Elemzések Értelmetlen az Euro 7-es szabályozás?

Értelmetlen az Euro 7-es szabályozás?

autopro.hu/P.B. | 2022.11.14 16:19

Értelmetlen az Euro 7-es szabályozás?

Fotó: Pixabay

Közzétette az Európai Bizottság az Euro 7-es környezetvédelmi szabályozás részleteit. A szabályok végül nem olyan szigorúak, mint amire októberben számítani lehetett, ugyanakkor sok autóipari szereplő így is megkérdőjelezi az Euro 7 értelmét.

Hirdetés

Publikálta az Euro 7-es környezetvédelmi normákról szóló törvényjavaslatát az Európai Bizottság. Ez ugyan még nem egy végleges törvény, erről még szavazni fognak az európai képviselők, de maga a javaslat végleges: nem olyan szigorú, mint amitől sokan tartottak, de így is komoly fejtörést okozhat az autógyártóknak.

Sokáig úgy tűnt, eleve annyira későn mutatják be az Euro 7-es normákat, hogy azt már nem tudják a gyakorlatban bevezetni – hiszen 2035-től csak zéró emissziós személyautókat helyezhetnek újonnan forgalomba a gyártók Európában. Végül mégis bemutatták a konkrét terveket, amit ha megszavaznak, akkor 2025-től már be is vezetnek. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak két éve lesz a normáknak megfelelő motorokat előállítani úgy, hogy azokat legfeljebb tíz évig forgalmazhatják a kontinensen. Nem véletlenül nem örülnek a vállalatok.

Kevésbé szigorúbb a vártnál

Októberben felröppentek olyan hírek, hogy a belső égésű motorok előbbi kivezetését és az olcsó autók teljes halálát okozhatja az új szabályozás – lényegében nem is feleltek volna meg neki az OEM-ek, hanem előbb átálltak volna az elektromos vagy egyéb alternatív hajtásokra. A vasszigornál azért enyhébb, de a gyártóknak fejtörést okozó szabályok jöhetnek.

Szén-monoxidból eddig 500 milligramm volt az engedélyezett kibocsátás a benzines, és 1000 milligramm a dízeles autóknál egy kilométerre vetítve. Az Euro 7 ezt is egységesíti, minden hajtás esetében 500 milligramm lesz a korlát. A nitrogén-oxidok esetében is hasonló a helyzet, a jelenleg érvényes Euro 6 szerint 80 milligramm/kilométer a maximum kibocsátás a benzines és 60 milligramm/kilométer a dízelautóknál. Az Euro 7 itt sem különíti el a két hajtásmódot, hanem egységesen, belső égésű motorokra határoz meg 60 milligramm/kilométert.

Újabb anyagokra is vonatkozik szabály, az ammónia kibocsátását eddig semmi sem korlátozta, mostantól egységesen 20 milligramm/kilométer a korlát a belső égésű motoroknál. Érdekesség, hogy a korábbi tervekben előbb kettő, majd öt milligramm lett volna a határérték. A részecskekibocsátás szigorítása elmarad, ugyanannyi lesz a határérték, mint eddig.

Az elektromos hajtást is korlátozza

Fontos újdonság, hogy az Euro 7 az elektromos hajtású autók számára is előír szabványokat. Ez elsősorban a tartósságra vonatkozik: öt évig és 100 ezer kilométerig az akkumulátornak az eredeti kapacitás legalább 80 százalékát kell megőriznie, nyolc évig és 160 ezer kilométerig pedig 70 százalékot kell bírnia az akkunak, ha elfogadják a javaslatot. A szabályok legkorábban 2025-ben léphetnek életbe.

A tartósságot minden hajtás esetében komolyabban veszik: az autóknak 200 ezer kilométeres futásteljesítményig és 10 éves korig kell megfelelniük a meghatározott károsanyag-kibocsátási értékeknek, a jelenlegi Euro 6 ezzel szemben a felét, 100 ezer kilométert és 5 évet határoz meg.

Van ennek egyáltalán értelme?

Az autógyártók az elektromos átállás közelsége és annak céljai miatt nem értenek egyet az Euro 7 bevezetésével. A szakma véleménye szerint az új szabályok lassítani fogják az elektromos átállást, ráadásul 2035-től egyébként sem lesznek környezetszennyező új autók Európa útjain, így addig alig fejtheti ki hatását az Euro 7.

Az ACEA autóipari lobbicsoport elnöke, és egyben a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse szerint a javaslat környezeti előnyei nagyon korlátozottak, miközben jelentősen megnövelik a járművek előállítási költségeit.

„Ezeknek a szabályoknak a mostani bevezetése az európai jogalkotók rossz megközelítését jelzi számos szinten, olyannyira, hogy nehéz belátni, hogy bárki is profitálhat ebből” – véli Zipse.

Az Autocar cikke szerint az Euro 7 következtében a fogyasztóknak többet kell fizetniük majd az autókért a drága technológia miatt, ráadásul a tisztán elektromos autókra való átállást is nehezíteni fogja a szabályozás, mert leköti a mérnökök erőforrásait.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink