Trend Korlátokkal csökkenthetik a közúti légszennyezést

Korlátokkal csökkenthetik a közúti légszennyezést

autopro.hu/D.Á. | 2024.03.31 08:21

Korlátokkal csökkenthetik a közúti légszennyezést

Fotó: Pixabay

Ahogyan a légszennyezettség egyre veszélyesebb globális problémává válik, a kutatók folyamatosan igyekszenek új megoldásokkal megküzdeni vele. A londoni Imperial College egyetem kutatói légáramlat-modellezéssel terveznek útmenti elemeket, amelyek távol tartják a veszélyes részecskéket a gyalogosoktól.

Hirdetés

A rossz levegőminőségből fakadó egészségügyi problémák leginkább az alacsony jövedelmű közösségeket érintik, jellemzően ők élnek a legforgalmasabb helyeken. Azt is figyelembe kell venni, hogy a gyerekek jobban ki vannak téve a mérgező anyagoknak, hiszen azok a levegőből a földhöz közel gyűlnek fel.

Az egyik kutató, Dr. Tilly Collins a rossz levegőben játszó gyermekét figyelve határozta el, hogy elindítja a projektet. Egyértelművé vált, hogy az utak szélén örvények alakulnak ki, amelyekben a megrekedő szennyező anyagok jelentős lokális levegőminőség-romlást eredményeznek. A kutatók elkezdtek tehát olyan korlátstruktúrákat tervezni, amelyek mérséklik ezeknek az örvényeknek az eljutását a gyalogosokhoz, főleg a gyermekekhez.

Egyszerű, de nagyszerű?

Az íves korlátok visszaterelik az örvényeket az úttestre. A kutatók rájöttek, hogy a reptéri tűzfalak és autópályák mentén épített íves hangszigetelő falak által inspirált korlátok hatékonyan és gazdaságosan verik vissza a légáramlatot az úttestre, nagy mértékben javítva a gyalogosok levegőjének minőségét. Persze akadnak kihívások az ilyen, nagyjából derékmagasságig érő, akár növényekkel is beültethető struktúrák kiépítésével kapcsolatban, például a rosszabb kilátás az úttestről, de a kutatók biztosak benne, hogy a levegőminőség javulása azonnali és elég jelentős lesz ahhoz, hogy széles körben is támogatást élvezzen az ötlet.

A korlátok a zajterhelés csökkentésére is alkalmasak lehetnek, és elindíthatják a további ötletelést a zöld városi infrastruktúrák kiépítéséhez.

Több kollaboráció szükséges a jövőben

Dr. Collins elmondta, eleinte nehéz volt meggyőzni másokat, hogy támogassák az ötletet, de aztán meglátták benne a rációt. Szerinte a különböző szakterületeknek, mint a várostervezőknek és az építészeknek szorosan együtt kellene működniük hasonló ötletek kigondolásához és megvalósításához, hogy minél hatékonyabban és gyorsabban lehessen lokális emissziócsökkenést elérni. Collins a nehézségek ellenére is optimista, hiszen egyre több figyelem irányul a témára – írta meg az Auto Tech News.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink