Trend Mérföldkőnél a hidrogénhajtás fejlesztésében az Airbus

Mérföldkőnél a hidrogénhajtás fejlesztésében az Airbus

autopro.hu/V.M. | 2024.01.21 12:17

Mérföldkőnél a hidrogénhajtás fejlesztésében az Airbus

Fotó: Airbus

Az Airbus zéró kibocsátású repülőgépek fejlesztésére irányuló ZEROe projektjének csapata 2023 végén fontos mérföldkőhöz érkezett. A mérnökök ekkor indították be először azt a hajtóművet, amiben a légcsavarokat hajtó elektromos motorokat egy üzemanyagcella által generált elektromosság hajtja.

Az Airbus 2020-ban mutatott be négy darab hidrogénüzemű repülőkoncepciót, melyek közül három hidrogénes és hibrid üzemű belső égésű motorokat, míg a negyedik csak üzemanyagcellákat használt. A vállalat végső célja, hogy az akkor útjára indult ZEROe projekt eredményeként 2035-re egy hidrogénhajtású repülő gyártását kezdhesse meg.

A projekt kezdetekor a francia vállalat azzal a problémával találta szembe magát, hogy nem volt a piacon olyan üzemanyagcella, mely kellő teljesítménnyel szolgált volna elfogadható tömeg mellett. Ezért 2020 októberében az Airbus az ElringKlingerrel közösen létrehozta az Aerostack vegyesvállalatot célzottan az igényeknek megfelelő üzemanyagcellák fejlesztése érdekében.

Valódi mérföldkő

Az üzemanyagcellás rendszer tesztelése a München közelében lévő Ottobrunn településén zajlott az Airbus helyi központjában, mely Európa legnagyobb olyan repüléstechnikai létesítménye, ahol alternatív hajtásokat tesztelnek.

Az üzemanyagcella rendszerből itt 2023 júniusában 1,2 megawattot facsartak ki, ami új rekordnak számít a nagyméretű repülőgépekhez tervezett üzemanyagcellák tesztelésében. A sikeres teszt egyúttal megnyitotta az utat az üzemanyagcella és az elektromos motorok összekapcsolása előtt, aminek eredményeként 2023 végére a motorokat első alkalommal hajthatták meg közvetlenül az üzemanyagcelláról, 1,2 megawatt teljesítménnyel.

A hűtőrendszert is magába foglaló hajtómű tesztelése során a mérnökök meg tudják figyelni, hogy a sok alrendszer megfelelően működik-e egymás mellett, és meghatározhatják, milyen módosításokra van szükség. Ezenkívül a jelen tesztfázis jelentőségét tovább növeli, hogy a végleges rendszer alapvető felépítése meg fog egyezni a mostaniéval.

„Három év telt el mióta bemutattunk egy 100 százalékban hidrogén üzemanyagcellák által hajtott repülőkoncepciót. Azóta tartottuk magunkat az eredeti időtervünkhöz, és jelentős előrehaladást értünk el. A hajtóművünk 1,2 megawatton való mostani sikeres aktiválása kulcsfontosságú lépés azon célunk felé, hogy egy hidrogénhajtású repülőt emeljünk az égbe 2035-re” – nyilatkozta Glenn Llewellyn, az Airbus ZEROe Aircraft projektért felelős alelnöke.

Két év múlva jöhet az első felszállás

2024 folyamán az Airbus munkatársai folytatni fogják a hajtómű mostani változatának tesztelését, amit ezután a rendszer méretének, tömegének és egyéb jellemzőinek optimalizálása fog követni. Utóbbiba beletartozik például a párásodással és vibrációval szembeni ellenállóság biztosítása.

Az újabb teszteket követően a hajtóművet a ma tesztplatformként szolgáló, legelsőként legyártott Airbus A380-asra szerelik fel először földi, majd levegőben végzett további tesztek céljából. A repülés közbeni tesztek megkezdését jelenleg 2026-ban tervezik.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink