Beszállítók Fodor Zsolt: Örülünk, hogy a kormány támogatja az autóipart

Fodor Zsolt: Örülünk, hogy a kormány támogatja az autóipart

Biró Csongor | 2013.09.30 07:46

Fodor Zsolt: Örülünk, hogy a kormány támogatja az autóipart

A Magyarországon 13 éve tevékenykedő Allison Transmission magyarországi képviseletének igazgatóját, Fodor Zsoltot kérdeztük a gyár sikereiről, eredményeiről és terveiről.

Hirdetés

13 éve termel Szentgotthárdon az Allison váltóműgyára. Kiknek és mit gyárt a járműiparban az Allison hazai üzeme? Milyen járművekben találhatók meg a vállalat termékei, hol az első számú beszállító a cég? Melyik üzleti partnerükre a legbüszkébbek?

2010-ben az Allison Transmission a magyarországi összeszerelő üzemét a közeli GM/Opel gyárból egy újonnan felépített létesítménybe, az Allison Transmission Szentgotthárd üzemébe helyezte át. Itt az Allison a Seria 3000, Seria 4000, és Torqmatic Seria teljesen automata sebességváltó-modelleket gyártja. Ezeket a váltókat közepes-, és nagy-teherbírású közúti és terepen működő járművekben, illetve különféle buszokban alkalmazzák. A szentgotthárdi gyárat ugyanakkor úgy rendeztük be, hogy alkalmas legyen a vevő egyedi igényeinek megfelelően, a jármű-összeszerelő üzemek specifikációja szerint készre szerelni a váltókat, ezzel is rövidítve a jármű építésének ciklus-idejét. A gyár elsősorban Nyugat-Európa, Közép-Európa, Oroszország és a fejlődő piacok részére szállít. Fő vásárlóink közé tartozik a DAF, Daimler, Iveco, Renault, Scania és a Volvo is. Az Allison azonban további autóbuszgyártók, katasztrófa-védelmi járművek és egyéb speciális alkalmazásokat gyártó cégek részére is szállít termékeiből.

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt az Allison itthon és a világban? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai?

A választ Lawrence E. Dewey – az Allison Transmission elnöke fogalmazta meg a legjobban, mely szerint 2012 az átalakulás éve volt az Allison Transmission számára. Sikeresen bevezették a céget a tőzsdére, s a New York-i tőzsdén való részvétel hatalmas előrelépést jelent a vállalat életében. Az Allison pedig folyamatosan stabil pénzügyi eredményekkel büszkélkedhetett az elmúlt időszak nagy kihívásokat felvonultató globális gazdasági környezetében. 2012-ben a cég nettó árbevétele hozzávetőleg 2 milliárd amerikai dollár volt. Az adózás előtti eredmények és a cash flow folyamatosan igazolja, miért gondoljuk azt magunkról, hogy prémium márka vagyunk. Ezen kívül 2012-re 705 millió dolláros adózás előtti eredményt értünk el, és 32,9 százalékos adózás előtti árrést a nettó árbevétel arányában. Ugyanakkor a 402 millió dolláros készpénzállomány növekedéssel a pénzügyi helyzetünk tovább erősödött. Az Allison Transmission nem adja ki az egyes gyárak eredményeit, illetve kapacitását. Ugyanakkor azt mondhatom, hogy vállalatunk örül annak a korábban meghozott döntésnek, hogy a gyártás egy részét Magyarországon végezze. A szentgotthárdi létesítmények bővítésére szóló döntés, illetve az Allison Bemutató Központ (Allison Customer Experience Center) létrehozása pedig mindennél ékesebb bizonyítéka a magyar emberekbe vetett bizalmunknak, illetve az európai vásárlók iránti elkötelezettségünknek.

Milyen változások várhatók idén a vállalat életében? Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben?

Hiszünk abban, hogy a folyamatos fejlesztés határozza meg az irányt, amit a termékeinken és szolgáltatásainkon keresztül megvalósítunk. Másrészt felelősséggel tartozunk környezetünknek és vásárlóinknak. 1953-ban az Allison megtervezte, kifejlesztette és bevezette a világ első középkategóriás teljesen automata sebességváltóját a haszongépjármű-piac számára. Ezt az utat követve továbbra is olyan innovációkkal jelentkezünk, melyek “megváltoztatják a játékszabályokat”, melyek csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és hozzájárulnak a jobb hatékonyság eléréséhez. Ehhez kapcsolódik, hogy nemrég mutattuk be a piacon az új TC10 típusú, vontatókhoz használt sebességváltónkat. A TC10 egy tízsebességes, automata, iker-előtéttengelyes váltó, melyet leginkább a közúti elosztó-, vontató- járművek részére ajánlunk. Az ebben a szektorban működő járművek idejük nagy részét autópályán töltik, ugyanakkor városokban is végeznek kiszállítást. Ami a környezetvédelmet illeti, 2012 végéig az Allison több mint 5000 hibridrendszert szállított le (főleg városi és távolsági buszok részére). Ez a technológia becslések szerint mintegy 110 millió liter dízel üzemanyagot spórolt meg, ami egyenértékű azzal, hogy 291 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb került az atmoszférába az emisszió elkerülésével. És ez csak néhány azok közül a kezdeményezések közül, melyet sikerrel valósítottunk meg. Általában véve pedig a legfontosabb céljaink, hogy világszerte értéket nyújtsunk vásárlóink részére, a piacon elfoglalt helyünket folyamatosan bővítsük és a fejlődő piacokon is növeljük az Allison jelenlétét.

Az Allison Transmission nem állt le a beruházásokkal sem globálisan, sem helyileg. Az Allison Bemutató Központ és Próbapálya létesítményét 2012 júniusában nyitották meg

Az építőipar Európában nehéz helyzetben van. A gazdasági válság hatása jelentkezett a megrendelésekben, vagy a nehéz-teherautók, bánya- és katonai gépek iránt továbbra is van kereslet? Melyek az Allison termékek legjövedelmezőbb és legpezsgőbb piacai?

Az elmúlt időszak híradásai szerint az építőiparban globálisan is nagyon sok vállalatnál csökkent az ipari tevékenység. Néhányukat ez a csökkenés jobban, másokat kevésbé érintett, ez a termékeiktől, a nyújtott szolgáltatásoktól is függ. Becsléseink szerint azonban az automata sebességváltók terén, azokon a piacokon, amelyeken szolgáltatásainkkal jelen vagyunk, továbbra is mi rendelkezünk a legnagyobb részaránnyal. Az köztudott, hogy a gazdasági környezet elég bonyolult volt, az Allison Transmission mégis folyamatosan beruházásokat végzett - például Magyarországon is -, ahol az új gyár, illetve a bemutató központ és a próbapálya létesítményei épültek ebben az időszakban. A vállalat annak érdekében tette ezeket a beruházásokat, hogy elősegítse az automata váltók piaci igényét, valamint bemutathassa és bizonyítsa e technológiánk hasznosságát. Mi ezzel támogatjuk azt a piaci trendet, ami a manuális váltók felől az automata váltók felé tart.

Seria 3000 sebességváltó az Allison Transmission szentgotthárdi üzeméből

Milyen a jó beszállító? Kik az Önök legfőbb beszállítói? Hogyan választják ki őket?

A hosszú távú együttműködésben hiszünk. A beszállítóinkat gondosan választjuk ki és folyamatosan tartjuk velük a kapcsolatot. Úgy gondoljuk, hogy ez a hozzáállás hozzájárul ahhoz, hogy általában véve olyan hatékonyan és magas minőségi színvonalon működjünk, amelyről már ismertek vagyunk. 2012-ben az Allison mintegy 800 millió dollár értékben vásárolt anyagot és komponenseket beszállítóitól. Vállalatunknak globális beszerzési folyamata van, mely szigorú előírásokat tartalmaz annak érdekében, hogy a beszállítói minőséget biztosítsa.

Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről, a prémium autógyártók megtelepedéséről? Lát további lehetőségeket? Elbírna a magyar háttéripar és a képzés újabb - a Mercedeshez, Opelhez vagy az Audihoz hasonló - beruházásokat? Van üzleti kapcsolatuk a hazai autógyártókkal?

Noha az Allison Transmission kizárólag haszongépjárművekkel foglalkozik, azért örülünk annak, hogy olyan környezetben dolgozhatunk, ahol a kormányzat támogatóan viszonyul az autóiparhoz. Az Allison számára az előnyök a jól képzett helyi munkaerőben, az oktatásban és az ipari tapasztalatban realizálódnak. Ugyancsak előnyöket látunk abban, hogy az MGSZ tagjaként rendszeres kapcsolatot tartunk fenn a többi gyártóval.

Az 59 éves Fodor Zsolt szakmai pályafutását repülőmérnök és közgazdászként Pestvidéki Gépgyárban kezdte berepülési mérnök és export-import osztályvezetőként. 1985-től a külkereskedőként osztályvezető, majd főosztályvezető a Külügyminisztériumban. 1991-től dolgozik a General Motorsnál igazgatóként, 2009-től az Allison Transmission Europe üzletfejlesztési igazgatója. Munkásságáért Magyar Köztársasági Érdemérem Tiszti Keresztje kitüntetést kapott.

Mi a szentgotthárdi Allison erőssége? Miben jobbak a versenytársaiknál?

Az Allison Transmission magyar csapata felülmúlhatatlan. Munkájuk minősége, probléma-megoldó képességük és a kiváló csapatszellem minden tevékenységükben tetten érhető. Minden szempontból nagyon elégedettek vagyunk azzal a munkával, melyet végeznek.

Mit gondol a hazai buszgyártás jövőjéről? Van hazai gyártású buszokhoz megrendelésük?

Az Allison Transmission bármikor készen áll arra, hogy sebességváltókkal lássa el a hazai busz-gyárakat. Erre egyébként van is példa, melyek közé tartozik az a városi autóbuszflotta, melyet Szentgotthárdon gyártott Allison automata váltókkal szerelt egy magyar gyár, a Kravtex. Az elkészült buszok közül több Pécsen üzemel. Ahogy pedig egyre több és több járművet üzemeltető szerez kedvező tapasztalatot az Allison-váltókkal, egyre gyorsabban terjed majd a jó híre.

Mi a véleménye a hazai szakemberképzésről? Van az Allisonak kapcsolata hazai főiskolákkal, egyetemekkel? Nem küzdenek mérnökhiánnyal?

A gyárnak élő kapcsolata van az egyetemekkel és a helyi szakirányú képzést nyújtó középiskolákkal. A diákok rendszeresen látogatják a gyárat, megismerkedhetnek a folyamatokkal, illetve olyan elvárásokkal, amelyeket egy a mienkhez hasonló multinacionális cég támaszt. Sőt, arra is volt már példa, hogy egyetemmel közösen fogtunk fejlesztési projektbe.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink