Elemzések A klímaváltozás súlyosabbá teheti a turbulenciát

A klímaváltozás súlyosabbá teheti a turbulenciát

autopro.hu/V.T. | 2024.06.02 04:20

A klímaváltozás súlyosabbá teheti a turbulenciát

Fotó: Pixabay

Ugyan az igazán komoly turbulencia ritka a repülésben, azonban okozhat tragédiát is. Nemrég a Singapore Airlines egyik Londonból a kelet-ázsiai országba tartó járatán egy ember meghalt, húszan pedig megsérültek az extrém mértékű légörvények miatt.

Hirdetés

2009 és 2023 között 162 globális járaton 185 komoly sérülés történt a turbulenciához köthetően, állítja az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB). A klímaváltozás még nagyobb problémává teheti a turbulenciát a jövőben. Ezt támasztja alá egy tavalyi tanulmány is, amit a Geophysical Research Letters tudományos folyóiratban publikáltak. E szerint a turbulencia a világ egyes részein már most is erősödik.

Mi az a turbulencia?

Amikor egy repülőgép repül, a levegő a szárnyai körül úgy áramlik, hogy lehetővé tegye a gép emelkedését, ezzel a repülését is – mondta Larry Cornman, a National Science Foundation egyik turbulenciát tanulmányozó fizikusa. A turbulencia akkor jelentkezik, amikor a szárnyak körüli légáramban zavar keletkezik, főleg amikor a légmozgás több változata van jelen a repülőgép környezetében. Ennek eredménye az, hogy a gép „fel vagy le ugrálhat, előrebukhat, megdőlhet, vagy bármelyik irányba elmozdulhat” – magyarázza Cornman. A „tiszta levegős turbulenciának nincsenek egyértelmű időjárási jelei, ezért ez különösen veszélyes, hiszen a pilóták csak nehezen tudják észrevenni.

Mi okozhat turbulenciát?

A turbulenciának sok oka lehet, például „a sugáráramlatok elég gyakorinak számítanak” – mondta Cornman. Sugáráramlatok alatt az atmoszférában nagyon gyorsan, általában nagyobb magasságokban mozgó légtömegeket értjük. A levegő ennyire gyors mozgása miatt az egyes területeken különböző mértékben alakulhatnak ki léghullámok. Ez a nagy energiamennyiség turbulenciát idéz elő. Ehhez hasonlóan a hegyek fölött áramló levegő is kelthet hullámokat, amik eljutnak az atmoszféráig, majd megtörnek, szintén turbulenciát okozva. Emellett a viharok is okozhatnak turbulenciát.

Gyakoribb lesz a jelenség a klímaváltozás miatt?

Míg a turbulencia és a klímaváltozás közötti kapcsolatot lehetetlen pontosan meghatározni, addig az elmúlt évtized sorozatos tanulmányai rávilágítanak, hogy a klímaváltozás igenis rontani fogja a helyzetet a jövőben.

Egy 2017-ben, az Advances in Atmospheric Sciences-ben megjelent tanulmány klímaszimulációkat használt a klímaváltozással kapcsolatban lévő, téli, transzatlanti, tiszta levegős turbulencia vizsgálatához. Az Egyesült Királyságbéli Readingi Egyetem kutatói megállapították, hogy az atmoszférában előforduló szén-dioxid megduplázódása az enyhe turbulencia 59 százalékos, a közepes turbulencia 4 százalékos, míg a közepestől erősig terjedő turbulencia 127 százalékos növekedésével járhat.

Egy másik, 2019-es, a Nature-ben megjelent tanulmány szerint a klímaváltozás már most is hozzájárul a turbulencia növekedéséhez az Észak-atlanti légáramban. Emellett egy tavalyi tanulmány, ami a Geophysical Research Letters-ben jelent meg, 21 különböző számítást használt fel annak megállapításához, hogy vajon romlott-e a helyzet 1979 és 2020 között. A kutatók „egyértelmű bizonyítékot” találtak a tiszta levegős turbulencia növekedésére a világ egyes pontjain. „Nemrég felfedeztük, hogy a jelentős tiszta levegős turbulencia az Észak-Atlanti térségben 55 százalékkal növekedett 1979 óta” – mondta Paul Williams, a Readingi Egyetem atmoszfératudomány professzora, aki egyúttal a 2017-es tanulmány szerzője, valamint a 2019-es és a 2023-as kutatás társszerzője is.

Nincsenek egybehangzó vélemények

Azonban nincs mindenki meggyőződve arról, hogy a klímaváltozás már most is több turbulenciát okoz. Cornman állítása szerint „nem ésszerűtlen” azt hinni, hogy van kapcsolat a turbulencia és Földünk felmelegedése között, azonban szkeptikusan áll a tanulmányok határozott kijelentéseivel szemben a jelenlegi hatásokat illetően. Ebben nagy része van annak, hogy a turbulenciáról szóló adatok „nem olyan jók” – állítja Cornman. „A turbulenciával kapcsolatos információk leggyakrabban pilótáktól származnak”, ami így erősen szubjektív a szakértő szerint.

Ezzel szemben Williams szerint ugyan „időbe fog kerülni, mire részletes elemzés készül a halálos esemény meteorológiai körülményeiről és az azt okozó turbulencia konkrét típusáról”, azonban a 2023-as tanulmány rázósabb repülőutakat jelez előre. „A legújabb előrejelzéseink a sugáráramlatokban előforduló erős turbulencia megduplázódását, vagy megtriplázódását mutatják a következő évtizedek során, ha a klímaváltozás továbbra is úgy zajlik, ahogy arra számítunk” – idézi Williamst a Bloomberg.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink