Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A CATL innovációt és szakértelmet hoz Debrecenbe
A CATL-nek tizenhárom gyártóüzeme van világszerte, és Debrecenben három fázisban hajtja végre a korábban bejelentett beruházását, ebből az első ütem kezdődött meg a földmunkákkal – ha minden jól megy, akkor 2025 elején kezdheti meg a termelést ez a gyár, ami így körülbelül háromezer embernek ad majd munkát. Az üzemben a biztonság és a minőség központi szerepet tölt majd be, a Debrecenben használt technológia pedig a legmodernebb lesz.
Szilágyi Balázs, a Contemporary Amperex Technology Hungary Kft., vagyis a kínai CATL debreceni leányvállalatának a közügyekért felelős vezetője egy budapesti háttérbeszélgetésen árult el részleteket a debreceni beruházásról. Rögtön az elején érdemes tisztázni, hogy a CATL összesen három üzemegységet szeretne építeni Debrecenben, a korábban bejelentett számok a három gyáregységre együtt vonatkoznak: természetesen a 3000 milliárd forintos beruházási értéket nem lehet harmadolva elosztani, a dolgozók létszámát viszont igen. Körülbelül háromezer embert fognak felvenni az első ütemben elkészülő egységbe.
Jelenleg a beruházás első üteme zajlik Debrecenben, a második ütemben elkészülő gyáregység az első „ikertestvére” lesz, a helyszín is ugyanaz a telek lesz. A harmadik gyáregység szintén a debreceni Déli Ipari Parkban épül egy szomszédos telken.
A tervek szerint az első gyártóegység 2025-ben kezdi meg a termelést. Egyelőre még nem ismert, hogy pontosan milyen arányban lesz szükség a gyárban fehér- és kékgalléros munkaerőre, annyi biztos, hogy intelligens gyár lévén a gyártósor automatizált lesz, így betanított, sori munkások helyett inkább a karbantartás, a logisztika, valamint a különböző beállítások és ellenőrzések területére keresnek majd dolgozókat a CATL debreceni gyárába. Cél, hogy elsősorban magyar munkaerőt alkalmazzanak, de a kezdeti időszakban Kínából is érkeznek majd dolgozók a gyárba a magyar munkatársak betanítására.
Ennyi energiára lesz szükség
A CATL debreceni gyárának az első fázisban az átlag villamos áram-igénye 80 megawatt lesz, ennek egy részét megújuló energiával fogják biztosítani. A gyárépületeket napelemekkel fedik be. Bár természetesen ezt most még pontosan nem lehet tudni, de viszonyításképpen elmondható, hogy egy gigawattóra akkukapacitáshoz - amely akár 15 ezer alkalommal újrahasznosítható -, 10 gigawattóra elektromos energia szükséges.
Hogy pontosan mennyi vizet használ majd a gyár, azt nehéz előre megmondani, de Szilágyi Balázs kiemelte, hogy a környezetvédelmi engedély szerint az üzem átlagosan 3378 köbméter vizet fog fogyasztani naponta. Természetesen gázt is fog használni a gyár, de az áramigénye nagyobb lesz.
A gyárban amit csak lehet, újra fognak hasznosítani, klasszikus értelembe vett veszélyes hulladék a bevonatolás során keletkezik majd, valamint az onnan származó NMP regenerálásakor. A hűtőtoronyban szürke vizet használnak majd, és a szürke víz felhasználása az üzem teljes vízfelhasználásának legalább 70 százalékát teszi ki. Ez egy tisztított, ártalmatlan szennyvíz, amelyet a Déli Ipari Parktól alig néhány kilométerre lévő vízkezelő cég fog biztosítani.
A nyersanyagok feldolgozva érkeznek majd a debreceni gyárba változatos forrásokból: többek között anódot, katódot és szeparátorokat fognak beszerezni.
Rugalmas gyártás a jövőbeli ügyfelek igényeinek kielégítésére
Szilágyi Balázs azt nem árulhatta el, milyen akkumulátorokat fognak gyártani az üzemben, ez ugyanis konkrét megrendelésektől függ. Az viszont mindenképpen érdekes információ, hogy a debreceni gyártósorok kisebb átalakítás után bármilyen, a CATL által máshol összeszerelt akkumulátorok gyártására alkalmassá lehet tenni. Ez azt jelenti, hogy elméletben akár nátrium-ion akkuk is készülhetnek majd Debrecenben. A debreceni üzemben alkalmazott technológia a legmodernebb lesz, a legújabb technológiát fogja alkalmazni a CATL a hazai gyárában.
Miért éppen Debrecen?
A debreceni a CATL második európai gyára a sorban a németországi után. A cég 2017 óta piacvezető az akkumulátorgyártás terén, a CATL lítium-ion akkumulátorainak értékesítési volumene 2022-ben 289 gigawattórára emelkedett, ami 116,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Szilágyi Balázs szerint a CATL azért választotta második európai gyára helyszínéül Debrecent, mert olyan lokációt kerestek, ahol a közelben vagy már gyártanak, vagy hamarosan fognak gyártani elektromos autókat. Emellett a képzett munkaerő és a megfelelő infrastruktúra is rendelkezésre áll.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!