Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Alapfelszereltség lesz a vészfék az új járművekben?
2024.05.02 10:16A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kamionos sztrájk okozhat zavart a chipgyártásban
Június 13-án már a hetedik napja tart Dél-Koreában a kamionvezetők sztrájkja, amit részben a magasba szökött üzemanyagárak ellen tiltakozva folytatnak. A sztrájk zavarokat okoz a vegyipar, az acélipar és az autóipar termelésében, sőt a félvezetők gyártását is veszélyezteti.
A konténerszállítással foglalkozó kamionosokat összefogó mintegy 22 ezer tagú szakszervezet által szervezett sztrájk résztvevői az elmúlt napokban gyárak és kikötők bejáratait zárták el, ezzel komolyan akadályozva a ki- és bemenő áruforgalmat.
A sztrájkolók, akikhez a szakszervezet szerint sok nem szakszervezeti tag is csatlakozott, részben a magas üzemanyagárak ellen tiltakoznak, másrészről azt követelik, hogy az idei éven túlmenően is garantált bérminimumot kapjanak – itt fontos megjegyezni, hogy Koreában a kamionvezetőket önfoglalkoztatottként alkalmazzák.
A gyárak és kikötők bejáratainál összegyűlt tüntetők a Reuters jelentése szerint nem torlaszolják el az utakat, ahelyett az érkező teherautók vezetőit arra kérik, hogy csatlakozzanak hozzájuk.
Egyre többeknek fájdalmas a szituáció
Bár az utakat fizikailag nem torlaszolták el, a sztrájk így is erősen érezteti hatását. A helyi autógyárak termelésében fennakadásokhoz vezetett az alkatrész-szállítmányok elmaradása, továbbá az elkészült járművek elszállítása is akadályoztatottá vált. A Hyundai több gyártósoron is megvágta termelését, és Ulszanban, a legnagyobb gyárkomplexumában június 9-én kénytelen volt felére csökkenteni gyártási volumenét.
A fejlemények figyelemmel kísérésére az autógyártók külön munkacsoportot állítottak fel érdekképviseleti szervezetükön belül, egyúttal a helyzet minél előbbi rendezésére szólítottak fel.
A kamionvezetők munkabeszüntetésének következtében cementgyárak, acélgyárak, legutóbb pedig vegyipari vállalatok is csökkentették termelésüket. A 32 céget magába foglaló Koreai Petrolkémiai Ipari Szövetség közlése szerint tagvállalatainál az üzemekből kifele irányuló szállítások átlagos napi száma mostanra a korábbi tizedére esett a sztrájk hatására.
Mi több, Park Jeong-tae, a kamionos szakszervezet egyik magas beosztású képviselője pár nappal korábban a Reuters-nek nyilatkozva elmondta, hogy kifejezett céljuk feltartóztatni az ulszani félvezetőgyártáshoz szükséges nyersanyagokat.
A globális ellátási láncokat már a sztrájk előtt is súlyos zavarok terhelték. Az autók, chipek és vegyi anyagok gyártásában felmerülő újabb zavarok így aztán újabb csapást jelenthetnek a világgazdaságra nézve.
Mikor lesz vége?
Hogy pontosan meddig tarthat a koreai kamionvezetők sztrájkja, egyelőre nem látni. A szakszervezet és a kormány közötti tárgyalások eddigi négy fordulóján nem sikerült megállapodásra jutniuk a feleknek. A másik oldalon viszont Kim Gyeong-dong szakszervezeti képviselő már június 9-én úgy nyilatkozott, hogy kifogytak a sztrájk finanszírozásához szükséges forrásokból, ezért nem valószínű, hogy még tíz napig ki tudnak tartani.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!