Elemzések Fordulat: e-üzemanyaggal sincs jövője a belső égésű motornak

Fordulat: e-üzemanyaggal sincs jövője a belső égésű motornak

autopro.hu/P.B. | 2022.10.28 13:16

Fordulat: e-üzemanyaggal sincs jövője a belső égésű motornak

Fotó: Pixabay

Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam megállapodásra jutott a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról - jelentette be a cseh uniós elnökség. A döntést 2026-ban még egyszer felülvizsgálják majd.

Hirdetés

Az egyezség részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. Az unió klímaváltozás elleni intézkedéscsomagja keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal tervezik csökkenteni az 1990-es évek szintjéhez képest – innen ered a Fit for 55 elnevezés -, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el.

Az Európai Parlament június 8-án szavazta meg, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal, ekkor úgy tűnt, szintetikus üzemanyagokkal, de maradhatnak a belső égésű motorok.

„A világ változóban van, nekünk pedig a fejlesztések élvonalában kell maradnunk. Úgy vélem, ki tudjuk használni ezt a technológiai átmenetet. A felvázolt ütemterv pedig elérhetővé teszi a kitűzött célokat az autógyártók számára” - mondta Jozef Síkela, az Európai Unió Tanácsának féléves soros elnökségét jelenleg betöltő Csehország ipari és kereskedelmi minisztere.

Magyarország is lobbizott a döntés ellen

Az uniós diplomaták október 21-ei zárt ülésén Magyarország – Olaszország, Románia és Szlovákia támogatásával – azért lobbizott, hogy a szintetikus üzemanyagok használatát is fogadja el az Európai Parlament, ezzel egy kiskaput hagyva a belső égésű motorok számára. Olaszország egyúttal a szupersportautók gyártói számára szeretett volna mentességet elérni, míg Franciaország korábban a plug-in hibridek megtartása mellett érvelt – írja a Politico.

Az uniós országok jóváhagyása ebben a formában nagyban köszönhető az új német kormánynak, amely azzal a kötelezettségvállalással lépett hivatalba, hogy támogatja a Bizottság Fit for 55 kibocsátáscsökkentő csomagját. Sok autógyártó, köztük például a Volvo, a Ford és a Stellantis, megelőzte az uniós jogot saját tervével, hogy 2035 előtt leállítsák a szennyező járművek értékesítését.

Mások, mint például a Renault, a BMW és újabban a Volkswagen több időért vagy nagyobb mozgástérért lobbiztak a plug-in hibridek és az e-üzemanyagok, illetve hidrogén használatáért a hagyományos motorokban.

Véget ér egy korszak

A döntéssel egy 150 éves korszak zárul le, legalábbis Európában. 2035 után újonnan nem ehet majd forgalomba helyezni belső égésű motorral szerelt autókat – már persze, ha a 2026-os felülvizsgálás során máshogy nem dönt az Európai Parlament -, igaz, használtan még lehet adni-venni majd ilyen gépjárműveket. Éppen ezért sokan az úgynevezett Havanna-hatásra számítanak, azaz arra, hogy 2035 után jelentősen meg fog nőni az uniós járműállomány életkora, az embereknek ugyanis nem lesz lehetősége új elektromos autókat venni, így a régi autókat fogják tovább üzemeltetni. Az EP-ben többek között a német Jens Gieseke nyilatkozott így.

Ami biztos, hogy a következő években óriási fejlesztésekre lesz szükség a töltési infrastruktúrát illetően, valamint a gyártóknak módot kell találniuk arra is, hogy megfizethetőbb elektromos autókat kínálhassanak.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink