Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Lassan fog elterjedni a jármű-környezet kommunikáció
A jármű-környezet (vehicle-to-everything – V2X) kommunikáció eddig nem tudott széleskörűen elterjedni, térhódítása pedig a jövőben sem lesz gyors. A technológia jövője kapcsán több kérdés is felmerül, úgy, mint az infrastruktúra kiépítése, a megbízhatóság és a kibertámadásokkal szembeni védelem.
A V2X kommunikációs megoldások már évtizedek óta fejlesztés alatt állnak, elterjedni azonban a mai napig nem tudtak. A jövőben ez várhatóan változni fog, párhuzamosan az autonóm vezetés és a biztonsági tényező előtérbe kerülésével.
A technológia lehetővé teszi, hogy a járművek a saját szenzorjaikon kívül más forrásból – más járművektől és az infrastruktúrától is – információt nyerjenek a környezetükről, fokozva a közlekedésbiztonságot. A külső forrásból érkező adatok jelzést adhatnak a vezető és a jármű érzékelői által nem látható távolságban lévő más járművekről – köztük megkülönböztető jelzést használókról –, illetve különböző közlekedési szituációkról. Mindezek az adatok kiegészítik a saját érzékelőkkel nyerteket, hozzásegítve a járművet az optimális döntéshozatalhoz.
A V2X elterjedése alighanem lassú folyamat lesz, részben a technológia kevéssé elterjedt használata miatt, ami visszatartja az OEM-eket és az infrastruktúra-üzemeltetőket a befektetéstől – egy tyúk vagy a tojás problémát képezve –, részben az eltérő kommunikációs protokollok miatt. Az USA-ban a C-V2X míg Európában a wifihez hasonló DSRC tűnik dominánsnak.
Megbízható, de nem teljesen
Bár a jármű-környezet kommunikáció sok előnyt tartogat, megvannak a saját gyengeségei, az egyik a kapcsolat visszatérő megszakadása. A V2X kapcsolat havazás alatt és más környezeti viszontagságok mellett is működőképes, azonban más szituációkban megszakadhat.
Tekintve, hogy a rövid kimaradások is súlyos következményekkel járhatnak a V2X-re nagyban hagyatkozó járműveknél. Danny Shapiro, az Nvidia autóipari üzletágának főigazgatója úgy látja: „Bár egyes szakértők szerint a V2X elengedhetetlen az autonóm járművek széleskörű elterjedéséhez, a valóságban egy önvezető autó nem függhet semmi külső forrástól konnektivitáson keresztül.”
Összetett és drága lehet kiberbiztonság
A kiberbiztonság ugyancsak fontos kérdés. Az adatközlő járműveknek és más elemeknek ellenőrzöttnek, míg a kommunikációs hálózatnak hackeléstől védettnek kell lennie. A járművek hálózati csatlakozását, valamint belső adatrendszerét megfelelő védettséggel kell ellátni, ami leválasztja a kritikus funkciókat a kevésbé fontosaktól, mint az infotainment rendszer.
A védelem naprakészségének fenntartásában nélkülözhetetlenek lesznek a vezeték nélküli frissítések, valamint a szerverrendszer. Rober Gee, a Continental konnektivitási megoldások és V2X portfóliómenedzsere a SAE Internationalnek elmondta, hogy „a jármű sosincs egyedül”, a szerverrendszer pedig blokkolhatja a harmadik felek felől érkező támadásokat.
Maguk a szerverek egyébként szintén ki lesznek téve a rosszindulatú behatolásoknak, melyek esetükben egyszerre számtalan jármű átáramló adatait érinthetik, ezért fontos lesz a megfelelő védelemmel történő ellátásuk.
Hogy az akár élet-halál döntéseket is támogató V2X kommunikáció biztonságossága az autók teljes életideje alatt garantálható legyen, nem egyszerű feladat. „A biztonság fenntartása 15-20 éven át rendkívül nehéz feladat, és hardverváltást is igényelhet néhány év elteltével” – vélekedik Achim Fahrner, a ZF autóipari biztonságért és autonóm mobilitási rendszerekért felelős vezetője, aki arra figyelmeztet, hogy V2X biztonságának fenntartása jelentősen drágíthatja a járműveket.
Már megvannak a biztonság alapjai
A kiberbiztonság megteremtését támogathatják nemzetközi sztenderdek. A SAE International és a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet az ISO/SAE FDIS 21434 számú szabvánnyal állt elő, míg az ENSZ európai gazdasági bizottsága annak alapján megalkotta az UN R155-öt. Ezek a típusengedélyt a megfelelő védelemhez kötik.
A C-V2X és DSRC protokollokat biztonsági megfontolásokkal tervezték. Elvárás, hogy az adatközlő eszközöknek érvényes, hatóság által kiállított tanúsítványa legyen, máskülönben a jel nem kerül továbbításra. A konnektivitási megoldásokat fejlesztő Autotalks technológiai vezetője, Onn Haran kifejtette: „A biztonsági szint messze meghaladja a következő évtizedekben szükséges szintet. Ugyanakkor a védelem fejleszthető az életidő alatt, ha szükséges.”