Elemzések A debreceni BMW-gyárban 3500-an dolgozhatnak majd – ez történt a 6. héten

A debreceni BMW-gyárban 3500-an dolgozhatnak majd – ez történt a 6. héten

Szammer Nikolett | 2020.02.10 07:21

A debreceni BMW-gyárban 3500-an dolgozhatnak majd – ez történt a 6. héten

Fotó: BMW Group Pressroom

A koronavírus a globális autóipart fenyegeti. Rosszul járhatnak a hazai fuvarozók. A brexit még mindig nagyon sok kérdést vet fel. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Február 13-án kezdődnek a debreceni BMW-gyár cölöpözési munkálatai, de ezzel párhuzamosan már a gyár jövőbeli működésének előkészítésén is gőzerővel dolgoznak. A BMW eddig tíz embert vett fel, ez a szám a későbbiekben ezer fő lehet.

Az is lehet tudni már, hogy egy szlovén cég is beszállítója lesz a debreceni üzemnek, a Magyarországon is jelen lévő gyártó vállalat, a Hidria hét évre szóló szerződést kötött a BMW-vel alumínium kormánymű-alkatrészek beszállítására. A termékek a német gyártó hibrid és elektromos modelljeibe épülnek majd be.

Egyedi abroncsot tervezett a Bridgestone

A Bridgestone gumigyár az A- és B-osztályú Mercedes-Benz modellekre defekttűrő technológiával ellátott, nagyteljesítményű, 18 colos abroncsokat gyártottak. A gumit a vállalat római kutatás-fejlesztés központjában tervezték, majd Rómában és Tatabányán tesztelték.

Győri modell nyert díjat

Az "auto motor und sport" szakportál olvasók szavazatai alapján a „Best Cars 2020“ díjat az Audi Hungaria Zrt. legújabb büszkesége, az Audi Q3 Sportback nyerte a kompakt SUV/terepjáró kategóriában.

Van pár jó hír, de a jövőben rosszul járhatnak a fuvarozók

Rosszul alakulnak a fuvarozók esélyei Brüsszelben, a finn uniós elnökség szeretné lezárni a keleti és nyugati tagállamok éles vitáját kiváltó mobilitási csomag tárgyalását, és most a parlament közlekedési bizottságában is úgy tűnik, van előrelépés. De nem abba az irányba, ahova a magyar szállítmányozók és a néppárti EP-képviselők szeretnék. A külföldi köztes fuvarfeladatok limitálása például vélekedésük szerint súlyosan versenytorzító, de a fuvarozói szakma szerint nemcsak ez a probléma.

A Renault Hungária is a Hödlmayr szakembereinek kompetenciáját veszi igénybe az újautó-logisztikai kérdésekben. A Hödlmayr Hungária Logistics Kft. a megbízás alapján több mint hétezer új jármű elosztásáért felel. A járművek felét közvetlenül a gyárból juttatják célba, a másik felét pedig a magyarországi kereskedőkhöz történő kiszállítás előtt ideiglenesen a Hödlmayr győri logisztikai bázisán raktározzák.

Újabb 150 milliós lökést kapott a Fuvar.hu a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől, mely a cég indulását is támogatta az Inkubációs befektetési programban. A befektetés felhasználásával a Fuvar.hu az eddigi szolgáltatását bővíti, főleg a csomagküldési területen szeretnének teret nyerni, elsősorban a hazai piacon, és előkészítik a nemzetközi terjeszkedést.

Egyre több gyártót kényszerít leállásra a koronavírus

A Toyota ismét elhalasztotta kínai gyáraiban a termelés újraindítását, bejelentette, hogy a koronavírus terjedése miatt csak február 17-e után indítja újra a termelést négy kínai gyárában. A Renault, a Honda és a Nissan is úgy döntött, hogy nem kockáztat, inkább meghosszabbítja a vuhani gyárleállást.

Amennyiben nem sikerül megállítani a járványt, nagy bajok lehetnek a globális autóiparban. Több vélekedés is erősíti a gyanút, hogy márciusra komoly gondok jelentkezhetnek az ellátási láncokban.

A múlt héten már nem csupán kínai gyárak kényszerültek leállásra, de a beszállítói kapcsolatok miatt már a Hyundai is kénytelen volt ideiglenes jelleggel leállítani dél-koreai gyártását. A gyártónak komoly fennakadásai adódtak a kínai alkatrész-szállításban. Hasonló problémával szembesült a Fiat is. A vállalat vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy egyik európai gyáruk termelését akár két-négy héten belül le kell állítaniuk a beszállítók leállása miatt. A vezető nem nevezte meg, hogy melyik üzemről van szó.

A koronavírus-járványnak súlyos hatása van a világgazdaságra, londoni pénzügyi elemzők szerint várhatóan meredek ívben lassítja rövid távon a kínai gazdaság növekedési ütemét, és ennek hatásai is valószínűleg járványszerűen átterjednek számos más térségre.

Németország gazdaságát már meg is fertőzte. A német ipari termelést és GDP-növekedést a többi euróövezeti országénál sokkal hátrányosabban érinti a kínai gazdasági növekedés visszaesése a szorosabb német-kínai beszállítói kapcsolatok miatt.

Magyarország sem maradt érintetlen a történetben, az ország ipari termelése hatalmasat zuhant decemberben, melyben az autóiparnak van a legnagyobb szerepe.

Nyomás alatt a gyártók

Kiváló pozícióban van jelenleg a Tesla, mivel jól indultak az eladásai, azonban hamarosan lelassulhat a növekedés, hiszen számos ország visszavonja az elektromos járműveket támogató intézkedéseit.

A BMW elhalasztja az ikonikus Mini következő generációjának fejlesztését. A döntés okai a portfolió elektrifikációját támogató költségcsökkentési törekvések, valamint a brexit körüli bizonytalanság.

Együtt könnyebb

Újabb elektromos csodakooperáció született, a Toyota és a Panasonic megállapodott egy közös vállalat felállításról, mely feladata elektromos járművekbe építendő akkumulátorok fejlesztése lesz. Az energiatároló egységek fejlesztésében több mint két évtizede kooperáló felek lépésükkel az egyre bővülő kereslet kielégítésére készülnek fel.

A Panasonicnak bejött a kooperáció a Teslával is. Nagyot csökkent a japán vállalat forgalma, és romlott a működési eredménye pénzügyi éve első kilenc hónapjában, a harmadik negyedévben viszont a Tesla akkumulátor-keresletének köszönhetően nőtt a Panasonic működési eredménye.

Úgy néz ki, hogy megmenekülhet az Aston Martin, mivel a milliárdos Lawrence Stroll mentőhálót dobott a gyártónak. A kanadai üzletember úgy döntött, hogy felvásárolja az Aston Martin 20 százalékát és annak Forma 1-es csapatát is átveszi.

Nem hozott jó eredményeket a Fiat Chrysler és a Ford

A negyedik negyedévi eredménymutatók javulása ellenére is kevesebb jármű eladása mellett csökkent tavaly a Fiat Chrysler forgalma és nyeresége. A csoport az idén eredménye javulására számít.

Egyszeri tétel miatt jelentősen nőtt a Ford amerikai járműgyártó negyedik negyedéves vesztesége, az egyszeri tétel nélkül azonban a részvényarányos eredmény 12 centre emelkedett az egy évvel korábbi 3 centről, bár elemzők magasabbra, 17 centre számítottak. A cég tavalyi adózás utáni profitja mindössze 47 millió dollár, részvényenként 1 cent volt a 2018. évi 3,68 milliárd dollár, részvényarányosan 92 cent után.

Voltak, akik jobban teljesítettek

Jól alakult a Tata Motors utolsó negyedéve, az indiai járműgyártó profittal zárta a tavalyi utolsó negyedévet az egy évvel korábbi veszteség után, elsősorban annak hatására, hogy a tulajdonában lévő Jaguar Land Rover (JLR) ismét nyereségessé vált.

A Kia tavaly több mint 500 ezer járművet értékesített Európában, ezzel immár 11 éve folyamatosan erősödik a kontinens piacán, elérve a 3,2 százalékos részesedést az Európai Unióban és az EFTA államaiban. Magyarországon ennél is jobb, 5 százalékot meghaladó a piaci részesedése.

Mindkét félt megviselte a vámháború

Négy év után tavaly először csökkent a kínai iparvállalatok nyeresége annak hatására, hogy lelassult a gazdaság bővülése és számos cég megsínylette az amerikai-kínai kereskedelmi konfliktust.

Amerikának sem jött jól a vámháború. Habár a vártnál nagyobb mértékben, az utóbbi közel másfél év legerősebb ütemével emelkedett az amerikai gyáripar megrendeléseinek értéke decemberben, de a vállalatok állóeszköz-beruházásainak szintje továbbra is gyenge maradt, ami azt jelzi, hogy az üzleti bizalom javulásának dacára korlátozott az esély a feldolgozóipar teljesítményének erőteljes fellendülésére. Az Egyesült Államok és Kína között 18 hónapja dúló kereskedelmi háború csapást mért az amerikai feldolgozóiparra, amely a hazai össztermék (GDP) 11 százalékát állítja elő.

Javulóban van már a két ország kapcsolata, január közepén kereskedelmi megállapodást írtak alá, Kína pedig most újabb lépést tett. Mostantól a felére csökkenti az egyes amerikai termékekre kivetett pótvámokat, köztük az amerikai autóalkatrészekre kirótt kínai vámokat is.

Még mindig túl sok a találgatás a brexit körül

Ha nem sikerül gyorsan átállni az alternatív hajtású technológia fejlesztésére, gyártására, az Egyesült Királyság végleg elveszti vezető pozícióját a világ autógyártásában. A brexit, a kereskedelmi villongások, Kína lassulása eleve lassítják a szigetország motorját, ráadásul úgy tűnik, szinte minden autóipari trend Nagy-Britannia ellen játszik. A Brit Gépjárműgyártók Egyesülete (SMMT) részletes beszámolóval vázolta fel az ágazat elmúlt egy évét és a jövőben várható kihívásokat. Nem túl rózsás a kép.

Mindeközben az Atradius is készített elemzést a brexitről, mely szerint csődhullámot indíthat, amennyiben nem születik meg időben az Egyesült Királyság és az Európai Unió (EU) szabadkereskedelmi megállapodása.

Kiemelt Partnereink