Trend Nagy csapás lett volna a belső égésű motorok betiltása

Nagy csapás lett volna a belső égésű motorok betiltása

Pörge Béla | 2022.07.01 16:18

Nagy csapás lett volna a belső égésű motorok betiltása

Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke. | Fotó: MAJOSZ

Mint ismert, az Európai Tanács kompromisszumos döntésének értelmében 2035 után is forgalmazhatnak a gyártók új, belső égésű motorral szerelt autókat, amennyiben azok karbonsemlegesek - azaz elsősorban német nyomásra (de hazánk által is támogatva) olyan döntés született, ami hagy alternatívát az elektromos autók mellett is. A döntésről megkérdeztük Dr. Nyirő Józsefet, a MAJOSZ elnökét.

- Mi a véleménye arról, hogy az EU végül nem tiltja be teljesen a belső égésű motorokat, csak a karbonsemlegességet várják el?

- Ez egy nagyon jó döntés a magyar gazdaság és a beszállítói lánc szempontjából, a MAJOSZ üdvözli ezt a döntést. Ha csak a környezetvédelmi szempontokat nézzük, akkor már az is komoly előrelépés lenne, ha Euro VI-os autók lennének többségben Magyarországon, az pedig még nagyobb lehetőség, hogy fejlett szintetikus üzemanyaggal ellátott autók lephetik el a piacot. Az üzemanyagok terén a háttérben komoly fejlesztések zajlanak.

A világ szempontjából nézve kiemelten fontos, hogy ne akarjunk egymilliárd autóval egyszerre átállni egy másik hajtásláncra: a beszállítók számára ez sokkszerű lenne, hiszen az elektromos autókhoz kevesebb alkatrész kell, más technológiára és más alapanyagokra van szükség, ez drasztikus lépés lenne. Magyar szemmel nézve hasznos, hogy megmaradhat a már alaposan kidolgozott technológia.

Vélhetően, nem is lehetséges annyi tisztán elektromos új autót legyártani, az előírt határidő alatt, mint amennyi autóra egyébként szükség lenne a piacon, ezért is fontos az alternatívák meghagyása – természetesen a környezetvédelmi szabályok betartása mellett.

- Milyen következményekkel járt volna a tiltás a magyar járműiparra nézve?

- Gazdaságilag nagy csapás lett volna Magyarország számára, ha teljesen betiltják 2035-től a belső égésű motorokat. A magyar járműiparban ugyan zajlik az elektromos átállás, de nem a teljes váltásra vagyunk berendezkedve. Sarkalatos pont az alkatrészek mennyisége, a darabszám-csökkenés létező jelenség, ezt is nehezen viseli a beszállítói lánc, de a teljes tiltás drasztikus hatásokkal járt volna.

Meg kell említeni, hogy a járműipari vállalkozásokat több nehézség is sújtja: ilyen a chiphiány miatt bekövetkezett volumencsökkenés és az energiaárak brutális mértékű emelkedése, nem hiányzott hozzá egy ilyen drasztikus elektromos átállás.

- Mi jelenti most a legnagyobb kihívást?

- Az energiaköltségek terén fenntarthatatlan állapotok uralkodnak, félelmetes szintet ért el az energiaválság. Ezt főleg a kkv szektor érzi meg, a mikrovállalkozásokat segíti a rezsicsökkentés, a kkv között pedig a kisebb vállalkozások számára okoz válsághelyzetet.

Az infláció ismét darabszám csökkenést okozhat, ami a magas energiaárakkal együtt odavezethet, hogy egyes üzemek felfüggeszthetik a termelést, akár végleg be is zárhatnak. Az energiaárak 5-600 százalékkal emelkedtek egy év alatt és az OEM-ek nem fogadnak el ilyen mértékű áremelést. Az energiaszerződések aláírásakor aktuális piaci árak függvényében a vállalatok rezsiköltségei jelentős eltéréseket mutatnak és ennek hatására a szektoron belüli árverseny is teljesen felborul.

Ilyen mértékű energiainfláció nem volt még a világon, erre nem lehet előre felkészülni, nincsenek vészforgatókönyvek és mentő csomagok, a COVID okozta nehézségekből is még csak „gyógyulnak” a vállalatok, egy ilyen energiaválság romba döntheti a beszállítói láncot.

Ahhoz, hogy a magyar beszállítók versenyképesek maradjanak, komplett gazdasági megoldásokra van szükség. Energetikai szakértőkkel, pénzügyi szakértőkkel és a MAJOSZ tagvállalatokkal közösen dolgozunk ki iparági javaslatokat, ezekkel próbáljuk segíteni a kialakult válsághelyzet túlélését.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink