Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Amerikai szankciók fenyegetik az orosz autógyártást
Az Egyesült Államok először vetett ki szankciókat közvetlenül a vezető orosz autógyártók, az AvtoVaz, a Sollers és a Moszkvics ellen. A szankciók zavart kelthetnek azokban az ellátási láncokban, amiket a vállalatok az ukrajnai háború kezdete óta alakítottak ki.
Az orosz autóipart súlyosan érintették a háború kitörését követően bevezetett szankciók. A külföldi és az orosz vállalatok autógyárai is leálltak, miután sok alkatrész importálása lehetetlenné vált. Mostanra azonban az orosz vállalatok alkalmazkodni látszanak az új helyzethez és működésük fokozatosan normalizálódik. Kérdés, hogy a szankciók új köre milyen hatást gyakorolhat.
A Sollers azt közölte, hogy semmilyen hatással nem számol, ugyanis a szankcióknak ellenálló ellátási láncokat, illetve fizetési mechanizmusokat alakított ki partnereivel.
A vezető orosz autógyártó, az AvtoVaz vezetője, Maxim Sokolov úgy nyilatkozott, hogy a vállalat „morálisan készen áll” a szankciókra. A konkrétumokra rátérve azt vetítette előre, hogy a Lada gépkocsik gyártása nem fog leállni a korlátozások miatt, viszont tartós problémák jelentkezhetnek az importált komponensek kapcsán.
Még nem szűnt meg a külföldi függés
Az elmúlt mintegy egy évben az AvtoVaz közel ezer alkatrész beszerzését helyezte az orosz határokon belülre, ugyanakkor Sokolov szerint bizonytalanságot visz a képletbe, hogy ellátási láncaikban még jelen vannak Tier 2-es és 3-as külföldi vállalatok.
Denis Manturov iparért és kereskedelemért felelős orosz miniszter szerint az amerikai szankciók csak egy valamit érnek el: felgyorsítják az orosz autóipar importhelyettesítő törekvéseit. Hozzátette, hogy az AvtoVaz továbbra is tartja magát ahhoz, hogy idén 400 ezer, vagyis a tavalyinál mintegy kétszer több járművet gyártson.
Orosz szakemberek rámutattak, hogy az orosz autógyártás az import mérséklése ellenére is még számottevő mértékben függ a külföldi alkatrészektől. Ezen szakemberek egyike Eugene Zhitukhin, a moszkvai Fresh autókereskedelmi cég igazgatója, aki szerint a nyugati országok célja az orosz autóipari termelés és fejlesztés gyengítése. Úgy látja, ellenlépésként az orosz vállalatok az ellátási láncok további kiigazításával és a pénzügyi kondíciók megváltoztatásával válaszolhatnak.
Nem csak orosz cégeknek szólnak a szankciók
Zhitukhin egyúttal kiemelte, hogy az amerikai hatóságok finn, francia és észt cégekre is szankciókat vetettek ki, ezzel azt üzenve, hogy nem biztonságos kapcsolatot fenntartani orosz vállalatokkal. A külföldi üzleti partnerek célba vételére és elijesztésére hívta fel a figyelmet a Alexey Tuzov autóipari elemző is. A szankciós fenyegetettség lehetséges eredményeként említette, hogy az Oroszországban beruházni szándékozó kínai vállalatok inkább az Európába irányuló export növelése mellett dönthetnek.
Az Automotive Logistics végül idézi Ilya Zharsky-t is, a Veta orosz think tank partnerét, aki szerint egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy az új korlátozások pontosan hogyan érintik majd az orosz autógyártást.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!