Elemzések Így nehezen érhetik el e-autós céljaikat a gyártók

Így nehezen érhetik el e-autós céljaikat a gyártók

autopro.hu/P.B. | 2023.12.07 04:16

Így nehezen érhetik el e-autós céljaikat a gyártók

Fotó: Pexels

A környezetvédelemmel foglalkozó európai NGO-k egyik híres és befolyásos gyűjtőszervezete, a Transport and Environment (T&E) tanulmánya szerint az európai piacon aktív autógyártók zöme az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok ötödének beszerzését sem biztosította magának.

A T&E tanulmánya szerint egyelőre egyetlen Európában aktív autógyártó sem biztosította száz százalékban az akkumulátorok ellátási láncát, ehhez legközelebb a Tesla, a Volkswagen és a BYD áll – a kínai gyártó az átláthatósági és felelősségvállalási kérdéseken csúszott el, ezekben ugyanis nem rendelkezik elérhető adatokkal, ezért szorul a harmadik helyre a listán, a nyersanyagok és az akkucellák terén a Teslával együtt a legjobb.

Az összesített lista élén a Tesla áll. Az amerikai elektromosautó-gyártó a százból nyolcvan pontot ért el a T&E szempontrendszerében. A vállalat az akkucellákkal kapcsolatos stratégiájában áll a legjobban, de a nyersanyag beszerzése terén is az éllovasok között van. A BYD-hez hasonlóan a leggyengébben a harmadik kategóriában, a felelősségvállalásban áll a legrosszabbul, de itt is a jobbak között teljesített. A második a Volkswagen, az öt legjobban teljesítő vállalat közül a „legeurópaibb” cég az akkucella-stratégiában és a felelősségvállalásban is dobogós, a nyersanyagok beszerzése terén viszont nem, a kobalt, a lítium és a nikkel esetében is kérdéses a 2030-as célok elérése.

Európa rosszul teljesít

Az imént említett három nyersanyagból csak a Tesla és a BYD áll úgy, hogy az a mostani számítások szerint elegendő lesz a vállalatok 2030-as elektrifikációs céljaihoz. A VW Csoport és a Stellantis nincs ettől messze, a többi európai gyártó azonban igen. A Stellantis az összesített listán az ötödik lett a Ford mögött, egyértelműen a nyersanyagok miatt lemaradva, a másik két mutatóban ugyanis jobbnak bizonyult az amerikai óriásnál.

A Stellantis az ötödik helyen 65 ponttal áll, nem sokkal lemaradva tehát a Teslától, és elérhető távolságban a 2030-as céloktól. A komoly lemaradás itt következik a T&E tanulmánya szerint: a hatodik Renault a száz pontból csak 48-at ért el, a nyersanyagok és a felelősségvállalás terén is jócskán lemaradva a Stellantis vagy éppen a Ford mögött – az akkucellák terén viszont jól állnak a franciák.

39 és 45 pont között teljesített a Jaguar Land Rover, a Mercedes-Benz, a Volvo Cars és a Toyota ebben a sorrendben. Az összes vállalatra igaz, hogy a nyersanyagok terén áll a legrosszabbul, bár a JLR a felelősségvállalásban is igen hátul végzett. A listára felfért még a BMW és a Hyundai Motor Csoport is, előbbi 36, utóbbi 25 pontot szerezve.

Vészjelzésként is szolgálhat a kutatás

A kutatás szerint csak hat vállalat – a Tesla, a BYD, a VW, a Ford, a Renault és a Stellantis – rendelkezik hosszú távú szerződéssel mindhárom kulcsfontosságú nyersanyag beszerzésére, vagy tervezi az akkumulátorok kémiai összetételének megváltoztatását, hogy megszűnjön az egyik fémtől való függősége. A Mercedes-nek csak egy nyilvánosan közzétett szerződése van egy kulcsfontosságú ásványra vonatkozóan, míg a BMW nem hozott nyilvánosságra elegendő információt arról, hogyan tervezi a nikkel, kobalt vagy katódanyagok biztosítását.

„Az autógyártók elektromos járművekkel kapcsolatos céljai és a kritikus ásványianyagokkal kapcsolatos stratégiáik között egyértelmű a kapcsolat. A Tesla és a BYD jóval megelőzi a legtöbb európai játékost, akik csak most ébrednek rá a nyersanyagok biztosításának kihívására. Ennek a jelentésnek vészjelzést kell adnia a vezérigazgatóknak és a befektetőknek” – idézi Julia Poliscanovát, a T&E járművekért és mobilitási ellátási láncokért felelős vezető igazgatóját a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink