Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Rohamosan nő a nikkel iránti kereslet
Az elektromobilitás egyre szélesebb körűvé válásával az elektromos hajtásokhoz szükséges alapanyagok iránt is folyamatosan növekszik a kereslet. A lítium mellett ilyen a nikkel is, amiből ugyan bőséges készlettel rendelkezik a Föld, de az újrahasznosítása és a lehető legzöldebb bányászata nagyon fontos kérdés.
A nikkel szerepe korábban is fontos volt az iparban, az acélgyártásban alkalmazták. Az elektromos autók terjedésével viszont még fontosabbá vált, hiszen az akkumulátorokhoz szükség van nikkelre – emiatt a következő években a nikkel iránti kereslet további növekedésével kell számolni, valamint érdemes Európában is saját források után nézni az esetleges ellátási zavarok enyhítésének céljából.
A német nyersanyag-ügynökség (Dera) friss elemzése szerint a nikkel a következő években a második legfontosabb alapanyaga lesz az elektromos közlekedésnek.
Jelenleg 2,4 millió tonna a globális, éves nikkeligény, ez a Dera becslése szerint 2025-re már 3,4 millió tonnára nőhet.
Indonézia a legfontosabb szereplő
A Föld legnagyobb nikkeltartalékával Indonézia rendelkezik, és ahogyan arról az autopro.hu már többször is beszámolt, az ázsiai ország igyekszik kihasználni az adottságait, és akkumulátorgyártó nagyhatalommá szeretne válni a következő években.
Emiatt várhatóan Indonéziában és Délkelet-Ázsiában fog koncentrálódni a világ nikkeltermelése, ami egyelőre még nem tudni, milyen hatással lesz a fém árára, mindenesetre érdemes az országoknak több lábon állni – Európában is találni nikkelt, és van már példa arra a világon, hogy fenntartható módon termelik ki ezt a fémet.
Fontos megjegyezni, hogy a járműipar mellett az acélgyártásban, a nap- és szélenergiára koncentráló alkatrészgyártók, valamint az informatika is jelentős felvevőpiaca a nikkelnek. A fő szereplő viszont a járműipar, és a következő években az akkumulátorokban használt fémek között 21 százalékra nőhet a nikkel aránya a jelenlegi öt százalékról.
Importra fog szorulni Európa
Ahogyan fent említettük, Európában ugyan van nikkel, és léteznek tervek is ennek kitermelésére, vélhetően ez nem lesz elég a kontinensen felmerülő igény kielégítésére. Németország fontos szereplő lehet az európai nikkelkészletekben, és ott van előtte az ausztrál, valamint a kanadai példa a nikkel fenntartható, emberi jogokat tiszteletben tartó kitermelésére – más módszerekkel Németországban nem lesz esély nikkelt bányászni.
Szakértők szerint a készlet kétséges mérete ellenére az ellátási zavarok enyhítése, esetleges megakadályozása miatt fontos lenne Európában is a nikkel bányászata, emellett az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítását is fel kell pörgetni.