Elemzések Az energiaválság miatt leáll a budapesti fogaskerekű

Az energiaválság miatt leáll a budapesti fogaskerekű

autopro.hu/P.B. | 2022.11.11 09:47

Az energiaválság miatt leáll a budapesti fogaskerekű

Bármilyen kemény tél is jön, ilyen kép ebben a szezonban nem készülhet. | Fotó: Pörge Béla

A fogaskerekű ideiglenes üzemszünete a BKK közleménye szerint a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart, és ennek köszönhetően több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken.

A jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent – áll a BKK közleményében.

Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett.

Ezért a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a járat ideiglenes szüneteltetéséről döntött. A szakemberek számításai alapján a járat közlekedésének téli időszakra való felfüggesztésével minimum 120 millió forint megtakarítást lehet elérni, de a még nem végleges villamosáram-áraktól függően ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Ezzel párhuzamosan a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. A BKV Zrt. a fogaskerekű járművezetőinek egy részét villamosvezetőként tudja alkalmazni a téli időszakban, valamint a többi forgalmi és műszaki dolgozók foglalkoztatását is megoldja a vállalat. A 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni, amelyeken a kerékpárszállítás is lehetséges. A fogaskerekű minden megállójának 300-500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető

Vidéken rosszabb a helyzet

A BKK közleménye is felhívja a figyelmet arra, amiről az autopro.hu is beszámolt: Debrecenben januártól szinte teljesen leáll a villamosközlekedés, a trolibuszokat pedig határozatlan időre teljesen leállítják. A városban már novembertől is csak mutatóban közlekednek a trolik.

A trolik és a villamosok helyett a cívisvárosban buszok szállítják az utasokat. Más városokban ennyire nem rossz a helyzet, de a CNG-s buszok helyett Miskolcon is elővették a régebbi dízeleket.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink