Trend V2X kommunikációban és kiberbiztonságban is élen a Continental

V2X kommunikációban és kiberbiztonságban is élen a Continental

Végh Martin | 2021.06.11 07:22

V2X kommunikációban és kiberbiztonságban is élen a Continental

Fotó: Continental Press Releases

Az első autós telefon 75 évvel ezelőtt, 1946-ban, míg az első autóba épített telematikai eszközök 25 évvel ezelőtt jelentek meg a Ford és a GM modelljeiben. Az eltelt idő alatt az autók új szintre léptek a konnektivitásban, és még hosszú fejlődési út áll előttük. Ennek az útnak részese lesz a Continental is, ami már ma is számos összekapcsoltságot lehetővé tevő, köztük V2X kommunikációs, valamint kiberbiztonsági fejlesztést kínál az OEM-eknek. A konnektivitás témáját az online előadássorozatként megrendezett TechShow második előadásának keretében járták körül a beszállító szakértői.

Hirdetés

Az esemény bevezetőjeként Jean-Francois Tarabbia, a Continental jármű-konnektivitási részlegének vezetője többek között a konnektivitásban rejlő lehetőségeket világította meg. A technológia ma segítséget nyújt a navigálásban friss közlekedési információk nyújtásával, elérhetővé teszi az okostelefonokon is megtekinthető digitális tartalmakat, szerepet játszik a tolvajok elleni védekezésben, az over-the-air, vagyis vezeték nélküli frissítések útján, naprakészen tartja a jármű rendszereit, továbbá a haszongépjárművek üzemeltetésében is számos felhasználási lehetőséggel rendelkezik.

A járműveink hálózatba kapcsolásával válik megvalósíthatóvá az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kapó V2X, azaz jármű-környezet kommunikáció is, ami a gépkocsik azon képességére utal, hogy például sebességüket és egyéb biztonságot érintő információkat megoszthatnak más közlekedőkkel és infrastrukturális elemekkel. A kommunikáció általi összehangolással csökkenthető a torlódások előfordulása, a vezetői segédrendszerekkel kombinálva pedig a V2X a gépkocsik és a veszélyeztetett úthasználók, mint gyalogosok vagy kerékpárosok közti balesetek számát akár kilencven százalékkal is csökkentheti – mutatott rá Tarabbia.

Előadásában továbbá kifejtette, hogy 2030-ra a globális autóipari telematikai piac közel 150 milliárd dollár bevételt fog generálni, ami a 2020-2030 időszakban 16,6 százalékos összetett éves növekedési rátát feltételez. Ebben közrejátszik az EU azon követelménye is, mely szerint az új autókat eCall automatikus segélyhívó modullal kell ellátni.

Egységes szabályozással a licencviták ellen

Tekintve a piaci trendeket, a jövőben még fontosabb lesz az autóipari és a kommunikációs technológiai vállalatok közötti jelenleg fennálló licencviták rendezése. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Nokia és a Daimler vitájára nemrég került pont, miután a német OEM beleegyezett egy meg nem nevezett díj fizetésébe.

A Continental álláspontja szerint azonban a licencdíjat nem a végtermék – jelen esetben az autó – gyártójának, hanem a kommunikációs modul készítőjének, tehát a beszállítónak kellene fizetnie – mondta el Tarabbia, aki szerint egységes szabályozásra van szükség a súlyos esetekben akár a gyártás leállásához is vezető viták kezeléséhez, illetve megelőzéséhez.

A teherautóknál már a mindennapok része

Az előadáson külön szekciót szenteltek a haszongépjárművekben használt megoldásoknak. A témát Raimund Varnhagen, a Continental eHorizon és haszongépjármű-konnektivitási termékmenedzsere dolgozta fel.

Meglátása szerint az összeköttetési technológiák alkalmazását ebben a szegmensben öt tényező serkenti: a költségek csökkentése, a járművek működési idejének növelése, a plusz vásárlói értékteremtés, illetve a környezetvédelmi és biztonsági előírások. Az üzemidő javítását teszi lehetővé például a járműből gyűjtött adatok felhőben elemzése, és általa a prediktív karbantartás megvalósítása.

A Continental maga is kínál telematikán alapuló rendszereket haszonjárművekhez. Erre példa a közlekedési viszonyokat előrejelző eHorizon vagy a kamionok fedélzeti súlymérésére szolgáló OBWS, mindemellett pedig a vállalat a világ első 5G-alapú V2X rendszerén dolgozik.

A telematikai eszközök alkalmazása a teherautók és buszok esetében valójában már több mint tíz éve elterjedt, lehetővé téve egyebek mellett a távoli diagnosztikát és támogatva a flottamenedzsmentet. Konnektivitásban ez a szegmens sokkal előrébb jár a személyautóknál – szögezte le Varnhagen, aki folytatólagosan elmondta, hogy a jövőben – a járművek folyamatos monitorozása által – meg fognak valósulni a teljesen digitális ellátási láncok, valamint meg fognak jelenni az autonóm járművek az olyan zsúfolt környezetekben is, mint a repülőterek, a logisztikai központok vagy a gyárcsarnokok – erre pedig már a következő években példákat fogunk látni.

Egyre égetőbb a biztonság kérdése

Az adatkapcsolatokat tárgyalva mindig felvetődik a kiberbiztonság kérdése is. Így volt ez a Continental előadásán is, mely során a vállalat által 2017-ben felvásárolt izraeli Argus Cyber Security marketingvezetője, Monique Lance beszélt a témáról.

Prezentációjában kifejtette, hogy a modern autók egyre sérülékenyebbé válnak a kibertéren keresztül érkező támadásokkal szemben a konnektivitásuk és számítógépes architektúrájuk növekedéséből fakadóan. Ugyanakkor „a legtöbb mai jármű nem rendelkezik a támadások érzékelésére szolgáló mechanizmusokkal” – mutatott rá.

Márpedig azok hiánya egyre égetőbb: a hackerek a jármű rendszereibe betörve manipulálhatják azok működését, akár el is lehetetleníthetik azt, vagy személyes adatokhoz férhetnek hozzá – kategorizálta a támadásokat Lance, aki demonstrációs szándékkal példaként hozott egy német és amerikai kutatók által végzett kísérletet. A kutatók egy drón segítségével képesek voltak száz méteres távolságból átvenni az irányítást egy Tesla Model S bizonyos funkciói felett, kinyitva az ajtókat, elindítva a zenelejátszót vagy módosítva a sebességet és a menetirányt.

A növekvő fenyegetésre már reagált a szabályozás. Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által 2020 júniusában elfogadott UNR 155 számú reguláció kötelezően előírja az autók kiberfenyegetéseinek teljes életcikluson át tartó folyamatos hatékony kezelését. Az EU-ban 2022-ben életbe lépő új előírások komoly követelményeket támasztanak az OEM-ekkel szemben.

Ezek teljesítésében tud segítséget nyújtani az Argus, aminek fejlesztéseit csak 2021-ben tíz gyártó mintegy 65 millió járművénél fogják használni – közölte Lance. A vállalat komplex kiberbiztonsági portfóliójában a védelmi rendszerek validálása, behatolásérzékelés és képzések is megtalálhatóak.

Bár a járművek informatikai biztonságának garantálása úgy néz ki, hogy komoly kihívás elé állíthatja az iparág sok szereplőjét, Lance bizakodó: „A támadók és védekezők történelmében valószínűleg most először indulnak jobb helyzetből a kiberbiztonsági szakértők” – zárta gondolatát.

Kiemelt Partnereink