Elemzések Átadták az Airbus új gyulai gyárát – ez történt a 30. héten

Átadták az Airbus új gyulai gyárát – ez történt a 30. héten

Végh Martin | 2022.08.01 07:22

Átadták az Airbus új gyulai gyárát – ez történt a 30. héten

Fotó: MTI

Fontos mérföldkőhöz ért a hazai repülőgépipar az Airbus helikopter-alkatrészeket készítő gyulai gyárának átadásával. Külföldön több autógyártó is jó pénzügyi eredményekről számolt be, ugyanakkor a koronavírus-járvány és a chiphiány továbbra is zavarokat okoz a termelésben, míg a német autóipar az orosz gáz kivezetésének veszélyére figyelmeztetett. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Az előző héten megnyitották az Airbus Helicopters Hungary Kft. gyulai gyárát. Az első helikopter-alkatrészeket készítő magyarországi üzemben jelenleg 50 embert alkalmaznak, később azonban a létszámot ennek ötszörösére szeretnék növelni.

Győrben az Audi Hungaria ért mérföldkőhöz azzal, hogy legördült a gyártósorról a 650 ezredik Audi TT. Az eseményt még inkább jelentőségteljessé teszi, hogy a TT volt az a típus, amivel kezdetét vette az autógyártás a győri üzemben.

Három hazai fémipari vállalat, a Csaba Metál Zrt., a Csaba Tool Kft. és a Droidx Kft. másfél milliárd forintból végzett fejlesztéseket. Ezek keretében többek között az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelő vállalatirányítási rendszert vezettek be és bővítették a termelőkapacitásokat.

Biztató eredmények

A Stellantis 2022 első felében rekord nyereségességet ért el, miközben bevételeiben kétszámjegyű növekedést mért. Mindezt annak ellenére, hogy európai eredményeit komolyan érintette az elhúzódó chiphiány.

Jó pénzügyi eredményekről számolt be a Volkswagen és a Mercedes-Benz is. A wolfsburgi vállalat adózott eredménye negyedével nőtt az első hat hónapban, míg a Mercedes a jelentősen visszaesett eladásainak ellenére is növelte nyereségét a második negyedévben, egyúttal javította a teljes évre vonatkozó várakozásain.

Rosszabbul mentek a dolgok a Renault-nál. A francia OEM az Oroszországból kivonulást igencsak megérezte: több mint 1,3 milliárd euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az év első felében.

Még mindig bezavar a járvány

A chiphiány és a koronavírus-járvány a mai napig érzékeltetik hatásukat az autógyártók termelésében. A Mercedes a múlt héten az ellátási problémák miatt úgy határozott, hogy egy teljes hétre leállítja egyik németországi gyárát.

A Toyota a járvány és a félvezetők ellátásában felmerült zavarok miatt majdnem minden tizedik autóját nem tudta végül elkészíteni az előző negyedévben. Ezenkívül a koronavírus saját dolgozóinak körében felbukkanásáról, illetve a termelés amiatti csökkentéséről is beszámolt a japán gyártó.

A Volkswagen Kína és Európa után az Egyesült Államokban is megkezdte az ID.4 elektromos SUV gyártását. A VW szerint a gyártásindulást megelőző beruházások több ezer munkahelyet teremtettek.

Míg az USA-ban befektet, addig Oroszországban a tevékenységei leépítésén dolgozik a VW. Médiaértesülések szerint a Kalugában lévő üzemét eladná egy kazah autógyártónak.

A Tesla-rivális Faraday Future ismét komoly gondokkal küzd. Hiába jutott túl korábbi pénzügyi gondjain, a vállalat ismét forráshiánnyal néz szembe, ami miatt az eredetileg tervezett 2018-as dátumhoz képest még tovább kell halasztania első villanyautója megjelenését.

Miután évtizedekig a Toyota létesítményeit használta, most végre saját központot kap a Lexus. Méghozzá nem is akármilyent: a központ a japán hegyekben, egy más-már eldugott helyen fog felépülni.

A magyarországi jelenléttel is rendelkező Bosch Rexroth hajtás- és vezérléstechnikai beszállító az amerikai HydraForce felvásárlásával erősíti hidraulikai kínálatát, egyúttal észak-amerikai és ázsiai jelenlétét.

Több busz került az utakra

Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint Európában az év első hat hónapjában 4,9 százalékkal több autóbuszt adtak el, mint egy évvel korábban. Az egyes piacokat tekintve azonban vegyes kép mutatkozott: Németországban és hazánkban is jelentősen csökkentek az eladások.

A német autóipar mindent megtesz, hogy csökkentse földgázfogyasztását. Eddig az orosz gázimport csökkentése által megkövetelt intézkedések nem okoztak termelési zavarokat, azonban az ipar arra figyelmeztet, hogy további fogyasztáscsökkenés nem lehetséges termeléskiesés nélkül.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink