Trend Ezért nem megoldás a szintetikus üzemanyag

Ezért nem megoldás a szintetikus üzemanyag

autopro.hu/P.B. | 2022.06.25 16:21

Ezért nem megoldás a szintetikus üzemanyag

Fotó: Pexels

Egy kutatás szerint a szintetikus üzemanyagok alig segítenek a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, és csak néhány százalékkal szennyezik kevésbé a levegőt, mint egy modern benzinmotor. A politikai viták tárgyát is képező technológia így aligha lehet az elektromos hajtás alternatívája.

A szintetikus üzemanyaggal – vagy másnéven e-üzemanyagokkal – hajtott autók teljes élettartamuk során csak minimális megtakarítást biztosítanak a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében a hagyományos benzin- vagy dízelmotoros járművekhez képest - derül ki a Transport & Environment (T&E) szakértői testületének június 23-án közzétett tanulmányából. A T&E 53, a fenntartható közlekedés mellett elkötelezett európai nem kormányzati szervezet ernyőszervezete.

A tanulmány kiszámította, hogy egy 2030-ban vásárolt autó teljes életciklusa során mennyi károsanyagot bocsát ki - beleértve a gyártást és az üzemeltetést is. Az eredmény szerint egy e-üzemanyag és benzin keverékével hajtott jármű mindössze öt százalékkal csökkentené károsanyag-kibocsátását a hagyományos üzemanyagokhoz képest.

Másrészt egy elektromos jármű, amelyet csak akkumulátor és villanymotor hajt meg, életciklusa során 78 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint egy belső égésű motorral szerelt autó. Az akkumulátoros autók gyártása és üzemeltetése során az ökológiai lábnyom számítási alapja az EU 2030-ra jósolt átlagos villamosenergia-mixe volt.

Hosszú évek alatt sem térül meg

Az elemzés szerint egy megújuló villamos energiával előállított, csak szintetikus üzemanyaggal hajtott jármű a teljes életciklusa során is több káros anyagot bocsátana ki, mint egy elektromos autó. Egy ilyen összevetésben az elektromos jármű 53 százalékkal lenne tisztább. Ennek okát elsősorban az e-üzemanyag gyártása során keletkező melléktermékekben, valamint a nem hatékony belső égésű motorokban kell keresni.

Az elemzés szerint egy akkumulátoros elektromos Volkswagen ID.3 ugyanannyi megújuló energiával ötször előrébb jut, mint egy e-üzemanyaggal működő VW Golf. Egy BMW i4 hatszor messzebbre tudna utazni, mint egy belső égésű motorral felszerelt négyüléses BMW.

Sok politikus véleményével szembemegy a kutatás

A T&E tehát lényegében szembeszállt a szintetikus üzemanyagok szószólóival, akik a belső égésű motorok teljes kivonása ellen küzdenek. Az e-üzemanyagok használatát sokan életképes alternatívának látják, különösen azokban a régiókban, ahol nincs elegendő zöld áram az elektromos hajtások kiszolgálásához.

Németországban például a liberális FDP is elutasítja, hogy 2035-től uniós szinten betiltsák az új belső égésű motoros autók értékesítését, de hasonlóan vélekedett a cseh vezetés és a német közvélemény is.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink