Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Most jöhet el az alternatív üzemanyagok kora
Amíg nem válik mindenhol lehetségessé a teljes elektrifikáció, addig a haszongépjárművek kibocsátásának csökkentésére az egyik megoldást az alternatív üzemanyagok alkalmazása jelenti. Ezekbe, a belső égésű motor életciklusának kitolását lehetővé tevő technológiákba már most is számos vállalat fektet.
A novemberi COP 27 éghajlatváltozási konferencia témái között szerepelt a közlekedésből származó emisszió csökkentése. Az eseményen több ország, köztük az Egyesült Államok is aláírta azt a szándéknyilatkozatot, amivel az országok arra kötelezik magukat, hogy 2040-től csak zéró kibocsátású közepes és nehéz kategóriájú tehergépkocsikat lehet területükön értékesíteni, miközben 2030-ra azok az eladások 30 százalékát kell, hogy adják.
December elejére a nyilatkozatot huszonhat ország írta alá, mellettük pedig egyes államok, mint Kalifornia vagy Indiana, valamint vállalatok, mint a Scania és a Nikola is támogatásukat adták.
A megállapodás központi elemét képezi az elektrifikáció. A terv szerint a technológiát először olyan szegmensekben támogatnák, ahol az már ma is működik, ilyen a buszok vagy a rövid távú árufuvarozásra használt teherautók. Az elektrifikációt csak a technológia fejlődése és árának csökkenése után terjesztenék ki más közúti és azon kívüli szegmensekre.
A 2023-2040 közötti időszakaszban egyértelműen szükség lesz még a belső égésű motorra, és lesznek olyan járművek, melyeknél az elektrifikálás különösen nehéz lesz – ilyenek a nyerges vontatók. Ezek esetében az alacsony vagy nulla emissziót garantáló üzemanyagok jelenthetnek megoldást.
Reflektorfényben a hidrogén
A Kohler motorgyártó az erőforrásait hidrogénezett növényi olaj, hidrogén és hibridizáció segítségével tenné tisztábbá. Az építőipari gépeket gyártó Liebherr szintén hisz a hidrogénben. „Hogyan tehetünk egy belső égésű motort nulla kibocsátásúvá? Számos szimulációt végeztünk, melyek azt mutatják, a hidrogén egy lehetőség erre” – mondta el Ulrich Weiss, a vállalat belső égésű motorok fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója a SAE Internationalnek. Hozzátette, hogy különösen a zöld hidrogénben látnak potenciált, mivel azzal megvalósítható a zéró emisszió.
Minden előnye ellenére, a törvényhozást még nem sikerült meggyőzni a hidrogénes belső égésű motorok életképességéről. Tim Frazier, a Cummins fejlesztési és technológiai alelnöke szerint a szabályozó szervek nem „siklottak el” a technológia felett, de felvilágosításra szorulnak.
A Cummins egyike a hidrogénüzemű belső égésű motorokat fejlesztő cégeknek. Nemrég állapodott meg az indiai Tata Motors-szal hidrogénes belső égésű motorok közös fejlesztéséről.
A hidrogén fontosságát erősíti, hogy nem csak közvetlenül, üzemanyagként használható fel, de más alacsony emissziót ígérő hajtóanyagok készítésében is nélkülözhetetlen. A szintetikus üzemanyagok előállításában alapanyagként szolgálnak, míg a bioüzemanyagok esetében kéntelenítésre szolgál.
Összefoglalva: a fentiek azt mutatják, hogy bár a végeredmény a teljes elektrifikáció lesz, az átmenetben szerephez fognak jutni az alternatív üzemanyagok, melyekbe egyre többen fektetnek.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!