Elemzések Ismét rengeteg e-mobilitási beruházást vonzott hazánk

Ismét rengeteg e-mobilitási beruházást vonzott hazánk

Végh Martin | 2023.12.28 07:20

Ismét rengeteg e-mobilitási beruházást vonzott hazánk

Fotó: Mercedes-Benz Group

Mára kétségkívül az elektromobilitás vált az autóipart formáló erők közül a leginkább meghatározóvá. A magyar kormány tudatosan tesz annak érdekében, hogy ebből az átmenetből a hazai autóipar is részesedjen, ezáltal garantálva legyen a jövője a maitól sokszor alapjaiban eltérő alkatrészek gyártását és fejlesztését megkövetelő új korszakban is. Az elmúlt év bizonyítani látszik az erőfeszítések eredményességét, ugyanis rengeteg elektromos autókhoz kötődő beruházást valósítottak meg vagy jelentettek be Magyarországon. Cikkünkben ezeket foglaltuk össze.

Az áttekintést az akkumulátoripari fejlesztésekkel kezdjük. Az első ilyen 2023-ban a japán Nippon Paper Industries februári beruházása volt: a vállalat akkumulátoralkatrész-üzemet épít Vácrátóton összesen 15 milliárd forint befektetésével.

Ezután áprilisban egy óriási, 280 milliárd forint értékű beruházásról írhattunk. Ekkor tették le az alapkövét a dél-koreai EcoPro üzemének Debrecenben. A létesítményben évente körülbelül 108 ezer tonna katódanyagot állítanak majd elő elektromos akkumulátorokhoz az Európában szokásosnál is jóval szigorúbb környezetvédelmi előírások mellett.

Május elején egy másik koreai vállalat, a Sang-A Frontec befektetése következett. A vállalat az akkumulátor-alkatrészeket gyártó szadai üzemének 10 milliárd forintból való bővítését vette tervbe, ezzel várhatóan 55 új munkahelyet teremtve. Mindössze napokkal később jelentették be, hogy a kínai Eve Power, a világ egyik nagy akkumulátorgyártója, Debrecenben fogja felépíteni első európai akkumulátorcella-gyárát, mintegy 400 milliárd forint invesztálásával. Ezzel immáron kettő cellagyár is épülni fog Debrecenben, amit korábban a CATL is a saját üzeme otthonául választott.

A következő akkuipari beruházás a körforgásos gazdaságot szolgálja az elöregedett energiatárolók feldolgozásán keresztül. Augusztusban jelentették be, hogy a szlovén Andrada Csoport Alsózsolcán épít akkumulátor-újrahasznosító üzemet 10 milliárd forint értékben. Az üzemben az akkumulátorok feldolgozása az egyik legmodernebb ma ismert technológiával folyhat majd.

A következő hónapban a Samsung SDI a hazai akkumulátor ökoszisztémát ismét más irányban erősítette. A Gödön akkumulátorokat gyártó vállalat kutatás-fejlesztési beruházást jelentett be több mint 22 milliárd forint értékben. A remények szerint a projekt által sikerül majd növelni az akkumulátorok biztonságosságát, kapacitását, illetve gyártásuk gazdaságosságát.

A járműipari OEM-ek egyaránt hoztak akkumulátorokhoz kapcsolódó beruházásokat 2023-ban. Májusban tudhattuk meg, hogy a Mercedes-Benz nagyszabású bővítésen áteső kecskeméti gyárát egy akkumulátorbeszerelő-üzemmel is bővítik. Itt a modulokból kész akkucsomagokat fognak készíteni, illetve utóbbiak járművekbe szerelésére is itt kerül majd sor. A nyár első hónapjában aztán a hazánkban autóbuszokat gyártó kínai BYD új beruházását ismertették: a vállalat Fóton egy akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít 10 milliárd forintból. A projekt első körben száz új munkahelyet teremt.

E-motoroktól a töltőkig

Az elektromos autóipar kiszolgálásához persze az akkumulátorokon kívül rengeteg más komponensre is szükség van, például elektromos motorokra, inverterekre, töltőkre. Ezek gyártása vagy éppen fejlesztése ugyancsak jelen van/lesz hazánkban, részben az elmúlt év beruházásai által.

A Bosch nevéhez kettő projekt is kötődik. Márciusban adták át a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen az intézmény és a Bosch közös Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központját. A labort fejlett szimulációs eszközparkkal látták el, ami lehetővé teszi az elektromos hajtásláncok működésének eddiginél pontosabb modellezését. A remények szerint ez hozzá fogja segíteni a kutatókat a villanyhajtású járművek működésének optimalizálásához. A Bosch másik fejlesztését szeptemberben jelentették be: a közlemény szerint a Robert Bosch Energy and Body Systems miskolci telephelyén 4,4 milliárd forintból bővítik az elektromos hajtások fejlesztését és tesztelését, míg egy másik jelentős összegből a termelési kapacitást növelik.

Júniusban az amerikai Dana 36 milliárd forintos beruházása hozott újdonságot. A vállalat győri üzemében olyan fejlesztéseket eszközölnek, amik az akkumulátorokhoz is kapcsolódnak: egészen pontosan elektromos meghajtási egységeket és akkuk hűtésére alkalmas termékeket vezetnek be a termelésbe, ezzel az elektrifikációs korszakban is biztosítva a győri üzem jövőjét.

Szintén júniusban jelentettékbe, hogy a japán Denso kibővíti székesfehérvári üzemének kapacitását. A vállalat 25 milliárd forint befektetésével tisztán elektromos és hibrid járművek alkatrészeinek gyártását végző divíziót hoz létre.

Az őszt egy újabb fontos beruházás nyitotta meg. Szeptemberben kiderült, hogy a dél-koreai LG és a kanadai Magna vegyesvállalata, az LG Magna e-Powertrain 20 milliárd forintból Miskolcon hozza létre első európai gyárát, ahol többek között elektromos motorok komponenseit, fedélzeti töltőket, illetve invertereket fognak termelni. Ugyanebben a hónapban adták át a Pex Automotive Systems Kft. új üzemét Szigetszentmiklóson, ahol „az elektromos és intelligens járműiparhoz kapcsolódó termékek gyártása” vehette kezdetét. A cég a Baolong, az egyik legnagyobb kínai autóipari beszállító vállalatcsoport érdekeltségébe tartozik.

Az ősz folyamán még kettő nagyvállalat beruházásával fejlődött a hazai villanyautós ökoszisztéma. A thyssenkrupp októberben jelezte, hogy a jászfényszarui gyárkomplexumának egyik egységében 23 milliárd forint ráfordítással beindítja az elektromos motorok rotorjainak gyártását. A másik beruházást a szintén német Audi hozta el azáltal, hogy novemberben a győri üzemben megkezdődött a PPE elektromos platformhoz tervezett újgenerációs elektromos motorok gyártása. Ezt egy 190,2 millió euró összegű beruházás előzte meg.

Az év utolsó hónapjában sem szüneteltek az elektromobilitási befektetések. A BorgWarner 25 milliárd forintos beruházást jelentett be, amiből az oroszlányi üzemében hibrid és teljesen elektromos járművekhez alkalmas termékek gyártásával bővítik a portfóliót. Később a Schaeffler egy K+F projektet ismertetett: a szombathelyi leányvállalata, a Schaeffler Savaria Kft. második üzemében majdnem száz munkahely jön létre elektromos járművek következő generációs alkatrészeinek és alrendszereinek fejlesztése érdekében.

Újabb városban fognak „magyar” e-autókat gyártani

Végül az évet a kínai BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártójának magyarországi beruházása koronázta meg. Közvetlenül karácsony előtt jelentették be, hogy az OEM Szegeden építi fel első európai autógyárát, ezáltal több ezer munkahelyet teremtve, egyúttal a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházását hozva el.

Ahogy azt az elmúlt év beruházásai is mutatják, hazánk kiveszi a részét az elektromos átalakulásból. A vállalatok a legkülönfélébb termékekhez kapcsolódó befektetéseket hoznak hazánkba, és bár ezek főleg gyártásra irányulnak, akadnak köztük nagyobb hozzáadott értéket nyújtó kutatás-fejlesztési projektek is. Utóbbiak nem csak magasabb és stabilabb jövedelmet tesznek lehetővé a magyar munkavállalóknak, de a gazdaság diverzifikálását is támogatják.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink