas beosztású képviselője pár nappal korábban a Reuters-nek nyilatkozva elmondta, hogy kifejezett céljuk feltartóztatni az ulszani félvezetőgyártáshoz szükséges nyersanyagokat.

A globális ellátási láncokat már a sztrájk előtt is súlyos zavarok terhelték. Az autók, chipek és vegyi anyagok gyártásában felmerülő újabb zavarok így aztán újabb csapást jelenthetnek a világgazdaságra nézve.

Mikor lesz vége?

Hogy pontosan meddig tarthat a koreai kamionvezetők sztrájkja, egyelőre nem látni. A szakszervezet és a kormány közötti tárgyalások eddigi négy fordulóján nem sikerült megállapodásra jutniuk a feleknek. A másik oldalon viszont Kim Gyeong-dong szakszervezeti képviselő már június 9-én úgy nyilatkozott, hogy kifogytak a sztrájk finanszírozásához szükséges forrásokból, ezért nem valószínű, hogy még tíz napig ki tudnak tartani.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink