Archív Ha ez így megy tovább, márciusban szétesnek az ellátási láncok

Ha ez így megy tovább, márciusban szétesnek az ellátási láncok

autopro.hu/K.Á. | 2020.02.04 16:18

Ha ez így megy tovább, márciusban szétesnek az ellátási láncok

Fotó: Pixabay

Öt éve nem éltek meg olyan rossz napot a kínai részvények, mint hétfőn, a kínai holdújév ünneplése utáni első munkanapon. A sanghaji és a sencseni tőzsde részvényei egyaránt buktak, 9 százalék körüli esést produkálva legnagyobb részt a koronavírus okozta pániknak betudhatóan. Több vélekedés is erősíti a gyanút, hogy márciusra komoly gondok jelentkezhetnek a kínai iparban.

Pedig készült a kínai jegybank a hétfői zuhanásra, a kialakult helyzetre válaszul 171 milliárd dollárnyi jüan likviditási eszközzel kínálta meg a piacot, de ez sem használt. Mint azt sejteni lehetett, a járvány igazi hatása hétfőn mutatkozott meg igazán Kínában, mivel hivatalosan vége az ünnepi időszaknak, az emberek visszatértek a holdújévi ünnepekről.

Az IHS Markit amerikai pénzügyi elemzőház jelentésében az áll, hogy Kína 31 tartományából eddig 11-ben egy héttel elnapolták a dolgozók munkába való visszatérését. Ezek közé tartozik az autóipari központ Csungking, Hupej és Sanghaj is. A cégek az otthonról való dolgozásra utasítják beosztottjaikat, de érthető módon ez csak bizonyos munkakörökben és szektorokban kivitelezhető. Az elemzőház kiemeli, hogy a 11 érintett tartomány felel a kínai autóipari termelés harmadáért, emiatt ha február 10-ig állnak a gyártósorok, akkor akár 350 ezer személyautóval kevesebb elkészülésére lehet számítani, és az egész negyedévben mindezek hatására akár 1,7 millió egységgel is csökkenhet a termelés. (Kína 2019-ben 21 360 000 személygépkocsit gyártott.) Pekingben az óvintézkedések részeként a hét végéig javasolják az otthonról való dolgozást. A vuhani munkabeszüntetés ugyanakkor nem vonatkozik a szükséges szolgáltatásokat illetve a közszolgáltatásokat ellátó munkavállalókra.

Az IHS Markit előrebocsátja, hogy mivel a helyzet gyorsan változik, hosszú távú előrejelzéseket ugyanakkor nem lehet adni, így azt, hogy a járvány milyen hatással lesz a kínai bérekre, fogyasztói hangulatra, végső soron a járműeladásokra, lehetetlen megjósolni. Mint írták, ha a helyzet március közepéig nem változik lényegesen (vagyis a megbetegedések üteme a jelenlegi szinten marad, és az intézkedések maradnak ezen a szinten), akkor a járványhelyzet markáns hatással lesz az autóiparra. Ebben az esetben már egész Kínára kihatnak az alkatrészellátási problémák. A félgőzzel termelő gyárak egyszerre kevesebb rezet fognak importálni Kanadából, Chiléből, és kevesebb chipet, elektronikai alkatrészt Tajvanból, Dél-Koreából, és természetesen a fejlesztések is elnyúlnak, nem kell majd a német gyártósor és amerikai szoftver sem.

A New York Times szerint a 2002-2003-ban kitört SARS-vírus is megrángatta a világgazdaságot, pedig tizenhét éve még nem is volt annyira bekötve Kína a világgazdaságba. Ma közel egymillió vegyesvállalat működik az országban,

A friss hírek szerint a számos autóipari gyártó otthonát jelentő Vuhanban február 14-ig hosszabbították meg a munkaszünetet. A PSA és a Renault itteni gyárai biztos, hogy nem nyitnak ki február 14-ig. A Volkswagen Csilin tartományban lévő gyára legalább február 10-ig lesz zárva. Hasonló intézkedést léptetett érvénybe többek között a Toyota, a Ford és a BMW kínai vegyesvállalatai is.

A koronavírus által fertőzöttek száma a hétvégén átlépte a 20 ezret, a halálos áldozatok száma 400 felett van. Ugyanakkor a betegségből gyógyultak száma is növekszik, amely azt jelenti, hogy a morbiditási ráta alacsonyan maradhat.

Nyitókép: pixabay.com

Kiemelt Partnereink