Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Alapfelszereltség lesz a vészfék az új járművekben?
2024.05.02 10:16A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Erre is gondolni kell: ki nyújt segítő kezet a robotaxikban?
Már a világ több pontján zajlanak tesztek önvezető taxikkal. A járművek kormánya mögött általában még ül valaki, hogy felügyelje az önvezető rendszer működését. Ezek a sofőrök, hasonlóan a konvencionális taxik és ridesharing autók vezetőihez, egyúttal segítséget is nyújthatnak az utasoknak a ki-beszállásnál. A vezető nélküli robotaxik esetében viszont felvetődök a kérdés, hogy ki fogja ellátni ezt a feladatot.
Ma még csak a világ néhány pontján találkozhatunk önvezető taxikkal. Az önvezetést a legtöbb körülmény között lehetővé tevő négyes szintű rendszerek, később pedig a valódi, teljes körű önvezetést jelentő ötös szintű rendszerek megjelenésével azonban növekedésnek indulhat a sofőr nélkül közlekedő taxik száma.
Mivel az ilyen járművekben senki sem fog a volánnál ülni, az üléseket csakis az utasok fogják elfoglalni. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem lesz, aki segítsen nekik a ki-beszállásnál. Elképzelhető, hogy a vállalatok külön kérésre olyan autót fognak küldeni, amiben ül egy segéd, akinek nem is kell feltétlenül vezetni tudnia. A cégek a szolgáltatást plusz díj ellenében, vagy versenyelőny-szerzés céljából anélkül, a költségeket az alapdíjba beépítve is kínálhatják majd.
Az ember itt is kiváltható lehet
A későbbiekben egy másik lehetséges opció az emberek melletti munkára készített kollaboratív robotok, másként kobotok használata lehet. Ezek a gépek a járműben maradva vagy abból kiszállva is segítséget nyújthatnak majd. Hogy az utastérben ne foglalják el az értékes ülőhelyeket, akár a csomagtartóból is „előmászhatnak” majd.
A robotok alkalmazása, hasonlóan az emberi segédekhez, plusz költség a társaságok számára. A távoli jövőben viszont lehet, hogy otthoni használatra fejlesztett, házimunkában segítséget nyújtó kobotok is elérhetőek lesznek, az utasok pedig akár úgy is dönthetnek majd, hogy a saját robotjukat viszik magukkal az útra.
Még hosszú az út odáig
Természetesen ahhoz, hogy a fentebb vázoltak megvalósulhassanak, még hosszú időnek kell eltelnie, illetve a robotiparnak is muszáj sokat fejlődnie. A robotoknak többek között ügyesebbé, valamint csendesebbé kell válniuk, ezen felül megfelelő érzékelőkkel kell majd rendelkezniük, hogy fel tudják mérni környezetüket, és mozgásuk közben véletlenül se okozzanak emberi sérülést.
A Forbes cikke szerint egy másik típusú akadály lehet a robotok alacsony elfogadottsága. Már több nagy szállítmányozó vállalat is dolgozik olyan gépeken, melyek egy nagyobb hordozójárműből, például egy furgonból kézbesítik a csomagot, leküzdve a szállítás automatizálása előtt álló úgynevezett last mile problémát. Ezek a robotok a hordozójárműtől az utolsó métereket megtéve közvetlenül a címzettnek vagy az ajtaja elé kézbesítik a csomagot. Ha ezek a robotok egyszer elfogadottá válnak, az megnyithatja az utat az összetettebb feladatok elvégzésére alkalmas, a mindennapoknak még inkább részét képző társaik előtt is.