Beszállítók Innovációs ugrásra várunk az elektromobilitásban

Innovációs ugrásra várunk az elektromobilitásban

Pörge Béla | 2024.06.11 12:22

Innovációs ugrásra várunk az elektromobilitásban

Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban; Gergen Péter, a Bosch elektromobilitásért és járműdinamikáért felelős alelnöke Magyarországon; Horváth Csongor, senior szakértő | Fotó: Bosch

Háttérbeszélgetést rendezett a Bosch Budapesten az elektromobilitás témájában. A beszélgetésen szakértők próbáltak meg tisztázni tévhiteket és félreértéseket, emellett a téma egyes aspektusaiban mélyebben is elmerültek.

Hirdetés

Az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a magyarországi Bosch egy közvéleménykutatás segítségével próbálja eloszlatni az elektromobilitással kapcsolatos tévhiteket. Ennek a missziónak a része az is, hogy nem lehet csak egyetlen technológiát erőltetni a közlekedésben, hanem a felhasználási módok alapján választjuk ki a megfelelő megoldást. Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban az említett pódiumbeszélgetésen négy technológiai megoldást emelt ki: az akkumulátoros elektromos hajtást, a hidrogén üzemanyagcellás hajtást, a hidrogénnel hajtott belső égésű motorokat és a szintetikus üzemanyagokat. Ezek fejlesztésére globális szinten mind nyitott a Bosch, ám Magyarországon elsősorban az akkumulátoros elektromos hajtással foglalkozik a cégcsoport - és azon belül is a hajtással, az akkumulátorokkal sem itthon, sem globálisan nem.

Szászi István kiemelte, hogy technológiai érettség tekintetében egyelőre csak az akkumulátoros elektromos hajtás lépte át a küszöböt, illetve a hidrogén üzemanyagcelláról lehet beszélni, a másik két megoldás még messze van attól, hogy tömegesen terjedhessen, ráadásul közgazdaságilag még az akkumulátoros elektromos hajtásnál is hiányzik az áttörés.

Mikor mit használjunk?

Városi környezetben már ma is kiválóan helyt állnak az elektromos autók, a hatótávolságuk elegendő ahhoz, amennyit az emberek átlagosan vezetnek egy nap. Természetesen a külső körülmények – hegyvidék vagy sík terep, forgalom, vezetési stílus, időjárás – befolyásolják, hogy hol és mekkora távolságig éri meg az elektromos autó, de az átlagos városi távokra megfelelő, míg az ingázásra a hibrid vagy plug-in hibrid hajtás lehet jó választás – egy ideális jövőben a belső égésű motort hidrogén vagy szintetikus üzemanyag hajtja majd, így lesznek teljesen zöldek a hibridek is.

A technológiai diverzitásra ugyanakkor szükség van, még úgy is, hogy az energiahatékonyság terén verhetetlen az elektromos hajtás – egy nagy távolságokat megtevő kamion vagy távolsági busz nem tud hatékonyan annyi akkumulátort cipelni, amennyire szükség lenne, ezért érdemes más hajtásokban is gondolkozni – emelte ki Szászi István.

Nem érdemes jósolni

A magyarországi Bosch Csoport vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy az autóiparban 6-8 év egy fejlesztési ciklus, ezért még nehéz lenne arról beszélni, milyen autók lesznek a meghatározók Európa útjain 2035 után – és ezért nem is véletlen a 2026-os felülvizsgálat sem. A hosszabb fejlesztési ciklusok miatt a technológiai paradigmaváltás sem tud olyan gyorsan végbe menni, mint a mobiltelefonoknál, ahol az első okostelefonok megjelenése után néhány évvel már alapvetésként kezeljük ezt a technológiát. Ehhez képest az első modernkori elektromos autók már életciklusuk végén járnak, mégis számtalan kihívás előtt áll a technológia, és csak mintegy 40 millió elektromos autó közlekedik az utakon körülbelül egymilliárd hagyományos autó mellett.

Az okostelefonok fejlődése viszont jól példázza az innovációs ugrást is, amire Szászi István szerint az elektromos autóknak is szüksége lenne: az innováció alapvetően lépésről lépésre halad, de amikor egy-egy paradigmán belül elérünk a legkifinomultabb, legjobb megoldásokhoz, akkor kell egy nagy ugrás, amit követően ismét jöhetnek a kis lépések. A telefonok esetében három-négy évtizede a vezetéknélküli telefonok megjelenése volt ilyen ugrás, majd a közelmúltban az okostelefonok piacra dobása – a két nagy ugrás között pedig kis lépésekben lettek egyre jobbak az aktuális telefonok. Az autóknál a lítiumionos akkumulátorok megjelenése volt az utolsó ugrás, de egy újabb innovációs ugrásra lenne szükség ahhoz, hogy széles körben gyorsan terjedő, és szinte minden felhasználási módot lefedő, megfizethető alternatívát nyújtson az elektromobilitás.

A Bosch – és természetesen számos konkurense és partnere egyaránt – ezen dolgozik, hogy ide eljussunk. Az autopro.hu a háttérbeszélgetés harmadik fő támájával, vagyis némi technológiai háttérrel a cikksorozat következő részében jelentkezik!

A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink