Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Viszonylagos, hogy mi számít biztonságosnak az autonóm járműveknél
Egyre több vállalat gyárt önvezető autókat és tehergépjárműveket az Egyesült Államokban, azonban a mai napig nem léteznek egyértelmű szabványok arra vonatkozóan, hogy ezeknek a járműveknek mennyire kell biztonságosaknak lenniük a tesztelés vagy kereskedelmi forgalomba helyezés során.
Az Uber Advanced Technologies Csoport biztonsági vezetője, Nat Beuse elmondta – nem létezik egyetlen meghatározott megoldás vagy szabvány az autonóm járművek biztonságát tekintve. A szakértő, aki részt vett az automatizált fejlesztés felügyeletében, sok megközelítéssel találkozott már, amelyek jók lehetnek.
Járműveinek tökéletesítésén dolgozik az Uber
Az USA-ban nemrég rendezték meg az Automated Vehicles Symposium elnevezésű konferenciát, ahol az ipar, a kormány és a tudományos vezetők közreműködésével az autonóm technológiát vizsgálták. A rendezvényen az Uber bemutatta legújabb biztonsági esettanulmányát, amelyet az után kellett felülvizsgálnia, hogy tavaly végzetes balesetet szenvedett egy önvezető járműve. A cég vállalta, hogy járműveit folyamatosan fejleszti, és biztosítja hibabiztos, rugalmas és megbízható működésüket.
A tanulmányuk legfőbb pontja, hogy önjáró járműveinek "elfogadhatóan biztonságosnak" kell lenniük, hogy közúton közlekedhessenek. Meghatározni, hogy mi számít biztonságosnak a közlekedésben, azonban nehéz feladat, számos területet meg kell vizsgálni – műszaki, jogi, szabályozási, kulturális és orvosi tényezőket egyaránt. Az ipar résztvevői azonban egyre közelebb kerülhetnek a megoldáshoz a szakértők szerint.
Tabuk nélkül lehet csak haladni
Robbie Miller egykori Uber mérnök szerint a legnagyobb hátráltató tényezőt a korlátok nélküli vita és az autonóm járművek fejlesztésének hiánya jelenti – írta az Automotive News Europe. Miller egy elemzést is készített, amiben javasolta, hogy nagyobb arányban végezzenek törésteszteket az önjáró modelleken, emellett megkérdőjelezte a járművökön végzett tesztelési folyamatokat is – a vállalatoknak több millió mérföldnyi közúti tesztet kell lefolytatniuk az önjáró járművek biztonságának igazolására.
Az olyan vállalatok, mint a Waymo, a megtett távolság összességét tekintik a haladás mércéjének, Miller szerint ez nem egyenlő a minőségi teszteléssel. Legrosszabb esetben a gyalogosok és más, közúton közlekedők biztonságát is veszélyeztethetik.
Valós és gépi sofőrrel is kellene tesztelni
Trent Victor, a Volvo Cars baleset-megelőzésért felelős műszaki vezetője sem ért egyet a kilométerekben mért biztonsággal. Véleménye szerint az automatizált technológia hatékonyságának mérésére olyan forgatókönyveket kéne összevetni, melyek hasonló földrajzi és üzemeltetési körülmények közt zajlottak, ám egyik esetben valós személlyel, míg más esetben a gép irányításával.
Javaslatára egy valós példát is említett, melynek során egy gyalogos kilépett az úttestre egy teherautó takarásából. Az emberi vezető 0,6 másodperc, míg az automatizált segédrendszerek 0,2 másodperc után fékeztek.
A gyártók számítanak rá, hogy baleset esetén az emberek kevésbé fogadják el az önjáró autók jelenlétét, és megkérdőjelezik biztonságos működésüket.
Gondot okoz a közlekedési lámpák sárga fényjelzése
Nagy kihívást jelent még a gyártók számára a közlekedési lámpák sárga fényjelzése. A berendezésekre vonatkozó szabályok számos országban eltérők lehetnek – míg valahol megengedett a kereszteződésbe való behajtás, addig egyes országokban tiltják az áthaladást. Két lehetséges lefolyása van az esetnek – vagy áthajt az autó a jelzésen, mikor már nem szabadna; vagy hirtelen fékez, amikor még mehetett volna.
Az önvezető technológia lehetővé teszi, hogy rövid időn belül drasztikusan lecsökkenjen a sérüléssel járó, vagy halálos kimenetelű közúti balesetek száma. A technológia bevezetésének kezdetén pedig a balesetek és halálesetek csökkenésének mérése bizonyíthatja az autonóm járművek megbízhatóságát.