Trend Nincs egyetértés a károsanyag-kibocsátás számszerűsítéséről

Nincs egyetértés a károsanyag-kibocsátás számszerűsítéséről

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.08 04:20

Nincs egyetértés a károsanyag-kibocsátás számszerűsítéséről

Fotó: Pexels

Az európai parlamenti képviselők megosztottak abban, hogy a közlekedési vállalatoknak hogyan kellene kiszámítaniuk az üvegházhatású gázok kibocsátását, de egyetértettek abban, hogy erre egységes képletet kellene alkalmazni.

A hét elején a törvényhozók 58 igen szavazattal, 19 nem ellenében elfogadták azt a jelentést, amely arra kényszerítené a járműveik kibocsátásáról nyilatkozó közlekedési vállalatokat, hogy egységes képletet alkalmazzanak, de továbbra is vitában állnak a képlet kiszámításának módjával kapcsolatban.

A közlekedési és környezetvédelmi vegyes bizottság törvényhozói támogatták a szabálytervezetet, amely szerint a járművek kibocsátási szintje a jármű teljes gyártási folyamatát figyelembe venné, nem csak az üzemanyagtartályból származó kibocsátást.

Az Európai Néppárt (EPP) bizonyos képviselői azt állították, hogy az elektromos járművek gyártása és újrahasznosítása során keletkező kibocsátások figyelmen kívül hagyása alááshatja a nem elektromos járművek európai versenyét. Pascal Canfin európai parlamenti képviselő, aki az ügyet a parlamentben vezeti, nyilatkozatában elmondta, hogy az új szabályok ösztönözni fogják a közlekedési ágazat üvegházhatású gázkibocsátásának nagyobb átláthatóságát, és segíteni fogják a fogyasztókat abban, hogy megalapozott döntéseket hozzanak.

Megint Kína okoz nehézséget

Az elektromos járművek úgynevezett „életciklus-értékelése" a nyersanyag-kitermeléstől a gyártáson át a használatig és az ártalmatlanításig figyelembe venné a hatásokat. Egy parlamenti forrás szerint az ilyen autókhoz szükséges anyagokat környezetbarátabb módon szerzik be az EU-ban, ami kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez.

„Az akkumulátoros elektromos járművek ára az EU-ban átlagosan 40 százalékkal magasabb, mint Kínában. Törökország és az USA is tisztességtelen előnyt élvez az Európában gyártott azonos autókkal szemben. Kína és az Egyesült Államok azonban ellenezte, hogy a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) által javasolt, az üvegházhatású gázok kibocsátását az akkumulátoros elektromos járművek gyártása és újrahasznosítása során figyelembe vevő módszertant alkalmazzanak – mondta a parlamenti forrás.

Martin Sander, a Ford Model e Europe vezérigazgatója megkérdőjelezte, hogy a szén-dioxid-kibocsátás élettartamának értékelése mennyire megbízható, tekintve a mérőszámokat, és hozzátette, hogy mindenesetre nem lát okot arra, hogy az olcsóbb importok beáramlásától féljen. „Hosszú távon és általában azt látjuk, hogy a járműveket ott gyártják, ahol a piac van. Nem látom, hogy ez az elv ne érvényesülne a jövőben az elektromos járművekre is" – mondta Sander.

A közlekedési és környezetvédelmi bizottságok által módosított szabálytervezetről a közeljövőben Strasbourgban tartandó plenáris ülésen szavaznak. A jogalkotási javaslatot a június 6-9-i európai parlamenti választások után az új parlament fogja tárgyalni – írja az Euronwes.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink