Elemzések Ezektől a busztípusoktól búcsúzunk az idén

Ezektől a busztípusoktól búcsúzunk az idén

Pörge Béla | 2024.01.02 07:17

Ezektől a busztípusoktól búcsúzunk az idén

A legtipikusabb Ikarus E94, egy E94.60 a Kapos Volán színeiben Kaposváron - ez a busz egyike utolsó kettő állományban maradt példánynak a típusból. | Fotó: Pörge Béla

Minden bizonnyal 2024-ben is folytatódni fog a Volánbusz járműfiatalítási programja, ami azzal fog járni, hogy a hosszú évtizedek óta meghatározó Ikarus buszok újabb típusai tűnnek majd el az utakról. Összegyűjtöttük, melyek azok a magyar buszmodellek, amik 2024-ben fognak utoljára közforgalomban közlekedni.

Hirdetés

Az óév utolsó napjaiban összesítettük a 2023-as hazai buszbeszerzéseket, de nincs megállás a fiatalítás terén, 2024-ben mintegy 450 busz vásárlását tervezi a Volánbusz. A fővárosban részben kiszervezésekkel, részben midibuszokkal fiatalodhat a buszállomány az évben az eddigi tervek alapján. Amennyiben ezen terveknek csak egy része is megvalósul, úgy a legendás magyar buszgyártó, az Ikarus több terméke is végleg elbúcsúzik a napi forgalomból.

Az Ikarusok mellett a Rába buszaitól is búcsúzhatunk, olyannyira, hogy a gyártótól napi forgalomban minden bizonnyal nem is fog maradni semmi, ez egy korszak lezárást jelentheti. Az Ikarusok teljesen biztosan nem fognak kikopni a magyar utakról 2024-ben sem, a C56-os modell, valamint az EAG részéről az új homlokfalas E94-esek és E95-ösök között még bőven vannak olyan példányok, amik selejtezése elhúzódhat.

Ikarus 256

A modell már 1973-ban bemutatkozott, ám sorozatgyártása csak 1977-ben indult. A különböző altípusok gyártása egészen 2002-ig tartott, több mint 23 ezer autóbusz készült ezzel a típusjelzéssel. A 2000-es évek második felében indult drasztikus fogyásnak a magyar 256-osok száma, a különböző Volán társaságokból lett Közlekedési Központok 2018-as összeolvadását már csak pár tucat 256-os élte meg. 2023-ban selejtezte a Volánbusz az utolsó hagyományos megjelenésű példányt, de egy 1997-es gyártású, ózdi 256.42 megélte az idei évet is. Óriási meglepetésnek számítana, ha ez a busz 2024 végén is a Volánbusz napi forgalmi állományában maradna.

Ikarus 260

Még tizennégy példány képviseli az Ikarus talán legsikeresebb típusát a Volánbusznál. Több mint 72 ezer 260-ast gyártott az Ikarus 51 év alatt. A megmaradt 14 busz ugyan mind viszonylag fiatal, utolsószériás darab, ám selejtezésük így is várható, amennyiben a Volánbusz minden beszerzése megvalósul az idén. A megmaradt példányok mind Győr-Moson-Sopron megyében közlekednek.

Ikarus 263

Kilenc ilyen busz kezdte meg az évet a cégnél, három az ország keleti részén, hat Győr-Moson-Sopron megyében. A típusból 1626 készült, jellemzően nem a magyar piacra – a még közlekedő buszok is orosz exportból maradtak vissza. Ha nem történik valami drasztikus változás, akkor ez a kilenc busz selejtezésre kerül.

Ikarus 280

A 260-as csuklós testvére, szintén a magyar buszgyártás ékköve és legsikeresebb modelljeinek egyike, közel 61 ezer darab készült belőle. Bár a csuklósbuszok selejtezése általában lassabban zajlik, de már csak hat darab maradt belőle – három Győrben, három Várpalotán. Nem valószínű, hogy ezekkel a buszokkal hosszabb távon számolna a Volánbusz.

A hat megmaradt Ikarus 280-as egyike.

A hat megmaradt Ikarus 280-as egyike. | Fotó: Pörge Béla

A 280-asok esetében ki kell térni a 280.94-esekre, azaz a budapesti trolibuszokra, a GVM-ekre. Ezekből tíz még állományban van, és a trolihálózat fejlesztésének függvénye a selejtezésük – tanítási időben három példány közlekedik, ebből kettő csak reggel. Hétvégén és iskolai szünetben egyik kocsira sincs szükség, ha komolyabb hálózatbővítésre nem kerül sor, akkor a típust tudja nélkülözni a BKV.

Ikarus 412

Az első teljesen alacsonypadlós magyar busz, a 400-as széria utolsó képviselője – még 2023 végén az utolsó 415-öst is kivonták, a 435-ösök pedig már korábban búcsúztak. Vidéken már nem találni Ikarus 412-est, sőt, az összesen pár száz példányban gyártott modell az egész világon csak Budapesten és Székelyudvarhelyen közlekedik még, de utóbbi városba is Budapestről kerültek a buszok. A fővárosban még 16 busz és nyolc troli képviseli a típust. Előbbiek sorsát a midibusz-tender sikere pecsételheti meg végleg, a trolik azonban – hasonlóan a 280-asokhoz – túlélhetik akár a 2024-es évet is.

Ikarus E94

A típus klasszikus változatát, a régi homlokfalas E94.60-at már csak egyetlen busz képviseli Somogy megyében. Óriási csoda lenne, ha ez a busz akár a nyarat megélné, nemhogy az év végét. Természetesen a modell újabb verziói, az E94F-ek nagy valószínűséggel maradni fognak 2025-re is, bár 450 új busz esetleges érkezése esetén erre sem érdemes fogadni.

Ikarus E98

Az impozáns távolsági buszból öt maradt a Volánbusznál, ezek sem olyan feladatot látnak már el, amire annak idején beszerezték őket az elődvállalatok. Bár ezen buszok megjelenése még ma sem hat elavultnak, üzemeltetésük már igen költséges, így a beszerzésekkel párhuzamosan nem valószínű, hogy 2025-re is maradni fog a típusból.

Rába

Az ezredforduló idején a belga Jonckheere licensze alapján megszületett a Rába Contact 092 és 292 (szóló és csuklós) helyközi, valamint a Premier 091 és 291 városi modell. Később sajátfejlesztésű háromtengelyes Rába Contact is készült Győrben. 2001-ben a buszgyártást gazdaságtalannak ítélte meg a Rába Holding, így 227 legyártott autóbusz után ezt a tevékenységét befejezte – tavaly nyáron még 13 busz képviselte a gyártót, 2024-re mindössze egy-két példány maradt, ezek 2025-öt már nem fogják megélni napi forgalomban.

Balra egy már selejtezett Rába Contact, jobbra egy NABI 700 SE

Balra egy már selejtezett Rába Contact, jobbra egy NABI 700 SE | Fotó: Pörge Béla

Ami talán marad

Az említett trolik és az E94F-ek mellett reális esély van az Ikarus E95-ös modell (annak is inkább a faceliftes verziójának) túlélésére, valamint a csuklósbuszok iránti igény megmaradása esetén a még meglévő 12 C80-as közül is maradhat tartalék, bár ezek teljes eltűnése sem lenne meglepetés. Szintén magyar busznak tekinthetők az észak-amerikai NABI hazai gyárában készült járművek - ezek túlnyomó többségben a 700 SE (és pár Excel) modell képviselői. Ezekből a buszokból még több mint negyven maradt

A régi Ikarusok eltűnésével is többségben maradhatnak a magyar buszok a Volánbusznál, elsősorban a Credónak hála – bár elektromos fronton az Ikarus név sem tűnik el az új Ikarusnak hála.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink