Trend Vágyak vagy valóság? Ilyen lehet a jövő autója

Vágyak vagy valóság? Ilyen lehet a jövő autója

autopro.hu/Sz.K. | 2020.03.14 04:21

Vágyak vagy valóság? Ilyen lehet a jövő autója

Fotó: Renault Media

Digitalizáció, elektrifikáció, kihívások – az iparág átalakulóban van. Az, hogy hogyan győzik le a változásokat az autógyártók, a tanulmányok néha egész jól meg tudják saccolni. Most mutatunk néhány aktuális példát.

Hirdetés

Laurens van den Acker autótervező belefáradt az elektromos autók hatótávjával kapcsolatos örök vitába. Egyesek belátóak, nem akarnak több akkumulátort venni, mint amennyire tényleg szükségük van, különösen, ha autójukat csak a városon belül használják. Mások pedig minden eshetőségre fel akarnak készülni és legalább akkora hatótávot akarnak, mint egy belső égésű motornál, még akkor is, ha ezt csak évente néhány alkalommal használnák ki.

Ahelyett, hogy mindkét csoport számára különböző autókat gyártana és bővítené modellkínálatát, a Renault tervezési igazgatója a két igényt most szokatlan koncepcióval akarja egy kalap alá venni. Így legújabb tanulmánya, a Morphoz egy másfajta nyújtott limuzin lett, mivel az lényegében egy rövidebb kompakt autó.

A kiegészítő akksinak köszönhetően változtatható a hatótáv

Az autó egy gombnyomásra hosszabbá válik, és így egy második akkumulátornak is lesz helye. Van den Acker víziója szerint ezeket a városok szélén lévő speciális akku-központokban lehetne beszerelni. Így a Morphoz 4,8 méter hosszúvá válhat és további 50 kWh teljesítmény kerül a motorháztető alá, ezáltal a hatótáv akár 700 kilométerre is növelhető azért, hogy a kocsi a hosszabb autópályaszakaszokkal is megbirkózzon.

Ilyen kinyitva az autó.

Ilyen kinyitva az autó. | Fotó: Renault

A Morphoz másik üzemmódjában, a városi módban egy gombnyomással 4,4 méterre rövidül és egy akku van beszerelve, 40 kWh teljesítménnyel, ami azt jelenti, hogy városi forgalomban mintegy 400 km megtételre képes. Ez pont elég a városokhoz, így nem kell túl gyakran tölteni őket.

Ilyen pedig összecsukva, városi üzemmódban.

Ilyen pedig összecsukva, városi üzemmódban. | Fotó: Renault

Utópia lenne?

Természetesen van den Acker tudja, hogy ez az egész csak egy utópia, csak úgy, mint a belsőben elhelyezett rikító sárga forgatható ülés. A tervezőknek azonban szerinte szabadabban kellene gondolkodnia. Úgy gondolja, hogy az autót új technológiákkal és friss ötletekkel lehet letisztultabbá tenni. És ki tudja előre megmondani, hogy az ilyen elképzeléseket egyszer nem fogják-e felhasználni.

És azok a bizonyos sárga ülések.

És azok a bizonyos sárga ülések. | Fotó: Renault

Egy pontban azonban már továbbmentek, van den Acker szerint a tanulmánya egy új elektromos platformon nyugszik, mely a következő elektromos autók alapja is lesz és változtatható a tengelytáv és az akkumulátor mérete is – igaz, hogy csak a gyárban.

Ezenkívül új felépítést akarnak létrehozni a Hyundai-nál, és összekapcsolják ügyfeleiket a Prophecy tanulmánnyal, amely pedig nem más, mint egy elektromos limuzin, melynek egy éven belül piacra kell kerülnie.

Kormánykerék helyett joystick

Míg az áramvonalas kialakítás, a hosszú tengelytávokkal és a rövid túlnyúlással - csakúgy, mint az újfajta Pixel-fényszórók -, esélyesek a gyártó szerint a sorozatgyártásra, a belső tér messze felülmúlják az ügyfelek és a szabályozó hatóságok képzelőerejét.

Mivel a kormánykerék helyett csak két joystick van az autóban, melyekkel a sofőr akkor kormányozhatja az autót, ha kikapcsolja a robotpilótát. A kormánykerék hiányával azonban a vezetőfülkében a műszerfal teljes szélességén egy kijelzőt láthatunk. Ha többet szeretnénk látni az utcaképből, egy gombnyomással eltüntethetjük az egészet.

A Hyundai koncepcióautójának belső tere.

A Hyundai koncepcióautójának belső tere. | Fotó: Hyundai Media

Hadüzenet a Teslának

Míg a Renault és a Hyundai a jövőbe néz, a BMW i4 már most valóság. A bajorok szerint a tanulmánynak már konkrét jövőképe van az elektromos limuzin sorozatgyártásáról, mely 2021-ben indul a tervek szerint. Ez érvényes a 390 kW/530 LE teljesítményű hajtásra, csakúgy, mint a tervezésre is, még akkor is, ha a hatalmas hűtőrácsok karikatúrának tűnnek a korábbi BMW-orrokhoz képest.

Hatalmas hűtőrácsokkal büszkélkedik a BMW i4.

Hatalmas hűtőrácsokkal büszkélkedik a BMW i4. | Fotó: BMW Group Media Site

A forgalomba kerülő modell akkumulátorának teljesítménye nagyjából 80 kWh, és mintegy 600 kilométer megtételére képes. A kormánykerék mögött ívelt kijelző, és kapcsolók nélküli műszerfal található, csak a középső alagútban van egy irányítóegység.

Az elektromos skála másik felén a Dacia Spring Electric található. Mivel a BMW i4 hadüzenetet jelent a Tesla sikereire nézve, a romániai Renault-leányvállalat kis autójával (mintegy 200 kilométer hatótávval) azt akarja elérni, hogy az elektromobilitás mindenki számára megfizethető legyen.

Végre megfizethető elektromobilitás

Németország számára – vállalati körökből származó információk szerint – egy olyan ár meghatározására törekszenek, mely a támogatás levonása után nagyjából 10 ezer euró körül lenne (3,36 millió forint), és a Daciát „diszkonttá” tenné az e-kocsik között. A jármű 2021-ben kerül piacra.

A románok célja ambiciózus, de alapjaiban véve a Spring projekt már elkészült. Az olcsóbb elektromos modell sorozatgyártása már megkezdődött, mivel a nagyon hasonló Renault K-ZE e-modell már pár hónapja a piacon van – írta meg az Automobilwoche.

Kiemelt Partnereink