Beszállítók Tech cégek veszik át az uralmat az autóiparban

Tech cégek veszik át az uralmat az autóiparban

Biró Csongor | 2014.05.22 07:13

Tech cégek veszik át az uralmat az autóiparban

A jövő autói kapcsolt hálózatban kommunikálnak egymással, temérdek adatot hordoznak és osztanak meg, de ki a kulcsa sikernek? A beszállító, az autógyártó, vagy a technológiai vállalatok?

Nem kétséges, hogy a technológiai óriások (Microsoft, Google, Facebook, Apple) szemet vetettek a jó pénz és a gyors növekedés ígéretét hordozó autóiparra. Az utóbbi egy évben számos globális megállapodást kötöttek ezek a cégek a vezető autógyártókkal, beszállítókkal. A Nokia százmillió dolláros alapot hozott létre az intelligens autók fejlesztésében való közreműködésre. Olyan innovációkat támogatnak, amelyek elősegítik a tekekommunikációs vállalat térnyerését ebben az egyre népszerűbb üzletágban. Miután a finn cég eladta mobiltelefon üzletágát a Microsoftnak, a Nokia a térkép- és navigációs üzletben akar nagy pénzt keresni. Az automatizált közlekedésben kulcsszerepe van a helymeghatározásnak és a pontos térképadatbázisnak. A Nokia HERE programjával működik együtt a Continental automatizált vezetési részlege. A német nagyvállalat adja a projekt hardverét, szoftverét és az adatokat tároló felhőrendszert, a Nokia cége pedig a térképet és az intelligens helymeghatározást.

Android az autóban

A Microsoft már évekkel ezelőtt megvetette a lábát az autóiparban, amikor számos jármű szórakoztató elektronikai - vagy más néven infotainment - rendszerét saját operációs rendszerével látta el, ám a vállalatnak még nem volt lehetősége, hogy mindezt a saját felületén keresztül tegye lehetővé. Bár a Microsoft továbbra is tervezi, hogy meghagyja a lehetőséget a gyártók számára, hogy saját platformjaikhoz is használhassák a redmondi székhelyű vállalat operációs rendszerét, a Microsoft szeretné, ha az autók kijelzői a Windows operációs rendszert futtató eszközök interakciós felületévé válnának.

Windows a kocsiban

Szintén újkeletű az a kapcsolat, amelyet a Continental az amerikai IBM-mel szőtt. Több autómárkának is szolgáltatnak megoldásokat az önvezető autós terveik kiteljesítéséhez. Olyan multimédiás felületet hoztak létre, amely a navigációt és a mobiltelefonálást fogja össze. A Continental a részlegesen automatizált rendszereit a tervek szerint 2016-ban dobja piacra. A Continental mellett a Bosch-sal is közösen fejleszt az IBM. Olyan mérnöki programokat írnak, amelyek hatékonyabbá és olcsóbbá teszik a termelést a minőség megőrzése mellett.

A kooperáció egyelőre a telematikai, szórakoztató és a hálózatba kapcsolt rendszerek mentén épül ki a két világ között, de hamarosan ezek bekapcsolódnak az autógyártás folyamatába is, ahol ezernyi beszállító tevékenykedik.

A nagy versenyben maguk az autógyártók is kénytelenek érdekszövetségekbe tömörülni egy-egy technológia mentén. Korábban írtunk arról, hogy a hidrogénautózás fejlesztése érdekében összeállt a Mercedes, a Honda, a Toyota, a Hyundai és a BMW. Ez azért is megy könnyebben, mint korábban, mert a nagy beszállítók annyira megerősödtek, hogy már maguk diktálják az irányt az autógyártóknak. A fejlődés gyors, a beszállítók pedig már egy gondolattal előbb járnak, mint az OEM-ek, így azoknak szövetkezniük kell, hogy tartsák a tempót.

Hidrogénben utaznak

Idén márciusban a francia PSA-csoport és az IBM is egymásra talált. Közös projektjükben a közlekedésben részt vevő autók, közlekedési lámpák, mobil eszközök adatait dolgozzák fel és adnak élő, valósidejű kommunikációs szolgáltatást leendő ügyfeleiknek. Célzott, helyi és nagyon megbízható időjárási jelentéseket tudnak készíteni például az autók szélvédőiben, az ablaktörlő lapátokon elhelyezett érzékelők adatait elemezve és közvetítve.

Az Audi és a Google szövetségéről egy korábbi cikkünkben már írtunk. Ennek lényege, hogy mind a vezető, mind az utas kibővített kommunikációs, szórakoztató és navigációs szolgáltatásokat kaphat, pont úgy, ahogy azt egy mobil eszköznél (telefon, tablet) már megszokta. Az elkövetkező 4-5 évben már használhatjuk is a most fejlesztés alatt álló rendszereket.

Az IT-cégek a nagy adatok, a big data terén is kaszálhatnak az autóiparban. A BMW az IBM eszközeit használja, hogy saját rendszereit jobbá tegye. Szerverein adatok hatalmas mennyiségét tárolja, ezek feldolgozásával képes javítani termékeit, hisz hozzáfér szervizei, kereskedői adatbázisához, megismeri ügyfelei szokásait. Ennél is fontosabb, hogy még a piacra kerülés előtt kiderítheti bármely alkatrész vagy alkalmazás sérülékeny pontját, esetleges hibáját, így spórolva meg milliárdokat.

Kiemelt Partnereink