Trend Vizsgálják, mit okoznak a hidrogénes repülők

Vizsgálják, mit okoznak a hidrogénes repülők

autopro.hu/Sz.K. | 2023.12.05 06:22

Vizsgálják, mit okoznak a hidrogénes repülők

Fotó: Airbus Newsroom

Az Airbus UpNext hidrogénes kondenzcsíkokat vizsgáló kísérletének középpontjában álló módosított vitorlázórepülőgép, a Blue Condor november 8-án hajtotta végre első hidrogénnel hajtott repülését Nevadában. A repülés volt a vállalat első olyan repülése, amely során hidrogént használtak egyedüli üzemanyagforrásként, és ez indította el azt a tesztelési kampányt, amely 2024 elején egy kondenzcsík-mérő küldetéssel zárul.

A hidrogén a légi közlekedés számára az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemmódok felé vezető utat kínálja, ugyanakkor égetése ugyanúgy kondenzcsíkokat termel, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag. A hidrogén kondenzcsíkok azonban jelentősen különböznek - nem tartalmaznak kormot vagy kén-oxidokat, de nitrogén-oxidokat és sok vízgőzt igen: akár 2,5-szer többet, mint a kerozin kondenzcsíkok. Mindkettő az éghajlatot befolyásoló kibocsátásnak minősül, így a légiközlekedési iparnak kötelessége foglalkozni velük.

A ZEROe projekt részeként az Airbus elkötelezte magát amellett, hogy tanulmányozza ezeknek a kevéssé ismert hidrogén kondenzcsíkoknak az összetételét. Az Airbus UpNext Blue Condor projektje egy módosított Arcus-J vitorlázórepülőgép segítségével egy kis hidrogén-égésű hajtóművet juttat el egészen 9100 méter magasra. Összehasonlítja a kibocsátását egy hasonló méretű kerozinhajtóművel, amely egy második repülőgép fedélzetén repül mellette. Mindkét siklórepülőgépet a The Perlan Project üzemelteti, a hidrogénhajtóművet pedig a német Aero Design Works gyártotta.

Tesztelési szakasz

A Blue Condor mostanra belépett a repülési tesztelési szakaszba. A november 8-i repülés mintegy harminc percig tartott, és célja a hidrogénhajtómű tolóerejének növelése volt hétezer láb magasságban. Azóta két további repülésre került sor, amelyek során többek között a hajtómű háromezer méteren történő indítását vizsgálták.

A Blue Condor csapata azt tervezi, hogy a jövő év elején, a nevadai télben hajtja végre az első kondenzcsíkot vizsgáló műveletet. Ezt követően az Arcus-J-t a német DLR űrkutatási laboratórium által felszerelt Grob Egrett repülőgép fogja tesztelési magasságba vontatni. Ez az üldöző repülőgép követi majd, és szenzorok segítségével gyűjti és elemzi a kondenzcsíkokra és a légkörre vonatkozó adatokat. A repülés nagy lépésnek ígérkezik a hidrogén éghajlati hatásainak jobb megértésében, és végső soron az Airbus ZEROe céljának 2035-ös üzembe helyezésében – írja a Green Car Congress.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink