Trend Jót is hozott 2022 az önvezető szektornak

Jót is hozott 2022 az önvezető szektornak

autopro.hu/V.M. | 2023.01.01 08:16

Jót is hozott 2022 az önvezető szektornak

Fotó: Cruise News

Az elmúlt évben az autonóm technológián dolgozó cégek piaci értékének drasztikus csökkenéséről, a befektetők elpártolásáról, és az autonóm vezetés vártnál később megvalósulásáról hallhattunk. Mindazonáltal voltak cégek, melyek a nehézségek ellenére is képesek voltak fejlődni.

Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights elemzője a SAE International oldalán megjelent véleménycikkében rámutat, hogy 2022 leginkább vegyes évként értékelhető az autonóm vezetés szempontjából. Az előző évtized közepétől tapasztalható befektetői érdeklődés alább hagyott, és elindult a konszolidáció. A vezetők egyikének tekintett Argo AI váratlanul leállt, míg mások úgy döntöttek, hogy kevesebb terület között osztják meg erőforrásaikat.

A befektetők sokáig annak ellenére öntötték a pénzt az önvezetőtechnológiai cégekbe, hogy nem mutatkozott esély a gyors megtérülésre. 2022-ben a befektetők hirtelen elfordultak, aminek következtében az Aurora Innovation, a TuSimple, a Luminar és mások piaci kapitalizációja 80-90 százalékkal esett.

Az előbbi három cég még 2022 előtt tőzsdére lépett, míg a Ford és a Volkswagen közös tulajdonában lévő Argo AI, illetve a Mobileye papírjait 2022-ben, már túl későn akarták kereskedelembe bocsátani. 2021-ben az Intel 50 milliárd dollár bevételre számított a tőzsdére viteltől, mikor azonban 2022 októberében eljött az idő, a piac mindössze 16 milliárd dollárra értékelte a Mobileye-t, ami alig több, mint amiért az Intel felvásárolta azt korábban – mutat rá Abuelsamid.

Nem maradt más választás

A várakozásokon aluli értékelés ellenére a Mobileye legalább nyereségesen működik az ADAS rendszerei értékesítésének köszönhetően. Ennél rosszabb helyzetben volt az Argo AI, mely három amerikai városban éppen csak megkezdte a robotaxik tesztüzemét. A terjeszkedéshez tőkére volt szüksége a cégnek, azonban a Ford inkább az elektrifikációba fektetett, míg a VW úgy döntött, hogy inkább Kínában tesztelne önvezető autókat – ahol az Argo AI nem volt jelen.

Figyelembe véve továbbá a kevés bevételt, az Argo AI-nak végül a tőzsdén kívül próbáltak befektetőt szerezni, ami a Bloomberg szerint az Amazon lett volna. Miután azonban a cég irányításáról nem sikerült megegyezni, a Ford és a VW inkább leállították azt.

A jövőbe tekintenek

Míg az Argo AI eltűnt, addig más önvezetőtechnológiai cégeknél, mint a Nuro vagy a TuSimple, leépítések kezdődtek. Mindazonáltal jó hírek is voltak, Abuelsamid ezek közé sorolja, hogy a GM tulajdonában lévő Cruise júniusban megkezdhette vezető nélküli robotaxijait kereskedelmi jelleggel üzemeltetni San Franciscóban, ahol az év végére már száz autója működött így. Ezenfelül a cég terveiben szerepel a szolgáltatás más városokban is elindítása 2023 folyamán.

A Waymónak úgyszintén láthatóak vezető nélküli autói San Franciscóban, és terveiben szerepel a tesztüzem megindítása Los Angeles-ben, ezenkívül a Motional bejelentette, hogy 2023-ban több városban is elindítaná vezető nélküli taxijait.

Abuelsamid végül megjegyzi, hogy a következő években remélhetőleg kisebb méretben ugyan, de stabilabban fejlődhet tovább az önvezetési szektor.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink