Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Közelebb áll a védelmi iparhoz, mint gondolná
Magyarországon fellendülőben van a védelmi ipar, az állam egyre többet fordít honvédelmi kiadásokra, egyre több a beruházás a területen. Palkovics László szerint cél, hogy minél nagyobb részben magyar beszállítók láthassák el az iparágban aktív nagyvállalatokat, ami sok járműiparban aktív cég számára jelenthet lehetőséget.
Március 21-én üzleti reggelit tartott a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége, vagyis a MAJOSZ. A rendezvény „sztárvendége” Prof. Dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója volt, aki előadásában egyrészt bemutatta a védelmi ipar előtt álló kihívásokat és a terület fejlődését, másrészt arról beszélt, hogyan vonhatók be a magyar kis- és középvállalatok, mint beszállítók a projektekbe.
Palkovics László szerint nagy az átfedés a járműipar és a védelmi ipar között a technológiát illetően, bár az előírások és a szabványok terén vannak különbségek. Stratégiai cél a járműipar alapjain felépíteni a védelmi ipart, ennek az útnak az elején járunk még, de a beruházások már több városban is megkezdődtek, sőt, van, ahol el is készültek.
Van honnan fejlődni
Előadásában Palkovics László elmondta, hogy 2030-ra cél, hogy a Magyar Honvédség önellátó legyen. Ez még most is távolinak tűnhet, tíz éve pedig még inkább az volt, ugyanis a vezérigazgató szerint a második világháborút követően folyamatosan romlott a hadsereg felszereltsége, a védelmi ipar állapota. A 2010-es évek közepéig a világpolitikai hangulat is inkább a leszerelés felé tartott, semmint a védelmi kiadások növelése felé, ám azóta sajnos olyan változások következtek be, amik indokolják az ilyen jellegű fejlesztéseket.
A Zrínyi terv részeként Magyarország 2024-től a GDP kettő százalékát a védelemre fogja fordítani, de már évek óta növeli az ilyen kiadásait. A védelmi ipar fejlesztésében Magyarország a járműiparra támaszkodik, ám fontos különbség, hogy ebben a szektorban jóval markánsabb az állam jelenléte – nemcsak hazánkban, hanem bárhol a világon.
Stratégiai pillérek
A védelmi ipar fejlődése a járműiparhoz hasonlóan megy végbe hazánkban: külföldi nagyvállalatok érkeznek Magyarországra, beruházásokat hajtanak végre, gyártási kapacitásokat építenek ki, és – a tervek szerint – magyar beszállítóktól szerzik be a szükséges alkatrészeket. A Magyar Honvédség azonban a fejlesztések ellenére sem lesz kellően nagy felvevőpiac, így az export lehetőségét is keresni kell.
Fontos szerepe lesz az ágazat fejlődésében a kutatás-fejlesztésnek és az iparágspecifikus oktatásnak is. Ezeket a területeket fogja össze és irányítja az N7 holding. Az N7 egyben kisebbségi tulajdonosként van jelen a hazánkban védelmi ipari beruházásokat végrehajtó nagyvállalatok leányvállalataiban, így például a Rheinmetall Hungary Zrt.-ben vagy az Airbus Helicopters Hungary Kft.-ben is. Ezek mellett a teljes mértékben magyar kézben lévő cégek is fontos szereplői a védelmi iparnak, ilyen többek között a Rába, a HungaroControl vagy a Heros.
2026-ra várhatóan 4-5 ezer munkahelyet biztosítanak majd Magyarországon a védelmi iparhoz tartozó vállalatok. Ami a beszállítókat illeti, a Tier-1-es, Tier-2-es és Tier-3-as beszállítóknak 2024-re már készen kell állniuk, mert akkor számos katonai termék gyártása megkezdődik. Fontos megjegyezni, hogy a program meghívásos alapon, nem pedig nyílt pályázaton alapul. A járműipari vállalatok számára a MAJOSZ jelenthet kapcsolatot a védelmi ipar felé.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!