Beszállítók Bikaerős processzorral intézi az önvezetést a ZF

Bikaerős processzorral intézi az önvezetést a ZF

autopro.hu/Sz.K. | 2019.01.11 15:35

Bikaerős processzorral intézi az önvezetést a ZF

Az idei CES-en azok a gyártásra kész ZF-technológiák is felsorakoznak, amelyek a közúti közlekedés teljes automatizálását segítik. Szuperprocesszor és autonóm kisbusz a németek standján.

A CES-en debütál a ZF beszédes elnevezésű ProAI RoboThink mesterséges intelligencia-kompatibilis szuperszámítógépe, mely a vállalat szenzorrendszerével együttműködve komplex közlekedési helyzetek valós idejű elemzését végzi, és az azokra való reagálást irányítja. A ZF számára itt kezdődik az, hogy az autonóm mobilitásra mint szolgáltatásra tekintsenek az emberek. A teljes mértékben internethez kötött felhőalapú rendszermegoldások a járművet a dolgok internetéhez és olyan fogyasztói alkalmazásokhoz kötik, mint a fizetési rendszerek, vagy az autómegosztó szolgáltatások. Ez a széleskörű kínálat jelenik meg a CES 2019-en egy tökéletesen működő robo-taxi formájában is. A németek a francia Transdev mobilitási szolgáltatóval együtt építették ezt a koncepcióautót.

– A ZF ProAI RoboThink a legerősebb mesterséges intelligencia-kompatibilis szuperszámítógép a mobilitási iparban – mondta Wolf-Henning Scheider, a ZF Friedrichshafen vezérigazgatója. – Egyedi koncepcióival a rugalmasság, a modularitás és a mérhetőség terén ez a kiemelkedő termék felgyorsítja a sofőr nélküli járművek kifejlesztésének folyamatát.

A processzor másodpercenként 600 milliárd számítást képes elvégezni, ezzel a ZF ProAI RoboThink vezető helyzetbe került az autóipari központi irányítóegységek piacán. Az ilyen szintű kapacitást azért hozták létre, hogy a belső és a külső szenzorok adatait valós időben összefésülje a V2X (autó és közlekedési infrastruktúra közötti) kommunikáció és a felhőalapú adatok tömegével. A vállalat számításai szerint így válhat valósággá, hogy a négyes és ötös szintű autonómiával az önvezető járművek biztonságosan működhessenek minden közlekedési helyzetben. Ez az előfeltétele annak is, hogy autonóm autómegosztó szolgáltatások induljanak akár ingajáratok formájában, akár nyílt közúti forgalomban.

A ZF bemutatta saját mobilitási szoftvercsomagját is a CES-en. A csomag a legújabb szuperszámítógéppel és a vállalat szenzorparkjával együtt teljesen integrált rendszerré áll össze a sofőr nélküli járművekben, amely könnyen integrálható bármely gyártó járművébe. Az ügyfeleknek nem kell előre meghatározott szoftver-hardver kombinációkból válogatniuk.

Az új szuperszámítógépen debütál az Nvidia Drive Autopilot is.

A ZF az idei Las Vegas-i showra hozta el az e.GO People Mover autonóm kisbuszt is, melyet a beszállító a német e.GO Mobile AG startuppal közösen fejlesztett ki. A buszból tízezres nagyságrendes megrendelést remélnek, mivel a jármű már eddig is jelentős érdeklődést váltott ki a közlekedési szolgáltatókból és városokból világszerte. A ZF és az e.GO Moove GmbH a CES-en hivatalosan is bejelentett egy ügyfelet. A Transdevvel fognak kollaborálni, amely az egyik vezető mobilitási szolgáltató napi 11 millió felhasználójával. A ZF koncepcióbuszának nincs kormánykereke és pedáljai, a jármű szenzorok, számítógépek, összekapcsolt megoldások, és a szükséges aktuátorok és biztonsági rendszerek adatainak segítségével működik. A busz minden bizonnyal versenytársa lesz a Bosch által ugyanitt bemutatott transzferjárművének.

– Meggyőződésünk, hogy a közösségi közlekedés lesz az első, ahol az autonóm járművek a nyilvánosság számára széles körben elérhetőek lesznek. Ez a partnerség a ZF-fel és az e.GO-val hatalmas lehetőség arra, hogy autonóm járművekkel gazdagítsuk létező mobilitási megoldásainkat – mondta Yann Leriche, a Transdev Észak-Amerika vezérigazgatója.

Günther Schuh, az e.GO Mobile AG vezérigazgatója szerint a városi mobilitást a jövőben főként elektromos, lokálisan emisszió-mentes és magasan automatizált járművek fogják meghatározni, ezért is kedvező az együttműködés.

Kiemelt Partnereink