Beszállítók Rendkívüli érték a lojális, szakképzett munkaerő

Rendkívüli érték a lojális, szakképzett munkaerő

Pörge Béla | 2024.03.11 07:19

Rendkívüli érték a lojális, szakképzett munkaerő

Az Eurostanc Kft. bonyhádi telephelye | Fotó: Eurostanc

A második körös autóipari beszállító Eurostanc Kft. eladta stancszerszám-gyártó üzletágát az Európai Stancszerszám Kft.-nek – a közel 25 éves cég egy stratégiai felvásárlásnak köszönhetően került az Európai Stancszerszám Kft érdekeltségébe. A tranzakcióról, valamint odáig vezető útról Réti András, az Eurostanc ügyvezetője árult el részleteket az autopro.hu-nak. Réti András számára a cégeladás egy ismert folyamat volt, mert a kockázati tőke és startup világból jött ahova most vissza is fog térni.

Hirdetés

- Hogyan kezdődött az Eurostanc Kft. közel 25 éves története?

- Bonyhádon kezdődik a történetünk, a város a hazai cipőgyártás központjaként működött a rendszerváltás után egészen 2005-ig, amikor a Salamander cipőgyár bezárt. A cipőipar mellett az autóipar jelent meg a térségben zöldmezős beruházások keretében.

Sántha László két társával közösen alapított egy Bt-t a városban, ezt vásárolta fel az Eurostanc, melynek később ügyvezetője lett Sántha László, aki aztán a vállalattól ment nyugdíjba. A cég a meglévő telkét önkormányzati kedvezmény igénybevételével vette, majd egy pályázat segítségével építette rá az első csarnokot és szerezte be gépeit. Később, a 2010-es években pedig egy újabb csarnokot is épített egy pályázatnak köszönhetően.

Ezzel párhuzamosan Őriszentpéteren 2008-ban, a Marc cipőgyár bezárása után jött létre az Eurostanc helyi üzeme, ez húsz ember megélhetését biztosította. Ezt az elmúlt években hatékonysági okokból összevonták a bonyhádi üzemmel.

- Pontosan mivel foglalkozik a vállalat?

- Az Eurostanc egy késgyártó vállalkozás, stancszerszámokat gyártunk. Kezdetben cipőkésekkel foglalkoztunk, később, 2003-tól autóülésekhez való késekkel – a két eszköz között elsősorban méretbeli különbség van, a működésük hasonló.

Stanckés

Stanckés | Fotó: Eurostanc

Bonyhádon az autóipari tevékenységünk megkezdése után a fiatal munkavállalók számára egyre vonzóbbá vált a cég, és így egyre hangsúlyosabbá vált az autóskések gyártása. A Salamander említett megszűnésekor, 2005-ben már diverzifikált volt a tevékenységünk, az autóipari részleg pedig volt olyan erős, hogy ne rendítse meg a vállalatot az egyik fontos ügyfelünk kiesése.

- Hány embert foglalkoztatott az Eurostanc a cég eladásakor?

- A csúcson a bonyhádi és az őriszentpéteri telephelyünkön is húsz-húsz fő dolgozott, azonban a létszám folyamatosan változott. Az átadáskor - 2024. január 2-án - ennél kisebb létszámunk volt.

- Hogyan tudták garantálni, hogy a felvásárlás után marad munkája a cég alkalmazottainak?

- Abból a szempontból bizonyára speciális cég az Eurostanc, hogy nálunk a lojalitás különösen kiemelt szerepet töltött be minden oldalon. A kezdetektől fogva alapelv volt, hogy mindent megteszünk azért, hogy ne bocsáthassák el a kollégákat. Rendkívül büszke vagyok rá, hogy ezt az alapelvet a válságok idején is tudtuk tartani még akkor is, ha anyagilag rövid távon nem mindig ez volt a legjobb döntés. Hosszabb távon azonban kifizetődő ez a szemlélet, mert konjunktúra idején nehéz megfelelő szakembereket találni, egy új kolléga kinevelése pedig hosszadalmas feladat.

Ezt az alapelvet a cég eladásakor is szem előtt tartottuk, mindenképpen el szerettem volna érni, hogy jogutódlással adhassuk át a kollégákat, és ne kelljen új szerződéseket kötni. Egyes esetekben olyan munkatársakról volt szó, akik a kezdetek óta az Eurostanc dolgozói voltak.

- Mennyire telített a bőrülések piaca Magyarországon?

- Több Tier-1-es beszállító foglalkozik bőrülések gyártásával Magyarországon és a környező országokban, ők látják el az autógyártókat bőrülésekkel. Nekik szállítanak be az Eurostanchoz hasonló vállalkozások, akik így Tier-2-es beszállítói az OEM-eknek.

A bőrülés alapvetően luxusautók kelléke, így ez az iparág válságállónak számít. A szükséges kések számánál ugyan jelentkeztek a válság tünetei, de a nehezebb időszakokban is fennmarad a kereslet a termékeink iránt.

- Az autóipar egyre több szegmensében jelenik meg elvárásként a fenntarthatóság. Ez hogyan jelenik meg a bőrülések piacán?

- A bőrülések gyártásához most is szükség van stancszerszámokra, sem a lézer-, sem a vízvágás nem tudja maradéktalanul kiváltani. Létezik még digitális kivágó (cutter) is, ami szintén alkalmas a bőrülés elkészítéséhez, de nagyobb szériákhoz túl lassú, ott nem kihívója a stanckéseknek – márpedig az autóiparban általában nagyobb szériákat rendelnek.

Visszatérve a fenntarthatóságra, érdeklődve figyelem a különböző technológiák fejlődését, de jelenleg még nem létezik olyan megoldás, amivel hatékonyan lehetne helyettesíteni a bőrt a bőrüléseknél.

- Figyelemreméltó eredmény, hogy egy ilyen kisvállalkozást tudtak eladni jó feltételek mellett. Hogyan lehetséges eljutni ide, mi a recept?

- Cégeladáskor az EBIDTA-szorzókat szokás figyelni, ez árazza be a vállalatokat. Ez a mutató inkább a startupoknál, innovatív vállalatoknál működik hatékonyan, a hagyományos iparágakban más módszer vezet célra: végig kell gondolni, mi lehet értékes a vevőknek, egyáltalán kik lehetnek a vevők.

Az Eurostancnál az érték a csapat. Nem emocionális okokból, hanem összeszokott, jól működő, produktív csapatról van szó, szakképzett munkaerővel. Velük együtt a géppark is értéket jelent, valamint a meglévő ügyfélkör is. Ezek tudatában az üzletágat adtuk el egy versenytársnak. Fontos eredmény az is, hogy az új tulajdonos, az Európai Stancszerszám szintén bonyhádi vállalkozás, a vállalat vezetője pedig kiváló szakember, így jó kezekbe került a cég.

Az eladás hosszú folyamat, ezzel számolnia kell mindenkinek, akik ebben gondolkozik – legalább egy-két évvel kell tervezni.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink