Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Ezer kilométer egy töltéssel? Ezt ígéri a CATL
2024.04.26 10:22Három üzeme is leállt a Stellantisnak
2024.04.26 09:18Szerszámgép innovációk sorát hozza az MTC az Ipar Napjaira
2024.04.26 08:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyre nagyobb az igény a papír nélküli kiszállításokra
A koronavírus-járvány felgyorsította a futárszolgálatok és a szállítmányozási cégek digitalizációját. A járvány miatt nagyon hamar nőtt meg az igény az érintésmentes fizetésre, a csomagok aláírás nélküli átvételére, és arra, hogy a kiszállítás során minél kevesebb embernek kelljen minél kevesebb alkalommal érintkeznie egymással.
Az elektromos naplózási és a különböző navigációs rendszereknek, az útvonalkövető programoknak és egyéb, más technológiáknak köszönhetően a szállítmányozás területén eddig is komoly szerep jutott a digitalizációnak, egy olyan iparágról van szó, amelyik az Ipar 4.0 megoldásait használja és kihasználja. Ugyanakkor a szállítmányozás dokumentálása, és a kiszállításokkal kapcsolatos számlák, dokumentációk még mindig papíralapúak.
A koronavírus-járvány miatt megnőtt az igény arra, hogy teljesen elektronikus módon dokumentálják a fuvarokat és kiszállításokat, azonban a jogszabályi környezet ezt még nem teszi lehetővé. Sem a tengerentúlon, sem Európában.
Szükség lett az elvárásból
Victoria Armour, az Armour Transportation Systems alelnöke a Today’s Trucking című lapnak elmondta, hogy a koronavírus-járvány következtében az eddig elvárásként kezelt elektronikus kommunikáció a fuvarozásban szükségletté vált. Mint fogalmazott, a szállítmányozási cégek azon dolgoznak, hogy minél kevesebb papírt használjanak a munkájuk során.
Ken Rosenau, a Rosenau Transport elnöke szerint még nem tartanak ott, hogy teljesen kizárhassák a papírt a szállítmányozásból, de úgy véli, 6-9 hónapon belül elérhetővé válik ez a cél. A cég másfél éve dolgozik azon, hogy minél kevesebb papírt használjon.
A Rosenau a kiszállításkor például azt is elfogadja, ha aláírás helyett emailben, vagy más elektronikus formában küldik el a vásárlók a szükséges adatokat a futárnak.
A készpénzes fizetés már visszaszorulóban van
A járványhelyzet miatt szinte minden üzlet, vállalkozás lehetővé tette a kártyás fizetést, ugyanakkor olyanok is előfordultak, akik kifejezetten megtiltották a készpénzes fizetést, és csak a kártyás, vagy egyéb érintésmentes fizetési lehetőségeket engedélyezik.
A Today’s Trucking több olyan példát is említ, amikor Kanadában vagy az Egyesült Államokban az útdíjat a kamionosok nem fizethetik be készpénzzel. Sokan ellenzik ezt a lépést, a kanadai biztosítók egyik szövetsége, a CAST például úgy látja, hogy aránytalanul teszik felelőssé a készpénzt a vírus terjedéséért.
A vámeljárások során még mindig szükség van papírokra
Bár a cikkben tengerentúli példákat hoznak fel arra, hogy a papírmentes szállítmányozás a határátkelések miatt még nem megvalósítható, a helyzet Európában is hasonló. Különösen most, amikor a schengeni övezeten belül sem járhatóak át a határok ellenőrzés nélkül, de a vámköteles árukkal kapcsolatos eljárásokat normál esetben is el kell végezni, és eddig sem lehetett ezt elektronikus úton megtenni.
Mint írják, Kanada és az Egyesült Államok határán nem veszik el a papírokat a sofőröktől, de a papírok meglétét ellenőrzik, így a teljesen papírmentes fuvarozás még most, a járvány alatt sem lehetséges.