Trend Új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést

Új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést

Pörge Béla | 2023.10.19 16:22

Új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést

Fotó: Bosch

A kognitív mobilitás egy új tudományterület, amely a jövő járműveinek és közlekedési hálózatainak tökéletesítésével foglalkozik, többek között a mesterséges intelligencia eszközével. A tudományág szerint az a fenntartható mobilitás, ha csak akkor mozgunk, ha szükséges, akkor pedig a leghatékonyabb módon.

Nemzetközi kognitív mobilitási konferenciának ad otthont a Bosch Budapest Innovációs Kampusz október 19-én és 20-án. Az IEEE Cognitive Mobility Konferencián az új tudományág, a kognitív mobilitás szakértői gyűltek össze, és többek között olyan kérdésekre keresték a választ, mint hogyan formálja a jövő autóit és városait a kognitív mobilitás, valamint milyen szerepet kap ebben a folyamatban a mesterséges intelligencia.

Az elmélet mellett a gyakorlat is komoly szerepet kapott a Bosch-nál: a konferencia résztvevői és a sajtó képviselői megtekinthették a Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ és a MouldTech Systems Kft. által kifejlesztett eTipo autót. A jármű egy elektromos hajtásláncok fejlesztését célzó projekt, egy tanulmányautó, amivel versenyeken is részt vesznek, de közben a Bosch mérnökei azokon a megoldásokon is dolgoznak, amik a jövő közúti autóiba átültethetők. Az eTipo egy igazi jövőbe mutató klasszikus, ugyanis az 1950-es éveket idéző, oldtimer megjelenésű autóról van szó, amit a legmodernebb hajtáslánccal szereltek fel.

A Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ és a MouldTech Systems Kft. által kifejlesztett eTipo

A Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ és a MouldTech Systems Kft. által kifejlesztett eTipo | Fotó: Pörge Béla

A jármű mellett egy másik projekt, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Mobility Lab, vagyis a MOME és a BME közös laborjának futurisztikus koncepcióit is meg lehetett nézni. Amint azt a kutatók elmondták, ezek a koncepciók 10-15 év múlva, vagy akár még később valósulhatnak meg.

Mi is az a kognitív mobilitás?

Zöldy Máté DSc., a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedés- és Járműmérnöki Karának professzora a konferencia mellett rendezett sajtótájékoztatón elmondta, hogyan alakult ki ez az új tudományág. A mobilitás területén egyre több szenzort, érzékelőt használnak a gyártók (ehhez nem kell messzire menni, elég a tolatókamerákra gondolni), ráadásul egyre olcsóbbakat és elérhetőbbeket, vagyis egyre több modellben jelennek meg ezek az érzékelők. A szenzorok adatokat gyűjtenek mindenről (természetesen a járműről és annak környezetéről, de a többi közlekedőről, sőt, a közlekedő emberekről, a viselkedésünkről is), ezeket az adatokat pedig az MI segítségével dolgozzák fel.

A mesterséges intelligencia segítségével döntést segítő alkalmazásokat hozhatnak létre, sőt, akár olyanokat is, amik döntést hoznak maguktól. A jövőt ez az irány jelenti, a Bosch már most is ötvennél több márkában van jelen kognitív mobilitási eszközökkel.

„Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk a mobilitás jövőjének formálásában, melyre a Kognitív Mobilitás konferencia kiváló lehetőséget teremtett” – fogalmazott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.

„Vezető felsőoktatási intézményként a BME számára alapvető cél, hogy ne csak kövesse, hanem formálja a legújabb trendeket. A kognitív mobilitás lehetőséget ad a különböző tudományterületek egymást gazdagító összefogására, ezáltal fenntarthatóbb mobilitási formák létrehozására. A tapasztalatok az oktatási anyagba is bekerülnek, így az új megközelítés hatása a hallgatók segítségével megsokszorozódik” – emelte ki Zöldy Máté.

A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink