Beszállítók A közösség a BPW-Hungária egyik legnagyobb erőssége

A közösség a BPW-Hungária egyik legnagyobb erőssége

Pörge Béla | 2021.10.18 16:22

A közösség a BPW-Hungária egyik legnagyobb erőssége

Mándli Péter (balra) és a hárommilliomodik tengely a BPW-Hungáriánál | Fotó: Mészáros Zsolt

Harminc éve van jelen Magyarországon, idén pedig elérte a hárommilliomodik legyártott közúti pótkocsi futóművet a BPW. Mándli Péter, a BPW-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója az autopro.hu-nak adott interjújában beszélt a cég legfontosabb termékeiről, összefoglalta a BPW évét, valamint érintettük a cég fejlesztéseit is. Az ügyvezető igazgató külön kiemelte a vállalat összetartó csapatát és erős közösségérzetét.

Hirdetés

Nemrég ünnepelte alapításának harmincadik évfordulóját a BPW-Hungária Kft., ezzel egyidejűleg már hárommillió legyártott tengelyen is túl van a vállalat. Hogyan emlékeznek vissza az elmúlt három évtizedre? Melyek voltak a kiemelkedő pontok a vállalat életében?

A legnagyobb változás, hogy kis cégből naggyá váltunk: 150 fővel indultunk, mára pedig 1500-nál is többen dolgozunk a cégnél. Futóműveket állítottunk elő a kezdetekkor, és azt gyártunk most is – a termék nem változott. Bár több innovációt is végrehajtottunk, de egy futóművel szemben az elvárások ma is ugyanazok, mint harminc éve: tartania kell a súlyt, valamint fékeznie és gördülnie kell. Ez így lesz addig, amíg meg nem jelennek a légpárnás járművek.

Ezek szerint az Önök életét kevésbé befolyásolja az elektromobilitás?

„Mi” vontatva vagyunk, bennünket csak annyiban érint a kérdés, hogy mi fogja húzni a pótkocsit, de amiben nincsen hajtás, annak erre a változásra nem kell készülnie. Ez nem azt jelenti, hogy a környezetvédelem ne lenne fontos számunkra – például 2010 óta mi gyártjuk a BPW vállalatcsoporton belül az összes kormányzott futóművet. Ez a futómű azért fontos, mert csökkenti a vontatmány gördülési ellenállását, így kevesebbet fogyaszt a kamion is, ezzel a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez hozzá tudunk járulni.

Ezt a kormányzott futóművet tehát csak hazánkban gyártja a BPW?

Igen, sőt, büszkén mondhatom, hogy a teljes termékfejlesztés is itt zajlik Magyarországon, jelentős magyar hozzáadott értékkel.

Hogyan alakul ma a termékportfólió a vállalatnál? Milyen pótkocsikhoz gyárt tengelyeket a BPW?

Két nagy felhasználói csoporthoz kerülnek a termékeink: az egyik a közúti nehézpótkocsi, ezek közül a legjellemzőbb a háromtengelyes, ponyvás pótkocsi, ilyenből rengeteget látni az utakon. A másik nagy termékcsaládunk a mezőgazdasági pótkocsik futóművei. Nem a klasszikus pótkocsi-utánfutó kategóriában vagyunk érdekeltek, hanem elsősorban és nagy számban mezőgazdasági gépekhez adunk el tengelyeket, legyen szó akár trágyaszóró-, akár permetező-, vagy bármilyen más berendezésről.

Az árbevételünk nagyobb része a közúti pótkocsikból származik, de a mezőgazdaság is mindig fontos partnere volt a vállalatnak. Saját innovációink és szabadalmaink vannak a mezőgazdasági pótkocsik futóműveihez kapcsolódóan, ezen a téren nagyon komoly múltra tekinthetünk vissza Szombathelyen. A magyar ipar hozzáadott értékét, képességét mutatja, hogy nemcsak a gyártásban vagyunk ott, hanem a termékfejlesztésben is.

A mezőgazdasági terület azért fontos számunkra, mert ott kaptuk meg a teljes felelősséget az anyavállalattól, a fejlesztéstől és a gyártáson keresztül az értékesítésig.

Hol tart ma a gyártás digitalizációjában a vállalat?

Szeretném elérni, hogy legyen teljes körű automatizáció és robotizáció ebben a gyárban. Mindig is voltak robotberendezéseink, egyre inkább nyitnunk kell a terület felé. Új automatizációs megoldásokkal kell válaszolnunk a hatékonyságnövelés és a munkaerő-utánpótlás által támasztott kihívásokra.

Igazi Ipar 4.0-ás megoldásaink – ahol a dolgozó és a robot egymás mellett dolgozik – még nincsenek, de egyszer ide is el fogunk jutni.

Milyen fejlesztéseket hajt végre a gyárban a BPW?

Minden évben nagyon komoly pénzt fordítunk gépfejlesztésre, illetve a termékfejlesztés is jelentős szerepet kap a cég életében – amit a kollégáink 3D-ben megrajzolnak, azt mi utána ki is tudjuk próbálni, vizsgálatokat tudunk rajta végezni, és itt magunk, a saját telephelyünkön tudjuk validálni a termékeinket, amiket kiviszünk a piacra. Ebben a tekintetben a legszélesebb portfólióval rendelkezünk.

Fotó: Mészáros Zsolt

Egy átlagos évben 12-15 millió euró értékben hajtunk végre beruházásokat a szombathelyi gyárunkban. Vannak csúcsévek, amikor egy-egy nagyobb beruházást eszközölünk, de a nagy átlag az elmúlt tíz évben 12-15 millió euró körül mozog.

Fontos megemlíteni, hogy 1991-ben ez a gyár nem egy zöldmezős beruházásként épült, hanem a Rába 1978-ban épült gyárát vettük át. Büszkék vagyunk erre a múltra, de egy kvázi ötvenéves infrastruktúráról beszélünk, amire folyamatosan költeni kell.

Mennyire érintette a céget a koronavírus?

A COVID különböző hullámai természetesen bennünket is elértek, de ha a gazdasági teljesítményt nézem, akkor nem volt komoly a hatás. A cégnél mi euróban könyvelünk, az a mutató a mérvadó – így háromszázalékos visszaesésről tudok beszámolni az árbevételt illetően, de érdekesség, hogy forintban számolva háromszázalékos növekedést értünk el.

Nem volt olyan nap az elmúlt évben, amikor ne termeltünk volna – csupán májusban hagytunk el egy-egy pénteki, szombati műszakot pár hétig. Tavaly nyár óta nagyon erősen termelünk, ez köszönhető az anyavállalat és a köztünk lévő munkamegosztásnak, illetve annak, hogy tavaly szeptember óta a piaci igények elszálltak, nagyon komoly rendelésállományunk van, sok feladat áll előttünk.

Minden nehézség ellenére nagyon büszke vagyok a teljes kollektívánkra, az ő munkájuknak köszönhető, hogy nem volt egy olyan nap sem, amikor anyaghiány miatt ne tudtunk volna termelni. Olyan persze előfordult, hogy hétközben újra kellett terveznünk a hetet egyes alkatrészek hiánya miatt. Most nemcsak azt gyártjuk, amire igény van, hanem azt, amihez van alapanyag, így tudjuk kielégíteni az igényeket. A legnagyobb kihívást a tervezhetőség hiánya, a bizonytalanság okozta.

Ez a bizonytalanság sajnos a chiphiány miatt most is jelen van a járműiparban. Mennyire érinti ez a BPW-t?

Közvetlenül nem érezzük a chiphiányt, azt viszont látjuk, hogy az európai beruházási szektor nagyon megindult, emiatt a nyersanyagok ára – így a vasércé vagy a faanyagoké is – elszabadult. Nekünk ma a kovácsdarabok, hengereltlemez, vagy akár a fém-gumi alkatrészek beszerzése okoz gondot, olykor nehezen tudjuk tartani a piac által diktált tempót. Odáig eljutottunk, hogy egy napon keresztül azért nem tudtunk kiszállítani, mert nem volt raklapunk.

Milyen beruházásokat tervez a cég akár még az idei év végére, akár a jövő évben?

Az idei év lényegében már eldőlt, a már említett nagyságrendben hajtunk végre idén is beruházásokat. Mivel a vevői igények rendkívül magasak, így további kapacitásnövelő beruházásokra van szükségünk, tehát a 2022-es és a 2023-as évben az átlagosnál nagyobb beruházások várhatóak mind a gépi, mind az infrastrukturális oldalon.

Gyakorlatilag kinőttük a gyárunkat, a vevői igény magasabb, mint amit ez a gyár ki tud bocsátani, így komoly beruházásokat tervezünk.

Ezek szerint a BPW piaci részesedése is nő a futóművek terén, vagy az egész piac nő?

Az egész piac brutális mértékben nő, de azon belül a piaci részesedésünk is növekszik a közúti pótkocsik és a mezőgazdasági pótkocsik területén is. Korábban elképzelhetetlen volt az, amit most tapasztalunk: a mezőgazdasági pótkocsik esetében jövő év szeptemberére veszünk fel megrendeléseket, annyira tele vagyunk – de a közúti pótkocsik esetében sem tudunk már rendeléseket befogadni a 2021-es évre.

Földrajzilag hogyan oszlanak meg a BPW megrendelései?

A mezőgazdasági pótkocsik terén abszolút Európa a domináns, a közúti területen jelentős növekedést értünk el az ausztrál és a dél-afrikai piacon is. Érdekesség, hogy egy véletlen folytán a hárommilliomodik legyártott tengelyünk egy japán ügyfélhez megy, ez önmagában is válasz a kérdésre.

A vállalat sokat tett a szombathelyi műszaki munkaerő képzéséért. Milyen ma a munkaerőpiac a régióban?

Gyakorlatilag teljes foglalkoztatottságról beszélhetünk a megyében és a régióban. 2008 óta van saját tanműhelyünk, a tulajdonosnak egy nagyon jó döntése volt, hogy német mintára mi is tanműhelyt építettünk a szakmunkás-utánpótlás biztosítására.

Ezen a területen vannak kihívásaink, a fiatalokat nehéz meggyőzni arról, hogy szakmát tanuljanak, nagyon komoly erőforrásokat fordítunk a fiatalok megszólítására. Van együttműködésünk a győri Széchenyi István Egyetemmel és a Gödöllői Egyetem gépészkarával, sőt, ha tudunk, a BME-ről is fogadunk kollégákat. Emellett itt van Szombathelyen a duális gépészmérnökképzés, amiben alapítótagok vagyunk, és évente hat-nyolc hallgatóval képviseltetjük magunkat a képzésben.

Három évfolyam végzett már ezen a duális képzésen, közülük 17-en dolgoznak a BPW Hungáriánál. A történetben az is szép, hogy a végzett hallgatókat a gyár legkülönbözőbb részein tudtuk alkalmazni. A klasszikus mérnöki állások mellett például a termékmenedzsment vagy a termékfejlesztés területén is dolgoznak ilyen kollégák.

Ha már Nyugat-Magyarország: mennyire jelentős az elvándorlás a régióban, mennyire érinti ez a BPW-t?

Ismerjük Ausztria elszívó hatását, és az osztrák bérekkel direktben nem tudunk konkurálni, de például az ingázás sem egy öröm. Összességében nem olyan jelentős, de létező jelenségről van szó.

A BPW-Hungária szombathelyi telephelye.

A BPW-Hungária szombathelyi telephelye. | Fotó: Czika László

Általánosságban is létezik egy fluktuáció, főleg a fiatal kollégák szeretnének más helyeket, más területeket kipróbálni, de van pozitív példa is, amikor pár év után visszajönnek hozzánk. Azt gondolom, hogy a BPW jó munkaadó, nálunk a kollektíva jelentős része megtalálja a számítását – ezt mutatja az is, hogy többen visszatérnek hozzánk.

Vannak még munkatársaik, akik a vállalat megalakulásakor is önöknél dolgoztak?

Igen, 82 fő dolgozik itt azok közül, akik a BPW Hungária megalapításánál is itt voltak. Ez egy jelentős létszám, több, mint az akkori állomány fele – és a távozók zöme nyugdíjba ment, nem másik vállalathoz.

Azt tudni kell, hogy a cég egy ezer embert foglalkoztató Rába gyár helyén alakult meg, és 150 fővel indult 1991-ben – a Rába 1992-ben szüntette meg itt végleg a termelést. Az első években számos munkatársat vettünk át a Rábától, mert egyszerre ennyi embert nem tudtunk volna alkalmazni – sokan dolgoznak itt úgy máig, hogy csak a cégnevet kellett átírni az irodájuk ajtaján.

A régi kollégákkal kapcsolatban van egy nagyon kedves személyes élményem, ami jól mutatja, mennyire kötődnek a dolgozók ehhez a céghez: három évvel ezelőtt egy Jóska bácsi nevű kollégám, akit személyesen nagyon jól ismertem, nyugdíjba vonult. Már csak a leszerelés volt hátra neki, amikor jelentkezett nálam, hogy szeretne velem beszélni. Szívesen fogadtam, mint kiderült, egyetlen kérése volt: a kettes számú irodaépületünkben kiállított tengelyünk előtt szeretett volna velem fotózkodni, azért, mert annak idején annak a tengelynek a prototípusát az ő csapata rakta össze. Ez a tengely előtti közös fotó volt az utolsó kérése a nyugdíj előtt, ennyire fontos emlék volt számára – természetesen készült közös kép, és amíg élek, hordozni fogom ezt az emléket. Ez a történet is mutatja, hogy milyen kollektívája van a BPW-nek, és mennyire erősen él a közösségérzet.

Kiemelt Partnereink